فوکوس اکوژنیک چیست؟

فوکوس اکوژن درون قلب یا EIF ، یک نقطه روشن در قلب جنین (منفرد) است. تقریبا از هر 20 تا 30 بارداری، یک مورد فوکوس اکوژن در سونوگرافی سه ماهه دوم حاملگی مشاهده می شود.

فوکوس اکوژن یک تغییر طبیعی در نظر گرفته می شود و به طور کلی بر عملکرد قلب اثر نمی گذارد. این نقاط روشن در سونوگرافی معمولا در بطن ها که خون را پمپاژ می کنند، دیده می شود. EIF یک نقص قلبی نیست و در بیشتر موارد هیچ خطری برای جنین ندارد.

اگرچه معمولا EIF در طول سه ماهه سوم بارداری از بین می رود، اما ممکن است در سونوگرافی های آخر بارداری نیز وجود داشته باشد. تنها در شرایطی که سایر ناهنجاری‌ها در سونوگرافی یافت شود یا خطر ناهنجاری‌های کروموزومی بالا باشد، پیگیری تصویربرداری توصیه می‌شود. فوکوس اکوژن قلب جنین در 3 تا 5 درصد از بارداری های طبیعی دیده می شود.

با این که مشاهده این نقاط روشن در قلب جنین نگران کننده است، ولی فوکوس اکوژن در واقع یک یافته بسیار شایع در سونوگرافی است، که در اغلب موارد جای نگرانی نیست.

علائم فوکوس اکوژن قلب جنین

EIF هیچ علائمی برای جنین یا فرد باردار ندارد. همان طور که در بالا گفته شد، این وضعیت اثری بر سلامت یا عملکرد قلب جنین ندارد.

علل فوکوس اکوژن قلب جنین

علت دقیق EIF مشخص نیست، با این حال اعتقاد بر این است که پیدایش نقاط یا لکه های روشن ممکن است به دلیل کلسیم اضافی در آن قسمت از ماهیچه قلب باشد. در سونوگرافی مناطقی که دارای کلسیم بیشتری باشند، روشن تر به نظر می رسند. (مانند دندان ها)

فوکوس اکوژن قلب جنین می تواند در هر بارداری رخ دهد. با این حال، نرخ EIF در مادران باردار با نژاد آسیایی به طور قابل توجهی بالا است.

به یاد داشته باشید که EIF برای جنین مضر نیست و مادر هیچ نقشی در این عارضه ندارد.

تشخیص و آزمایشات بیشتر

فوکوس اکوژن قلب جنین، هیچ خطر سلامتی برای جنین ندارد. حتی برای نوزاد نیز خطر سلامتی ندارد و در عملکرد قلب او عوارضی ایجاد نمی کند. این وضعیت یک تغییر در آناتومی طبیعی قلب است که با مشکلات سلامتی کوتاه مدت یا بلند مدت همراه نیست.

با این حال، EIF ممکن است با خطر بالای ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون ( با عنوان تریزومی 21 نیز شناخته می شود) همراه باشد. در مواردی که این عارضه در سونوگرافی با سایر اختلالات مشاهده شود، سن مادر بالا باشد یا سایر عوامل خطر وجود داشته باشد، فوکوس اکوژن ممکن است با تغییرات کروموزومی در جنین ارتباط داشته باشد. به همین دلیل در صورت مشاهده EIF، اسکن های دقیق دیگری نیز انجام می شود.

اگر فوکوس اکوژن قلب جنین تنها نتیجه قابل توجه در سونوگرافی باشد، یک یافته ‘مجزا’ در نظر گرفته می شود و جای نگرانی نیست. افزون بر این، ارتباط بین EIF و ناهنجاری های کروموزومی (در صورت وجود) هنوز نامشخص است.

اگر نگران سندرم داون یا سایر مشکلات احتمالی دیگر هستید، با متخصص زنان یا یک مشاور ژنتیک صحبت کنید. اگرچه هیچ تست مشخصی برای EIF وجود ندارد، ولی آزمایش‌هایی مانند آمنیوسنتز در دسترس هستند. پزشک می تواند خطرات و مزایای تست های اضافی را با شما در میان بگذارد و به پرسش های شما پاسخ دهد.

مشاور ژنتیک همچنین می تواند گزینه هایی را برای آزمایشات بیشتر ارزیابی کند، به هر گونه پرسش در مورد غربالگری و آزمایش های تشخیصی دوران بارداری پاسخ دهد و نتایج آزمایش های مختلف جنینی را تفسیر کند. همچنین مهم است به یاد داشته باشید که آزمایش های پیش از تولد کامل نیست و ممکن است همه عوارض جنین کشف نشود.

درمان فوکوس اکوژن قلب جنین

فوکوس اکوژن قلب جنین به هیچ درمانی نیاز ندارد. این وضعیت معمولا خود به خود از بین می رود و بر عملکرد قلب جنین اثری نمی گذارد، بنابراین درمان و تست مشخصی ندارد.

خلاصه مطلب

وجود هرگونه مشکل در سونوگرافی جنین برای والدین ترسناک و نگران کننده است، حتی اگر طبیعی در نظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که فوکوس قلب جنین در بیشتر موارد یک ناهنجاری خوش خیم است.

بارداری با تمام لحظات شیرینی که دارد، می‌تواند استرس‌زا باشد. حتما در مورد هرگونه نگرانی خود با پزشک مشورت کنید. در این دوران حتما افرادی را اطراف خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن ها کمک بگیرید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات