تستوسترون و استروژن طبیعی در زنان – بخش اول

استروژن در زنان

شاید تعجب کنید که بگوییم هورمون تستوسترون مختص به مردان نیست. تستوسترون متعلق به هورمونهای مردانه ای به نام آندروژن ها هستند، اما زنان نیز تستوسترون دارند .

تخمدان ها هم تستوسترون و هم استروژن تولید می کنند. مقادیر نسبتاً کمی از تستوسترون توسط تخمدانها و غدد فوق کلیوی وارد جریان خون شما می شود. علاوه بر تولید تخمدان ها ، استروژن توسط بافت چربی بدن نیز تولید می شود. این هورمونهای جنسی در رشد ، نگهداری و ترمیم بافت های تولید مثل دخیل هستند. اما این همه چیز نیست. آنها همچنین بر سایر بافت های بدن و توده استخوانی تأثیر می گذارند.

هورمونها چه چیزهایی هستند ؟

هورمون یک ماده شیمیایی است. این ماده توسط یک بافت ترشح می شود و از طریق مایعات بدن حرکت کرده تا روی بافت دیگری در بدن شما تأثیر بگذارد. در اصل ، هورمون ها “پیام رسان های شیمیایی” هستند. بسیاری از هورمون ها ، به ویژه آنهایی که بر رشد و رفتار تأثیر می گذارند، هم برای آقایان و هم برای خانمها مهم است.

میزان و مقدار هورمون ها روزانه تغییر می کند. هورمونهای جنسی ، استروژن و تستوسترون روزانه ترشح می شوند. رهاسازی هورمون بین شب و روز و از یک مرحله از چرخه قاعدگی به مرحله دیگر متفاوت است.

استروژن در زنان

استروژن در زنان

استروژن چیست ؟

استروژن یک کلاس کامل از هورمونهای مرتبط است که شامل استریول ، استرادیول و استروژن است.

استریول از جفت ساخته شده است. در دوران بارداری تولید می شود.

استرادیول هورمون اصلی جنسی زنان باردار است. از رشد فولیکول های تخمدان تشکیل شده است. استرادیول مسئول ویژگی های زن و عملکرد جنسی است. همچنین استرادیول برای سلامتی استخوان زنان اهمیت دارد. استرادیول در اکثر مشکلات زنان و زایمان از جمله آندومتریوز و فیبروم و حتی سرطانهای زن نقش دارد.

استرون در سراسر بدن گسترده است. این استروژن اصلی پس از یائسگی است.

چرا سطح استروژن کاهش می یابد؟

دلایل زیادی برای افت سطح استروژن وجود دارد ، از جمله:

هیپوگنادیسم

هیپوپیتوریسم

نارسایی حاملگی (استریول)

یائسگی و یائسگی (استرادیول)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

اختلال بی اشتهایی عصبی (Anorexia nervosa)

ورزش یا تمرین شدید

همچنین زنان بلافاصله پس از زایمان و همچنین در دوران شیردهی سطح پایین استروژن را تجربه می کنند.

سطح تستسترون و استرون نرمال در زنان

استروژن در زنان

استروژن در زنان

چرا ورزشکاران در معرض خطر کاهش استروژن قرار دارند؟

خانم هایی که چربی بدن کمتری دارند اغلب به اندازه کافی هورمون جنسی ایجاد نمی کنند. این می تواند برای زنانی از جمله ورزشکاران ، مدل ها و ژیمناستیک کارها مشکل ایجاد کند. همچنین می تواند برای زنان مبتلا به اختلالات خوردن مشکل ایجاد کند. این زنان می توانند قطع قاعدگی را تجربه کنند ، که معروف به آمنوره است. آنها همچنین ممکن است پوکی استخوان – استخوان های نازک – و شکستگی و همچنین سایر شرایط شایع در زنان مسن بعد از یائسگی را تجربه کنند.

استروژن در زنان

آیا سطح استروژن در یائسگی کاهش می یابد؟

بله. سطح استروژن در یائسگی کاهش می یابد . این یک تحول طبیعی برای همه زنان بین 40 تا 55 سال است. کاهش استروژن می تواند به طور ناگهانی در خانم هایی جوان که تخمدان های آنها برداشته می شود اتفاق بیفتد و در نتیجه به اصطلاح به جراحی یائسگی منجر شود.

Perimenopause دوره قبل از یائسگی است. اولین کاهش طبیعی سطح استروژن در این مرحله آغاز می شود. سایر تغییرات فیزیولوژیکی نیز شروع می شوند. زنانی در آستانه یائسگی ممکن است کنار سایر علائم یائسگی افزایش وزن را تجربه کنند. به عنوان مثال ، ممکن است دوره های نامنظم قاعدگی ، گرگرفتگی و خشکی واژن وجود داشته باشد.

به طور متوسط ، یائسگی در سن 51 سالگی رخ می دهد. وقتی این اتفاق بیفتد ، بدن زن استروژن و پروژسترون کمتری تولید می کند. افت سطح استروژن در یائسگی می تواند علائم ناراحت کننده ای ایجاد کند ، از جمله:

گرگرفتگی

عرق شب

خشکی واژن یا خارش

از دست دادن یا کاهش میل جنسی

برخی از خانمها ممکن است تغییرات خلقی و افسردگی را تجربه کنند. البته این مسئله ممکن است به از بین رفتن استروژن مربوط نباشد. سطح پایین تر استروژن همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و پوکی استخوان را افزایش دهد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من یک دختر 14 ساله هستم و میخوام که توی خونه با روش طبیعی تستوسترون بدنم رو زیاد کنم من میخوام که خیلی زود تستوسترون بدنم اندازه آقایان بشه باید چیکار کنم؟ و چقدر زمان میبره که تستوسترون بدنم زیاد بشه؟ آیا با استفاده از برنامه بدنسازی آقایان و ورزش های سخت میشه؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم

پیشنهاد میکنم این کارانکنی عزیزم عوارض تستسترون بالا خوب نیست واقعا یه سرچ بکن توی گوگل یا بایه دکتر مشورت کن

امپولشو بزن

سلام خداقوت ایا ممکنه هورمون تستسترون نرمال باشه اما دی هیدروتستسترون بالا باشه؟؟