عوارض جانبی مصرف اسفناج در دوران بارداری

در ابتدای این مقاله و به جهت آشنایی با میزان مواد مغذی در اسفناج و همچنین فواید اسفناج، می توانید مقاله ” مصرف اسفناج در دوران بارداری ” را مطالعه نمایید.

اسفناج بسیار مفید است و شما می توانید در رژیم غذایی بارداری خود از آن استفاده کنید. اما با این حال، مصرف زیاد اسفناج می تواند عوارض جانبی چندی را به همراه داشته باشد، که در ادامه به بیان این عوارض می پردازیم:

1. تداخل با جذب مواد معدنی

اسفناج سرشار از اسید اگزالیک است. اسید اگزالیک ترکیبی است که سایر مواد معدنی مانند روی، کلسیم و منیزیم را به هم می چسباند و در نتیجه اگر بیش از اندازه دریافت شود، در فرآیند جذب مواد معدنی اختلال ایجاد می کند. مصرف زیاد اسفناج می تواند منجر به کمبود مواد معدنی در بدن شده و در نتیجه مانع رشد و تکامل نوزاد شود.

2. یبوست و نفخ

اسفناج سرشار از فیبر است و بدن ما برای عادت کردن به دریافت فیبر زیاد، به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. در صورتی که معده ی شما به مصرف زیاد اسفناج عادت نداشته باشد، ممکن است یبوست، تشکیل گاز در دستگاه گوارش، نفخ و شکم درد را تجربه کرده و دوران بارداری شما ناراحت کننده تر نیز بشود.

عوارض اسفناج در بارداری

عوارض اسفناج در بارداری

3. اسهال

در صورت مصرف بیش از اندازه ی اسفناج، احتمال ابتلا به یبوست یا اسهال وجود دارد. دریافت زیاد غذاهای پر فیبر مانند اسفناج ممکن است دستگاه گوارش شما را تحت فشار قرار داده و منجر به اسهال شود. همچنین ممکن است به همراه اسهال، دچار تب و دردهای شکمی نیز بشوید.

4. سنگ کلیه

اسفناج حاوی مقدار زیادی پورین است. پورین ها گروه خاصی از ترکیبات هستند که هنگام مصرف زیاد، در داخل بدن به اسید اوریک تبدیل می شوند. اسید اوریک زیاد باعث رسوب کلسیم شده و در نتیجه منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود. علاوه بر این، میزان اسید اگزالیک در اسفناج زیاد است که باعث رسوب اگزالات کلسیم می شود. برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه در بدن، بهتر است اسفناج در حد اعتدال مصرف کنید.

سوالات متداول

1. در دوران بارداری، چه میزان اسفناج باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

در طول دوران بارداری، می توانید نصف فنجان اسفناج را مصرف کنید. دقت داشته باشید که میزان مصرف اسفناج را باید محدود کنید تا از عوارض جانبی آن در امان باشید.

بهترین سونوگرافی تهران

2. آیا می توان در دوران بارداری سالاد اسفناج مصرف کرد؟

بله، شما می توانید در دوران بارداری خود، سالاد اسفناج مصرف کنید، به شرطی که از برگ های تازه ی اسفناج استفاده کرده و از مصرف برگ هایی که دارای خرابی یا سوارخ هستند، اجتناب کنید. همچنین قبل از اضافه کردن اسفناج به سالاد، باید برگ های آن را به خوبی بشویید و سالاد خود را به صورت تازه مصرف کنید.

اگرچه اسفناج درمان تمام بیماری ها و ناراحتی های دوران بارداری نیست، اما می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. در صورتی که در دوران بارداری خود، دارو مصرف می کنید، باید قبل از مصرف اسفناج، در مورد میزان مجاز مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. با اضافه کردن مقدار کمی اسفناج به رژیم غذایی خود می توانید از مزایای آن بهره مند شوید.

عوارض اسفناج در بارداری

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات