روش های مدیریت کاهش یا افزایش وزن بیش از حد نوزاد

اگر وزن گیری نوزاد به طور مداوم بسیار کمتر از 113 گرم در هفته است، باید بررسی کنید تا بفهمید چه عاملی مانع از افزایش وزن او شده و چگونه باید مشکل را حل کرد. برخی از مشکلات رایج وزن گیری نوزاد عبارت است از:

– نوزاد شیر کافی نمی خورد: برای افزایش وزن، سعی کنید مقدار تغذیه نوزاد را به 8 تا 10 بار در 24 ساعت افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که بین هر بار تغذیه بیش از 3 ساعت فاصله نباشد.

– نوزاد در هر بار تغذیه یک سینه را کامل تخلیه نمی کند: مطمئن شوید که نوزاد قبل از گرفتن سینه دوم، سینه اول را تخلیه کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه از آن شیر خورده است.

– نوزاد به دلیل مشکل در چفت کردن دهان به طور موثر شیر نمی خورد: در صورتی که نوزاد قادر به هماهنگی عضلات فک نباشد، از تلاش برای تعذیه خسته یا ناامید می شود. در این مورد مکمل های شیر مادر یا شیر خشک می تواند به افزایش وزن نوزاد کمک کند. مراجعه به یک مشاور شیردهی نیز برای رفع این مشکلات موثر است.

مدیریت وزن نوزاد

– نوزاد پستانک می‌مکد یا آب اضافی می‌نوشد: ارضای مکیدن نوزاد از راهی غیر از تغذیه با شیر تامین می شود و او احتمالا آن قدر که باید شیر نمی خورد. اگر این طور است پستانک یا آب را کنار بگذارید و تنها در صورت مشورت با پزشک به نوزادتان آب دهید.

– مادر شیر کافی تولید نمی‌کند: مادر روی شکم می‌خوابد (که به سینه‌ها فشار می‌آورد)، سر کار می رود، انرژی زیادی مصرف می‌کند یا نوزاد در طول شب می خوابد. شیر مادر بر اساس عرضه و تقاضا تولید می شود و سازگاری با این موضوع در ابتدا انرژی زیادی می گیرد. اگر می توانید جلسات شیردهی نوزاد را افزایش دهید، غذاهای مغذی بخورید و مایعات زیاد بنوشید.

وزن گیری بیش تر از 200 گرم تنها در طول 1 هفته، می تواند جهش رشدی باشد. برخی از نوزادان رشد سریع تری دارند.

اگر نوزاد به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شود، بعید است که شیر بیش از حد مصرف کند. افزایش وزن اضافی نوزاد احتمالا تنها نشانه ای از افزایش اشتهای او است. اگر نوزاد با بطری شیر خشک می‌خورد (به طور انحصاری شیر خشک می‌خورد)، علائم سیری در نوزاد را بشناسید، تا او را مجبور به خوردن شیر نکنید.

نوزادان هنگام سیری علائم ویژه ای از خود بروز می دهند:

– لب هایش را می ببند

– مکیدن را متوقف می کند

– سینه را رد می کند

– سرش را برمی گرداند

زمان تماس با پزشک

در صورتی که تعداد پوشک خیس و مدفوع نوزاد در روز کافی باشد، پس از بیدار شدن از خواب هوشیار به نظر برسد و سینه یا شیشه شیر را به درستی به دهان بگیرد، نیازی نیست در مورد وزن او حساسیت به خرج داد. همه نوزادان سرعت‌ رشد متفاوتی دارند و احتمالا نوزادی که وزن گیری کندی دارد، بعدا به وزن همسالان خود می‌رسد.

مدیریت وزن نوزاد

مدیریت وزن نوزاد

اما در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

– نوزاد تا 2 هفتگی وزن تولدش را به دست نیاورده است.

– پس از رسیدن نوزاد به وزن تولد، دوباره وزن او کاهش پیدا کرده است.

– نوزاد به نظر بی حال و بدون واکنش است، حتی زمانی که از خواب بیدار می شود.

– نوزاد اصلا سینه یا شیشه را به دهن نمی گیرد.

– نوزاد متناسب با قدش، وزن اضافه نمی کند یا علائم سیری از خود نشان می دهد.

هر زمان که در مورد وزن نوزاد خود نگران هستید، با متخصص کودکان مشورت کنید. به احتمال زیاد تمام این فراز و نشیب ها بخشی از الگوهای رشد طبیعی نوزاد است، و به مرور زمان تثبیت می شود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات