مصرف اسفناج در دوران بارداری

اسفناج گیاهی با برگ های سبز است که از مواد خوراکی بسیار مفید به شمار می آید. این گیاه سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.

مصرف اسفناج می تواند از بروز سرطان جلوگیری کرده، سطح فشار خون را پایین آورده و به بهبود سلامت چشم ها کمک کند. این گیاه پر برگ تا حد زیادی برای سلامتی زنان باردار مفید است. در صورتی که باردار هستید حتما به خوبی می دانید که برای رشد و تکامل جنین، باید مواد غذایی سالمی را مصرف کنید. اسفناج از مواد غذایی سالمی است که می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. در ادامه با ما همراه باشید تا دریابید که اسفناج چگونه می تواند برای سلامتی شما در دوران بارداری مفید باشد.

جدول حقایق تغذیه ای اسفناج

هر وعده اسفناج (100 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

اسفناج در بارداری

علاوه بر این مواد، اسفناج غنی از ویتامین های مختلفی چون ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، فسفر، سدیم، پتاسیم و منیزیم است و از این رو، در طول دوران بارداری نقش مهمی را در رشد و تکامل جنین ایفا می کند.

فواید مصرف اسفناج در دوران بارداری

اسفناج گیاهی بسیار مفید است و می تواند بسیاری از مواد مغذی بدن را تامین کند. در ادامه برخی از فواید مصرف اسفناج را در دوران بارداری بیان می کنیم:

1. کمک در رشد شناختی نوزاد

اسفناج منبع غنی از اسید فولیک (که با نام های فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می شود) است. اسید فولیک برای جلوگیری از سقط جنین در زنان باردار اهمیت حیاتی دارد و به رشد نخاعی و شناختی جنین نیز کمک می کند. همچنین اسفناج یک منبع غنی از آهن است و به همین دلیل به تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به کم خونی را که در دوران بارداری شایع است، کاهش می دهد.

اسفناج در بارداری

2. کمک به بهبود روحیه

وجود ویتامین B در اسفناج می تواند به بهبود روحیه در دوران بارداری کمک کند. اگر در دوران بارداری دچار افسردگی صبحگاهی یا بعد از ظهر می شوید، بهتر است کمی اسفناج به رژیم غذایی خود بیافزایید. مصرف اسفناج می تواند به جلوگیری از افسردگی کمک کرده و استرس و اضطراب را کاهش دهد.

3. کمک به رشد استخوان ها و دندان ها

کلسیم یکی از مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان ها و نیز رشد مناسب دندان ها به شمار می رود. با مصرف 100 گرم اسفناج، حدود 99 میلی گرم کلسیم دریافت خواهید کرد. علاوه بر رشد استخوان ها، کلسیم به جلوگیری از لخته شدن خون در عروق خونی کمک می کند و وظیفه ی بهبود عملکرد عصبی و عضلانی را نیز بر عهده دارد.

4. کمک به تعادل سطح کلسترول

ویتامین E می تواند به مبارزه بر علیه رادیکال های آزاد، بهبود بینایی و نیز به متعادل نگه داشتن سطح کلسترول بدن در دوران بارداری کمک می کند. برای دریافت میزان مناسبی از ویتامین E در دوران بارداری، می توانید اسفناج پخته شده را مصرف کنید.

5. کمک به تکامل ریه ها

اسفناج غنی از ویتامین A است که این ویتامین باعث رشد مناسب ریه ها در نوزادان می شود. همچنین این ویتامین به سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند. مصرف اسفناج می تواند از ابتلا به دژنراسیون سنی ماکولا (تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت) و نیز از ابتلا به دیابت کودکان و بزرگسالان جلوگیری کند.

6. تسکین درد

اسفناج حاوی ترکیبات ضد التهابی موسوم به گلیکولیپید است که می تواند دردهای دوران بارداری را تسکین دهد. در نتیجه ی تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ممکن است در این دوران احساس خستگی و درد داشته باشید که با خوردن اسفناج می توانید تا حد زیادی تسکین پیدا کنید.

7. تقویت ایمنی

در طول دوران بارداری، سیستم ایمنی ضعیف خواهد بود و از طرفی دیگر، جنینی که در رحم شما در حال رشد است به محافظت بیشتری نیاز خواهد داشت تا در مقابل عفونت های مختلف ایمن باشد. خوشبختانه، اسفناج حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و در برابر بیماری ها از بدن دفاع می کند. با مصرف اسفناج در طول دوران بارداری، می توانید در مقابل سرماخوردگی های معمولی و نیز بیماری های مزمن ایمن بمانید. همچنین اسفناج به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند.

اسفناج در بارداری

اسفناج در بارداری

8. تنظیم سطح فشار خون

نیترات موجود در اسفناج سبب تنظیم سطح فشار خون در بدن می شود. فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است، اما با جای دادن اسفناج در رژیم غذایی خود در دوران بارداری، می توانید سطح فشار خون را کنترل کنید. میزان بالای پتاسیم در اسفناج سبب می شود سطح فشار خون به سطح طبیعی برسد.

9. کمک به بهبود بینایی

اسفناج منبع غنی از ویتامین B1 و ویتامین B2 است. این ویتامین ها نقش مهمی را در تکامل بینایی و سیستم عصبی جنین ایفا می کنند.

کمبود ویتامین B1 در رژیم بارداری می تواند منجر به یک بیماری با نام نوروپاتی محیطی (peripheral neuropathy) شود. ویتامین B2 به تکامل اندام ها و بافت های تناسلی در داخل بدن کمک می کند. بنابراین بهتر است اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید و ویتامین B را به میزان کافی دریافت کنید.

10. درخشان کننده ی پوست

اسفناج منبع خوبی از پروتئین است. پروتئین برای ترمیم سلول ها، تولید اسیدهای آمینه در بدن و حفظ سلامت پوست، ماهیچه ها و استخوان ها ضرورت دارد. اسفناج می تواند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

بهترین سونوگرافی تهران

3.6 12 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
5 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

من در هفته هفتم بارداری هستم انروز ک از خواب بلند شدم دیدم تب دارم ایا این نشانه چیست؟تا حالا برا شمام اتفاق افتاده در اوایل بارداری تب کنین ؟؟؟

سلام
من در ماه سوم بارداری هستم و سر درد شدید میشم آیا خطر داره؟

فشارتو چک کن منم این مشکل رو داشتم و چار فشار بارداری شده بودم

سلام
۷ هفته و دو روزم هست
ویار شدید دارم حالت تهوع درد شدید معده ورم معده و بلغم سنگین و رفلاکس
آمپول پنتوپرازول و آمپول آندرسترون هم استفاده میکنم ولی بازم داغونم در حدی ک باعث شده جفت بچه خونریزی کرده
ممنون میشم راهنماییم کنید ک شرایطم بهتر بشه

سلام عزیزم
صبح ظهر شب قبل از صبحانه ناهار شام قرص دمیترون 4 بخور، سعی کن غذاهای پر ادویه نخوری و اب پز شده باشه،ایشالاه بهتر میشی