سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

زنان بارداری تا هفته ی 15 بارداری خیلی از حالت ها مانند تهوع و بیماری های صبحگاهی، خستگی و تحریک پذیری عمومی را پشت سر گذاشتند. با این وجود یکی از مهم ترین دغدغه های هر مادری سلامتی جنین درون شکم است. سونوگرافی و آزمایش تنها راهی است که می تواند درباره ی سلامتی و رشد جنین به شما اطلاعات کافی دهد.

چرا به اسکن سونوگرافی هفته 15 حاملگی نیاز دارید؟

پزشکان این اسکن را انجام می دهند تا ببینند جنین به آرامی در حال رشد است یا خیر.

همچنین قد و وزن جنین بررسی می شود و مشخص می شود که تا این زمان چقدر بزرگ شده و این باعث می شود متوجه شوید که همه چیز به صورت طبیعی در جریان است.

ممکن است در چهره جنین چند حالت را مشاهده کنید. هیچ چیز مادر را به اندازه ی دیدن اولین لبخند یا اخم فرزندش خوشحال نمی کند.
همچنین ممکن است پزشک متوجه جنسیت جنین شود.

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

چگونه برای سونوگرافی هفته 15 بارداری آماده شویم؟

آماده سازی برای این سونوگرافی، در مقایسه با اسکن های قبلی، چیزهای متفاوتی را شامل نمی شود. مانند همه سونوگرافی های اولتراسوند، شما را به نوشیدن آب زیادی از قبل تشویق می کند. این تضمین می کند که یک مثانه پر از آب دارید و به تکنسین کمک می کند تا از جنین عکس شفاف بگیرد. بنابراین می توانید با نوشیدن حداقل یک لیتر (یا بیشتر) آب حدوداً 1-2 ساعت قبل، برای سونوگرافی آماده شوید. پس از اتمام سونوگرافی می توانید به دستشویی بروید.

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری چقدر طول می کشد؟

روند اسکن معمولاً طی ده تا پانزده دقیقه انجام می شود، زیرا تمام اسکن های اولتراسوند زمان زیادی را نمی گیرند. در صورت بروز نقص فنی یا مشکل دیگر، روند ممکن است طولانی تر شود. با این حال، در بیشتر موارد، آزمایش ظرف نیم ساعت یا بیشتر انجام می شود.

هفته پانزدهم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

سونوگرافی هفته 15 حاملگی چگونه انجام می شود؟

به طور معمول معاینات سونوگرافی برای مادرانی که باردار هستند هیچ روش تهاجمی را شامل نمی شود. شما به پشت دراز می کشید و شکم تان را بیرون قرار می دهید. برای کاهش اصطحکاک، تکنسین ژل را روی شکم شما می زند. سپس پروب پلاستیکی بر روی شکم شما فشرده شده و به موقعیت های مختلف منتقل می شود. تصاویر در زمان واقعی بر روی یک کامپیوتر نشان داده می شوند و تکنسین عکس هایی را در موقعیت های مختلف می گیرد. کل مراحل طولانی نیست مگر اینکه تصاویر به اندازه کافی شفاف نباشند. در چنین مواردی، یک پروب نازک که امواج سونوگرافی را ساطع می کند، وارد واژن شما می شود تا تکنسین بتواند تصاویر شفاف را از جنین به دست آورد. در تمام موارد، آزمایش بیش از نیم ساعت طول نمی کشد.

در سونوگرافی هفته 15 بارداری چه چیزهایی قابل مشاهده است؟

تصاویر جنین در سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری می تواند اطلاعات زیادی را در مورد رشد جنین به شما و پزشک اعلام کند.

شاید بتوانید حالات مختلف چهره ی جنین خود را در حین اسکن ببینید؛ حالاتی مانند اخم، لبخند و حتی شکلک یا ادا. تعجب نکنید جنین در حال امتحان کردن عضلات جدید و در حال رشد خود است. حتی ممکن است بتوانید جنین را در حالت بلع یا مکیدن انگشت شست خود ببینید. بازوها و پاها نیز ممکن است در حال حرکت باشد.

تصاویر پوست جنین نشان می دهد که از قوام کاغذ مانندی برخوردار است. رگ های خونی که در زیر آن قرار دارند قابل مشاهده است. پوست سر جنین به همراه ابروها نیز در این مرحله قابل مشاهده است. جنین شما ممکن است موهایی هم روی سر خود داشته باشد؛ این موهای موقت و ریز مو را لانگو می نامند.

سیستم اسکلتی جنین هنوز در حال توسعه است، زیرا غضروف و استخوان نرم موجود در محل به آرامی به استخوان سخت تر تبدیل می شود. با این حال، نگران نباشید. استخوان ها هنوز به اندازه کافی انعطاف پذیر باقی مانده اند تا جنین بتواند بدون مشکل از کانال زایمان عبور کند. آنها تا زمانی که کودک وارد دوران نوپایی شود و بتواند بایستد، به اندازه کافی سفت نمی شوند.

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

او همچنین ممکن است در این زمان بتواند سر خود را بچرخاند و دستش را مشت کند. توسعه دستگاه تناسلی خارجی نیز وجود خواهد داشت ، بنابراین پزشک قادر خواهد بود جنسیت نوزاد را با دقت تقریباً 80٪ حدس بزند.

اگر هرگونه ناهنجاری در سونو دیده شود، چه می شود؟

اسکن سونوگرافی هفته 15 به طور قطع در مورد چگونگی رشد جنین به پزشک اطلاعات واضحی می دهد، بنابراین ممکن است در صورت تشخیص هر چیزی غیر عادی، پزشک به شما توصیه کند که آزمایش های بیشتری انجام دهید. سونوگرافی سه بعدی 3D هفته 15 بسیار عالی است.

در بارداری هیچ آزمایش همگانی برای همه ی مادران انجام نمی شود، اما زنان بالای 35 سال که باردار هستند، ممکن است نیاز به انجام آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش های غربالگری داشته باشند.

4 8 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات