عارضه صبحگاهی و حالت تهوع در دوران بارداری – بخش سوم

تهوع در حاملگی

عارضه صبحگاهی و حالت تهوع در دوران بارداری – بخش اول

عارضه صبحگاهی و حالت تهوع در دوران بارداری – بخش دوم

درمان های جایگزین را امتحان کنید. روشهای مکمل پزشکی متنوعی مانند طب سوزنی ، طب فشاری ، بیوفیدبک یا هیپنوتیزم وجود دارد که می تواند به حداقل رساندن علائم بیماری صبحگاهی کمک کند و همه آنها ارزش امتحان کردن را دارند.

با دهان خود خوب رفتار کنید. دندان های خود را مسواک بزنید یا دهان خود را بعد از استفراغ و بعد از هر وعده بشویید. از دندانپزشک خود بخواهید که یک شستشوی خوب توصیه کند ، یا از آب ساده استفاده کنید ؛ می توانید دندان های خود را با آب یا خمیر دندان با طعم ملایم تری مسواک بزنید. این امر نه تنها به تازه ماندن دهان کمک می کند، شکنندگی در آینده ، خطر آسیب به دندان ها را که می تواند هنگام ایجاد ضایعات باقیمانده در دهان شما ایجاد شود ، کاهش می دهد.

از پزشک خود در مورد دارو بپرسید. اگر بیماری صبحگاهی شما شدید است ، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد مصرف داروی تجویز شده ای که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری تأیید شده است صحبت کنید، دارویی که ایمن و موثر به اثبات رسیده است. برای بیماری صبحگاهی هیچ دارویی (سنتی یا گیاهی) مصرف نکنید ، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

چه عواملی باعث تهوع صبحگاهی می شود؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند، اگرچه نظریه هم کم نداریم. این می تواند با افزایش سطح هورمون حاملگی hCG که در حالت تهوع صبحگاهی به اوج خود می رسد یا افزایش سطح استروژن و پروژسترون که باعث آرامش عضلات دستگاه گوارش می شوند و هضم غذا را کم می کنند ، ایجاد شود. همچنین تغییرات دیگر بدن ، مانند حس بویایی شدیدتر یا طعم فلزی بسیاری از زنان در دوران بارداری تجربه نمی کنند. کنار گذاشتن وعده های غذایی می تواند به یک احساس تهی و تهوع نیز کمک کند.

تهوع در حاملگی

تهوع در حاملگی

دلایل بیماری صبحگاهی

همه زنان باردار، تهوع صبحگاهی را تجربه نمی کنند. بعضی از آنها فقط گاهی اوقات لحظاتی پر سر و صدا دارند ، برخی دیگر شبانه روز احساس آرامش می کنند اما هرگز استفراغ نمی کنند ، دیگران هر چند وقت یک بار استفراغ می کنند و برخی دیگر نیز مرتبا استفراغ می کنند. احتمالاً چند دلیل برای این تغییرات وجود دارد ، از جمله:

سطح هورمون

سطح بالاتر از حد متوسط هورمون بارداری ، مانند زمانی که زنی چندقلو حمل می کند ، می تواند تهوع صبحگاهی را افزایش دهد. در حالی که سطح پایین تر ممکن است آن را به حداقل برساند یا از بین ببرد ، زنان با سطح هورمون طبیعی نیز ممکن است تهوع صبحگاهی کم داشته باشند یا اصلا نداشته باشند.

حساسیت

بعضی از مغزها حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند ، به این معنی که احتمال بیشتری دارد به هورمون ها و سایر عوامل تحریک پذیری بارداری پاسخ دهند. اگر معده حساسی دارید، به عنوان مثال همیشه دچار حالت تهوع می شوید، احتمال دارد در بارداری حالت تهوع و استفراغ شدیدتری داشته باشید.

استرس

به خوبی شناخته شده است که استرس عاطفی می تواند ناراحتی دستگاه گوارش را تحریک کند ، بنابراین جای تعجب نیست که علائم بیماری صبحگاهی هنگام بروز استرس بدتر می شود.

خستگی

خستگی جسمی یا روحی نیز می تواند علائم تهوع صبحگاهی را تشدید کند و برعکس ، حالت شدید صبحگاهی می تواند خستگی را افزایش دهد.

تهوع در حاملگی

وضعیت بارداری برای اولین بار

تهوع صبحگاهی در بارداری های اول شدیدتر است که این ایده را پشتیبانی می کند و ممکن است عوامل جسمی و عاطفی در آن دخیل باشند. از نظر جسمی ، بدن حامله تازه کار نسبت به هورمون ها و سایر تغییراتی که تجربه می کند حساستر است.

از نظر احساسی ، تجربه های اول بیشتر در معرض انواع اضطراب و ترس هایی هستند که می توانند معده را تحریک کنند،. هرچند کلیات در مورد هر مادر بارداری هرگز صدق نمی کنند و برخی از زنان در بارداری های بعدی نسبت به اولین بارداری خود حساستر هستند.

ژنتیک

نشان داده شده است که زنانی که مادران یا خواهران آنها دچار بیماری صبحگاهی شده اند ، خودشان به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا تهوع صبحگاهی می تواند به کودک من آسیب برساند؟

نگران نباشید، اگرچه ممکن است احساس بیماری داشته باشید ، اما کودک شما قطعاً چنین نیست. کودک شما بسیار کوچک است و هنوز نیازهای تغذیه ای چند انی ندارد. حتی زنانی که در اثر استفراغ کاهش وزن پیدا می کنند اگر در ماههای بعدی کاهش وزن خود را جبران کنند هیچ آسیبی به کودکشان وارد نخواهد شد . ادرار خود را همیشه ببینید که شفاف باشد. اگر قادر به نگه داشتن غذا یا حتی آب در معده خود نیستید . ممکن است این نشانه ای از hyperemesis gravidarum باشد، یک بیماری جدی تر که تا 5 درصد از زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر حالت تهوع مداوم و شدید است و چندین بار در روز استفراغ می کنید ، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است برای محافظت از شما و کودک به درمان اضافی نیاز داشته باشید.

تهوع در حاملگی

آیا اگر تهوع صبحگاهی نداشته باشم بد است؟

بیماری صبحگاهی ، مانند اشتیاق به بستنی ، یکی از واقعیت های حاملگی است که همیشه درست نیست. مطالعات نشان می دهد که تقریباً سه چهارم کل زنان باردار حالت تهوع و یا استفراغ بارداری را تجربه می کنند، این بدان معناست که کمی بیش از 25 درصد چنین نیستند.

اگر شما در زمره کسانی هستید که هیچ تهوع صبحگاهی ندارید ، یا فقط گاهی اوقات احساس آرامش خفیف می کنید ، خود را نه تنها باردار بلکه خوش شانس بدانید!

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

مطلب خوبی بود ممنون ار نویسنده و محقق محترم