مشکلات کیسه صفرا در دوران بارداری و بعد از آن – بخش اول

کیسه صفرا در بارداری

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا عضو کوچکی است که در قسمت راست بدن و زیر کبد قرار دارد و محل نگه داری صفرای تولید شده توسط کبد برای هضم چربی می باشد. با ورود غذا به معده، کیسه صفرا برای فرآیند هضم، شروع به ترشح مایع صفرا به درون روده کوچک می کند. اگر شما از بیماری حاد کیسه صفرا رنج می برید، کادر پزشکی ممکن است با عمل جراحی اقدام به خارج کردن کیسه صفرا کند.

با توجه به این که کیسه صفرا یک عضو حیاتی نمی‌باشد، بدن شما می‌تواند خود را با شرایط عدم وجود آن سازگار کند. در زمان بارداری کیسه صفرا می تواند به دلایل مختلف آسیب پذیر باشد. راه های بسیاری جهت کاهش درد کیسه صفرا در بارداری وجود دارد.

در تشکیل سنگ کیسه صفرا عوامل مختلفی دخالت دارند؛ مانند کم بودن میزان نمک صفراوی، زیاد بودن کلسترول در صفرا یا عدم تخلیه کامل کیسه صفرا. کیسه صفرا رسوباتی تولید می کند که به سنگ یا سنگ کیسه صفرا معروف است، این سنگ ها یک نوع بیماری صفراوی هستند. حتی ممکن است شما بدون هیچ علائمی سنگ صفرا داشته باشید.

کیسه صفرا در بارداری

قولنج صفراوی (کولیک صفراوی)

قولنج صفراوی به دلیل انسداد مجاری کیسه صفرا رخ می دهد. چنانچه صفرا به دلیل وجود سنگ در مجاری، امکان خارج شدن از کیسه صفرا را نداشته باشد، باعث ایجاد عفونت و التهاب آن می‌شود. کمبود صفرا باعث هضم نشدن چربی ها در روده کوچک می شود. این امر موجب درد شدید در قسمت بالایی شکم و پشت می‌شود، درد ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. شما حتی ممکن است دچار تهوع و استفراغ شوید. (از آنجا که شام معمولاً سنگین ترین وعده غذایی است، احتمالاً درد در شب رخ می دهد.)

برخی از افراد بین استخوان های کتف یا زیر شانه راست نیز درد دارند. کولیک صفراوی افزون بر درد و حالت تهوع، می تواند باعث گاز، نفخ شکم، تعریق، لرز یا تب شود.

کیسه صفرا در بارداری

چگونه بارداری عملکرد کیسه صفرا را تحت تاثیر قرار می دهد؟

زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیسه صفرا هستند. هورمون پروژسترون تولید شده در زمان بارداری، باعث کاهش عملکرد بافت عضلانی بدن می شود. به همین علت میزان جریان خروجی صفرا کاهش می یابد که این امر موجب پیدایش عوارضی همچون تولید سنگ صفرا، عفونت و التهاب کیسه صفرا می شود. زنان بارداری که خود سنگ کیسه صفرا دارند، در معرض ریسک بالای این بیماری هستند چون این سنگ ها منجر به انسداد جریان خروجی کیسه صفرا می شوند.

تشخیص ابتلا به بیماری کیسه صفرا در دوران بارداری مشکل است، زیرا علائم آن ممکن است با تهوع صبحگاهی اشتباه گرفته شود. پزشک در صورتی که مشکوک به بیماری کیسه صفرا باشد یا علائم بیماری تا بعد از سه ماهه اول بارداری باقی بماند، سونوگرافی را توصیه می کند. سونوگرافی مؤثرترین روش برای تشخیص بیماری کیسه صفرا است.

البته اگر سابقه بیماری کیسه صفرا دارید به پزشک خود اطلاع دهید تا با تحت نظر قرار دادن شما در دوران بارداری از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

2.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات