در شبانه روز چند بار به نوزاد شیر بدهیم؟

برای موفقیت در شیردهی، شیر دادن به نوزادان در هنگام گرسنگی، بهتر از داشتن برنامه زمانی است. اما از آن جا که نوزادان معمولا گرسنه به دنیا نمی آیند، اشتهای آن ها در روز سوم افزایش می یابد. این احتمال وجود دارد که نوزاد در ابتدا تقاضای زیادی نداشته باشد و شما حتی ممکن است او را وادار به گرفتن سینه خود کنید.

نوزاد در هفته های اول پس از تولد، در طول 24 ساعت باید حداقل 8 تا 12 وعده شیر بخورد، حتی اگر تقاضای او هنوز به آن سطح نرسیده باشد. وعده های شیردهی را در طول شبانه روز تقسیم کنید و هر 2 تا 3 ساعت یک بار به نوزاد شیر دهید.

با این حال، الگوهای تغذیه از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است، بنابراین شاید لازم باشد کمی بیشتر یا کمتر به نوزاد خود شیر دهید. اگر نوزاد بهانه گیر یا بی تاب باشد، ممکن است فاصله شیر خوردن او کمتر از یک ساعت باشد. نوزادی که راحت‌تر راضی می‌شود، می تواند 3 تا 4 ساعت سیر بماند. اگر احساس می کنید دائما در حال شیردهی هستید، نگران نباشید، این مسئله موقتی است و با افزایش شیر و بزرگ تر شدن نوزاد، فاصله زمانی بین وعده های تغذیه طولانی تر می شود.

دفعات شیر خوردن نوزاد

نشانه های گرسنگی نوزاد

یک راه خوب برای تسلط بر شیردهی این است که وقتی نوزاد گرسنه است به او شیر دهید. منتظر گریه او نمانید، گریه باید آخرین نشانه گرسنگی باشد. بنابراین قبل از گریه گرسنگی نوزاد، مراقب علائم گرسنگی در او باشید. موارد زیر از نشانه های نیاز نوزاد به تغذیه است:

– لب ‌های خود را لیس می‌زند

– با عصبانیت دست کوچک خود، پیراهن یا شانه شما را می‌مکد

– دهانش را برای دریافت شیر باز می‌کند و با دهان باز سرش را به دو طرف می‌چرخاند تا منبع غذا را پیدا کند ( نوزاد اغلب دهان گردی را پس از نوازش گونه‌اش انجام می دهد)

– مکیدن لب یا زبان، که به نظر زبان او بیرون زده است.

– ایجاد صدای لیسیدن لب

– اگر گریه کند معمولا در ابتدا ناله‌ ای کوتاه و کم صدا است و کم کم تن آن افزایش می یابد

– جای تعجب ندارد که نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود، نسبت به نوزادی که شیرخشک می خورد، زودتر گرسنه شود. زیرا هضم شیر مادر سریع ‌تر از شیر خشک است و شکم نوزاد زود‌تر خالی می شود.

روش های تشخیص کافی بودن شیر مادر

بسیاری از مادران شیرده همواره نگران این هستند که آیا شیرشان برای نوزاد کافی است یا خیر. از آن جا که نمی توان میزان تولید شیر در سینه‌های مادر را تخمین زد (کالیبره نیست)، چند شاخص برای تشخیص تغذیه کافی نوزاد وجود دارد:

آرام گرفتن نوزاد: اگر کوچولوی شما بعد از بیشتر وعده های تغذیه خوشحال و راضی به نظر می رسد، به احتمال زیاد شیر کافی دریافت کرده است. ولی در صورتی که نوزاد پس از یک وعده کامل، گریه می‌کند و بهانه می گیرد یا انگشت‌هایش را می‌مکد، ممکن است همچنان گرسنه باشد و شیر کافی نخورده باشد (اگرچه این علائم می‌تواند نشانه‌ نفخ یا کولیک باشد).

دفعات شیر خوردن نوزاد

پوشک کثیف: پوشک نوزاد یک مشخصه عالی برای تشخیص تغذیه کافی او است. نوزاد پس از 3 یا 4 روز، روزانه باید حداقل 6 تا 12 بار پوشک خیس با ادرار شفاف (بسیار کم رنگ) و 3 یا 4 بار مدفوع نرم و زرد رنگ داشته باشد . برای چند هفته اول، ایده خوبی است که دفعات شیردهی و تعویض پوشک نوزاد را ثبت کنید و در هر ویزیت آن را به پزشک اطفال نشان دهید.

وزن: نوزادان باید از هفته دوم به بعد، هر هفته به طور پیوسته وزن اضافه کنند و حدود 113 تا 200 گرم در هفته معمول است. هرچند افزایش وزن هر نوزاد بسته به سن و عوامل دیگر متفاوت است. پزشک اطفال می تواند میزان رشد نوزادان را ارزیابی کند.

2.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

تشکر از معلومات مفید شما