سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری

بارداری یک دوران غیر قابل توصیف است که لحظات مهمی در زندگی والدین است. هنگامی که یک زن در دوران بارداری به مراحل مختلفی می رسد، لازم است که سونوگرافی برای بررسی جنین انجام شود و رشد و پیشرفت او را ارزیابی کند. یکی از هفته هایی که سونوگرافی توصیه می شود، هفته شانزدهم است.

چرا زنان باردار باید در هفته شانزدهم سونوگرافی انجام دهند؟

هنگامی که به هفته 16 بارداری رسیدید، سونوگرافی برای درک پیشرفت رشد جنین اهمیت دارد و چیزهای جالبی هم در سونو مشخص می شود. در اینجا چند دلیل وجود ضرورت سونوگرافی در این مرحله را توضیح می دهیم:

همانطور که گفتیم این می تواند به شما در درک رشد جنین کمک کند و سونوگرافی می تواند به اندازه گیری قسمت های خاصی از بدن جنین کمک کند تا از هرگونه نگرانی مطمئن شوید.

تعیین اندازه، ساختار و هرگونه ضایعه پاتولوژیک در صورت وجود در جنین بررسی می شود.

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری

یک نمایشی بصری از جنین شما ارائه دهد و به آماده سازی برای مراقبت های مداوم و اضطراری بارداری کمک می کند.

احتمال وجود هرگونه ناهنجاری در جنین بررسی می شود.

مسائل ژنتیکی مانند سندرم داون، هرگونه نقص کروموزومی یا نقص لوله عصبی نیز در صورت وجود مشخص می شود.

سونوگرافی هفته 16 جنین می تواند ضربان و سلامت قلب و سایر ارگان ها را تعیین کند. این همچنین می تواند به تعیین نقص قلب نیز کمک کند.

برای سونوگرافی هفته 16 بارداری چه آمادگی لازم است؟

کودک شما در سونوگرافی هفته شانزدهم بزرگترین اندازه تا این تاریخ بارداری شما است. جنین شما که حالا حدود 11.5 سانتی متر است و از این پس خیلی سریع رشد می کند. در این مدت به طور قطع افزایش وزن وجود خواهد داشت اما خوشبختانه تهوع و بیماری صبحگاهی در زنان مبتلا کامل از بین می رود.

بدن شما تولید شیر را آغاز می کند که به تدریج منجر به بزرگ تر شدن پستان خواهد شد. افزون بر این، شکم بزرگتر خواهد شد. رنگ پوست نیز تا حدی تغییر خواهد کرد.

قبل از سونو، مهم است که اسناد مربوط به تاریخچه پزشکی و همسر خود را به متخصص زنان و زایمان ارائه دهید و در مورد هرگونه علائم یا مشکلی که ممکن است تجربه کنید، سؤال کنید. همچنین باید معاینه کامل جسمی از جمله تیروئید، پستان، ریه و قلب را انجام دهید. برای آزمایش علائم دیابت حاملگی، پره اکلامپسی یا هرگونه عفونت مجاری ادراری از طریق آزمایش ادرار باید بررسی شوید.

آشنایی با اصطلاحاتی که در بارداری وجود دارد و روشهای پزشکی مانند سونوگرافی به درک بهتر شما از بارداری و رشد جنین کمک خواهد کرد.

هفته شانزدهم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری چقدر طول می کشد؟

سونوگرافی می تواند بین 15 تا 45 دقیقه طول بکشد. قبل از سونوگرافی از خانم باردار خواسته می شود مقدار زیادی آب یا مایعات بنوشد و از خوردن غذای جامد خودداری کند. وقتی در نوبت سونوگرافی هستید، نمی توانید دستشویی بروید و باید پس از اتمام سونو این کار را انجام دهید.

قبل از شروع، حتماً خود را از نظر ذهنی آماده کنید تا از انتظار و نشستن در نوبت سونوگرافی کلافه نشوید. گزارشات تصویربرداری معمولا یک روز طول می کشد تا آماده شود اما در همان زمان سونوگرافی تصاویر را روی صفحه ی مانیتور به والدین نشان می دهند.

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی هفته 16 جنین با استفاده از دستگاهی انجام می شود که امواج صوتی با فرکانس بالا را در بدن ساطع می کند. در هنگام سونو، امواج از اندام های مختلف بدن عبور می کنند. امواج صوتی سالمی ایجاد می شود و سپس تبدیل آنها به یک تصویر متحرک آغاز می شود. از طریق مانیتور نمایشگر گرافیکی به این تصاویر قابل دسترسی است. به طور معمول این آزمایش ها در کلینیکها، مراکز تشخیصی یا بخش رادیولوژی یک بیمارستان انجام می شود. یک متخصص ویژه آموزش دیده تنها شخصی خواهد بود که قادر به انجام اسکن است.

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری

سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری

در سونوگرافی هفته شانزدهم بارداری چه چیزی قابل مشاهده است؟

هنگامی که سونوگرافی را در هفته 16 انجام می دهید، شکم شما مانند یک طالبی کوچک به نظر می رسد. از طرف داخل، کودک شما در اندازه کوچک است و به رشد خود ادامه می دهد. موها، ناخن های دست و پا، شروع به رشد می کنند اگرچه به محض پیشرفت در بارداری، مورد توجه بیشتری خواهند بود شما قادر خواهید بود سر، چشم، گوش و پیچ و تاب جنین خود را بیرون بیاورید. تمام عضلات و استخوانها در جای خود قرار دارند و سیستم عصبی مرکزی شروع به اعمال کنترل می کند، بنابراین حتی ممکن است جنین خود را در حین سونوگرافی در حال حرکت ببینید.

اگر در سونوگرافی هرگونه ناهنجاری مشاهده شود چه می شود؟

هنگامی که به سونوگرافی مراجعه کنید، سونوگرافی آزمایش های مختلف دیگری را نیز انجام می دهد تا هرگونه ناهنجاری در رشد کودک شما از جمله اندازه گیری طول استخوان بینی جنین برای تعیین هرگونه ناهنجاری در رشد باشد. چندین آزمایش خون وجود دارد که می تواند خطرات یا ناهنجاری های ایجاد شده در این مرحله از بارداری را تعیین کند.

2.7 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

ایشالاکه همه بچه ها صحیح و سالم به دنیا بیان و زیر سایه پدر مادر بزرگ بشن .هفته ۱۵ بارداری دوقلوم. این هفته گفتن جنسیت نی نی هام قطعی مشخص میشه ب امید خدا