مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری

ممکن است در دوران بارداری احساس کنید که نیاز دارید دارویی بدون نسخه را مصرف کنید. باید بدانید مصرف برخی داروها در دوران بارداری بی خطر است. اما ممکن است مصرف بعضی داروها برای شما یا نوزادتان خطر داشته باشد .

زمانیکه برای تایید باردار بودن خود به پزشک مراجعه می کنید، در مورد داروهایی که تا قبل از بارداری استفاده می کردید سوال کنید که ایا مصرف آنها در دوران بارداری برای شما مضر است یا نه. اگر منع مصرف دارید از دکتر جایگزین مناسبی بخواهید، این جایگزین ها شامل داروهای مکمل هم هستند . حتی اگر برچسب منع مصرف در دوران بارداری ندارند باز هم با پزشک خود مشورت کنید . پزشک شما را از مضرات و خطرات داروها آگاه خواهد کرد .

مصرف چه داروهایی در دوران بارداری بی خطر است ؟

مصرف ویتامین ها قبل از تولد نوزاد و هنگام بارداری نه تنها بی خطر است بلکه بسیار مهم و ضروری است . در مورد مصرف داروهای مکمل و گیاهی هم با پزشک خود مشورت کنید . اگرچه بیشتر داروهای گیاهی و مکمل ها در دوران بارداری بی خطر هستند اما مشورت با پزشک در مورد مصرف آنها بسیار مهم است .

مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری

به طور کلی در حین و دوران بارداری نباید هیچ داروی OTC مصرف کنید ، مگر در صورت ضرورت. داروهای زیر و بعضی از داروهای خانگی هیچ اثر مضری در دوران بارداری ندارند . برای اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی داروها با پزشک خود تماس بگیرید .

داروهای ایمن برای مصرف در دوران بارداری

داروهای حساسیت و آلرژی

• دیفن هیدرامین (Benadryl)

• لوراتادین (Claritin)

• اسپری بینی استروئیدی (Rhinocort)

مصرف این دارو ها در سه ماهه اول باید با مشورت پزشک باشد.

داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا

• استامینافن (Tylenol)

• قطره بینی یا اسپری آب شور

• نمک گرم / غرغره آب نمک

مصرف این داروها در سه ماهه اول باید با مشورت پزشک باشد.

داروهای رفع یبوست

• کولاس (colace)

• متاموسیل (Metamucil)

پماد کمک های اولیه

• باسیتراسین (Bacitracin)

• کرم کمک های اولیه J&J

• نئوسپورین (Neosporin)

• پولیسپورین (Polysporin)

مصرف دارو در دوران بارداری

بثورات

• کرم بنادریل

لوسیون یا کرم کالادریل (caladryl)

کرم یا پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone)

حمام بلغور جو دوسر (Aveeno)

* توجه: هیچ دارویی را نمی توان 100٪ در دوران بارداری بی خطر دانست.

چه روش های درمانی جایگزینی در دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند؟

ثابت شده است که برخی از روش های درمانی جایگزین برای تسکین بعضی از درد ها و عوارض بارداری برای زنان باردار ایمن و موثر است . در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از این روش ها هم با پزشک خود مشورت کنید و در نظر داشته باشید که در دوران حاملگی اگر دارویی و روش درمانی خاصی طبیعی است، دلیل نمی شود که حتما هم ایمن باشد .

حالت تهوع در اوایل دوران بارداری

طب سوزنی ،طب فشاری ، ریشه گیاه زنجبیل (250 میلی گرم کپسول از زنجبیل را می توانید 4 بار در روز استفاده کنید) و ویتامین B6 (پیریدوکسین ، 25 میلی گرم دو یا سه بار در روز) تا حد زیادی حالت تهوع شما را برطرف می کند . مزه مزه کردن عصاره غلیظ کنسرو هلو ، گلابی ، میوه های مخلوط ، آناناس یا برش هایی از پرتقال نیز می تواند به شما کمک کند .

کمردرد: کایروپراکتیک (chiropractic) یک روش درمانی از گذشته تا حال است . گزینه دیگر ماساژ است اما مهم است که مطمئن شوید ماساژ درمان شما ، به اندازه کافی در ماساژ قبل از تولد آموزش دیده است.

چرخش جنین در رحم مادر:

ورزش و هیپنوتیزم ممکن است کمک کند.

تسکین درد در هنگام زایمان :

اپیدورال بسیار موثر است . اما حمام آب گرم نیز می تواند باعث آرامش و زایمان راحتتر باشد . ریلکسیشن و تکنیک های تنفسی ، حمایت های عاطفی و خود هیپنوتیزم نیز بسیار زیاد می تواند در آرامش مادر باردار و زایمان او کمک کند . طب سوزنی نیز در مورد بعضی از خانمها مفید است .

مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری

در طول بارداری از چه روش های درمانی باید اجتناب کرد ؟

استفاده از بعضی از ادویه ها در پخت و پز ممکن است به کودک شما آسیب برساند . در بعضی از شرایط هم باعث نقض عضو نوزاد هنگام تولد خواهد شد و در مواردی باعث زایمان زودرس می شود .

درمان های جایگزین ناایمن

از مصرف این مکمل های خوراکی اجتناب کنید :

سدر سفید «Arbor vitae»، تریلیوم قرمز «beth root»، کوهوش سیاه «black cohosh»، کوهوش آبی «blue cohosh»، کاسکارا «cascara»، پنج انگشت «chaste tree berry»، آنجلیکای چینی «Chinese angelica»، گنه گنه «cinchona»، پوست ریشه پنبه «cotton root bark»، بابونه گاوی «feverfew»، جینسینگ «ginseng»، خوک طلایی «golden seal»، سرو کوهی «juniper»، کاواکاوا یا فلفل استرالیایی «kava kava» ، شیرین بیان «licorice»، زعفران «meadow saffron»، پونه «pennyroyal»، سرخاب کولی «poke root»، سداب «rue»، مریم گلی «sage»، مخمر سنت جان، سنا «senna»، سینفیتون «slippery root»، کاسنی «tansy»، گل صد تومانی سفید «white peony»، افسنتین «wormwood »، بومادران «yarrow »، ترشک مواج «yellow dock » و دوز بالای ویتامین A که باعث نقص مادرزادی می شود.

از مصرف این روغنهای آروماتراپی اجتناب کنید :

Calamus ، mugwort، pennyroyal، مریم گلی ، زمستانی ، ریحان ، هیسوپ ، میره ، مرزنجوش و آویشن. اگر در مورد هر نوع دارو ، مکمل یا درمانی شک دارید ، قبل از مصرف یا استفاده از آن ، با پزشک خود مشورت کنید .

مترجم : فاطمه حاج ابوالقاسم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات