هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

شما اکنون در ماه چهارم و در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک آووکادو است.

وزن جنین حدود 100 گرم و قد او حدود 5/11 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 24 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته شانزدهم

جهش رشدی

در چند هفته ی آینده، وزن جنین دو برابر شده و قد او نیز به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت. پاهای جنین رشد بیشتری می کنند و سر او بالاتر قرار خواهد گرفت.

الگوی رشد موی سر

اکنون الگوی رشد موی سر جنین در حال مشخص شدن است، ولی هنوز هیچ مویی بر روی سر او قابل تشخیص نیست.

پمپاژ قلب

قلب جنین اکنون حدود 24 لیتر خون را در هر روز پمپاژ می کند که با رشد جنین، این مقدار هم افزایش خواهد یافت.

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

نشانه های بارداری در هفته شانزدهم

رشد رحم

قسمت بالای رحم به طور تقریبی بین استخوان پوبیس و ناف شما قرار گرفته است و رباط های دایره ای شکل که رحم را نگه می دارند، با بزرگ تر شدن آن، ضخیم تر و کشیده تر می شوند.

داشتن احساس بهتر

داشتن حالت تهوع و نوسانات روحی کم تر و درخشان تر شدن پوست به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتری را داشته باشید.

لگد زدن جنین

به زودی قادر خواهید بود تا حرکات جنین را احساس کنید. هر چند برخی از زنان باردار، زودتر متوجه این حرکات می شوند، اما بیشتر آن ها در هجده هفتگی به بعد، حرکات جنین را احساس می کنند. (در بچه های اول، از هفته ی بیستم به بعد، حرکات جنین احساس می شود.) اولین حرکات جنین به صورت لرزش های ظریف، ترکیدن حباب یا حتی به صورت باز شدن دانه های ذرت به هنگام حرارت دادن آن ها، احساس می شود، اما با بزرگ تر شدن جنین، حرکات جنین قوی تر شده و زود به زود تکرار خواهد شد.

کارهایی که در هفته شانزدهم بارداری باید انجام دهید:

پیگیری افزایش وزن

پزشک یا مراقب سلامت، افزایش وزن شما را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که وزن شما به صورت طبیعی و با سرعت مناسبی در حال افزایش است. همچنین شما می توانید از محاسبه گرهای افزایش وزن بارداری که به صورت آنلاین در دسترس قرار دارند، استفاده کنید.

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

تهیه ی فهرستی از نام های انتخابی

یکی از راه های خوبی که می توانید برای انتخاب نام فرزندتان، از آن استفاده کنید، این است که ابتدا شما فهرستی از نام هایی را که دوست دارید، تهیه کنید. از همسر خود هم بخواهید تا این کار را انجام دهد. فهرست هایی را که تهیه کرده اید با هم عوض کنید و نام هایی را که دوست ندارید، از فهرست طرف مقابل حذف کنید تا اسامی مورد علاقه ی هر دوی شما به دست بیاید.

صحبت کردن با جنین

هر چند هنوز نمی توانید با فرزند خود به صورت رو در رو صحبت کنید، ولی می توانید در همین حالت هم با او حرف بزنید تا پیوند عاطفی عمیقی بین شما ایجاد شود. در صورتی که صحبت کردن واقعی با او غیر عادی به نظر می رسد، می توانید فعالیت های روزانه خود را برای او تعریف کنید، با صدای بلند برایش کتاب بخوانید یا آرزوهای محرمانه خود را به او بگویید.

4 17 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات