تفاوت های لکه بینی از عادت ماهانه

تفاوت پریود با لکه بینی

زنان در طول زندگی خود هر ماه قاعدگی را تجربه می کنند. مسئله ای که باید در نظر بگیرید این است که گاهی دچار لکه بینی می شوید زمانیکه شما در دوره قاعدگی خود نیستید. بیشتر مواقع این لکه بینی ها ما را دچار مشکل نمی کنند و جای نگرانی نیست. لکه بینی در شرایط مختلفی ایجاد می شود مانند وقتی که باردار هستید یا زمانیکه در روش های جلوگیری از بارداریتان تغییر ایجاد می کنید. بهتر است در این مواقع توسط پزشک از واژن چک شوید، مخصوصا زمانیکه دلیل این لکه بینی را نمی دانید. در اینجا مواردی را به اختصار بیان می کنیم تا فرق بین پریود و لکه های خونی را بهتر بدانید.

علائم

در دوران پریود خونریزی شما در حدی است که نیاز به تامپون یا نوار بهداشتی دارید تا از پس دادن خون به لباس زیرتان جلوگیری شود. اما لکه بینی بسیار خونریزی کم و سبکی دارد و معمولا اگر از تامپون یا نوار هم استفاده نکنید، خونی به لباس زیرتان نفوذ نمی کند. رنگ خون لکه بینی هم ممکن است بسیار کم رنگ تر از رنگ خونریزی پریودی باشد.

راه دیگر تشخیص خون پریود از لکه بینی، مشاهده سایر علائم درست قبل و در طول دوره شماست. علائم پریود به شرح زیر است:

• نفخ

• حساسیت در پستانها

• گرفتگی عضلات

• خستگی

• نوسانات خلقی

• حالت تهوع

اگر این لکه بینی دلیل دیگری مثل بیماری دیگری باشد، شما شاهد علائم زیر خواهید بود. ممکن است در همان دوران پریود و یا در زمان دیگری از ماه شما دچار لکه بینی با دلیل دیگری شوید:

• پریودهای سنگین تر یا طولانی تر از حالت عادی

• خارش و قرمزی در واژن

• پریودهای از دست رفته یا نامنظم

• حالت تهوع

• درد یا سوزش ادرار یا درد و سوزش در هنگام رابطه جنسی

• درد در شکم یا لگن شما

• ترشحات غیر معمول و بودار از واژن

• افزایش وزن

دلایل

زمانیکه دیواره رحم شما در دوران قاعدگی تان در حال ریزش است شما در حال پریود شدن هستید. از طرف دیگر لکه بینی ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

تخمک گذاری :

در طی تخمک گذاری که در وسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد، یک تخمک از لوله های فالوپ شما آزاد می شود. بعضی از خانمها هنگام تخمک گذاری متوجه لکه بینی های سبک هم می شوند.

تفاوت پریود با لکه بینی

تفاوت پریود با لکه بینی

بارداری :

حدود 20 درصد از زنان در سه ماهه اول بارداری خود دچار لکه بینی می شوند. معمولا روزهای اول حاملگی هنگامی که تخمک بارور شده و به دیواره رحم وصل شده است ، خون ریزی ایجاد می شود. بسیاری از زنان این خونریزی را که مربوط به کاشت است را با پریود اشتباه می گیرند زیرا خیلی زود اتفاق می افتد و نمی دانند باردار هستند .

سندروم تخمدان پلی کیستیک (pcos) :

خونریزی نامنظم یکی از علامتهای سندروم تخمدان پلی کیستیک است ، یعنی شرایطی که تخمدان شما هورمونهای مردانه تولید می کنند. PCOS در زنان جوان بسیار شایع است و منجر به رشد کیسه های کوچک و پر از مایعات در تخمدان های شما می شود.

جلوگیری از بارداری:

قرص های ضد بارداری می توانند باعث لکه بینی شوند، به خصوص در روزهای اولیه که شما از این قرص ها استفاده می کنید یا نوع قرص خود را تغییر می دهید. استفاده مداوم از قرص های ضد بارداری احتمال خونریزی بیشتری ایجاد می کنند نسبت به قرص های 21 – 28 روزه. لکه بینی در خانمهایی که دستگاه داخل رحمی (IUD) استفاده می کنند متداول است.

فیبروئید رحم :

فیبرم ها توده های کوچک و غیر سرطانی هستند که می توانند در قسمت بیرونی یا داخل رحم تشکیل شوند و باعث خونریزی و لکه بینی در بین دوره ها شوند.

عفونت ها:

عفونت در واژن ، دهانه رحم یا قسمت دیگری از دستگاه تناسلی شما ممکن است باعث لکه بینی شود. باکتری ها ، ویروس ها و مخمرها همه باعث عفونت می شوند. بیماری التهاب لگن (PID) یک عفونت جدی است که می تواند از یک بیماری مزمن STD مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد شود.

پولیپ دهانه رحم:

پولیپ زائده ایست که روی دهانه رحم تشکیل می شود. این پولیپ ها سرطان نیستند، اما می توانند خونریزی کنند. در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به احتمال زیاد خونریزی می کنند.

یائسگی :

انتقال به یائسگی می تواند چندین سال طول بکشد. در این مدت پریودهای شما به طور معمول غیرقابل پیش بینی و نامنظم خواهند بود. این به دلیل نوسان سطح هورمونهاست. هنگامیکه به طور کامل یائسه شدید ، خونریزی باید کم شود.

رابطه جنسی خشن یا تجاوز جنسی :

هر گونه آسیب به واژن می تواند باعث خونریزی شما شود.

تفاوت پریود با لکه بینی

تفاوت پریود با لکه بینی

عوامل خطر :

در صورت وجود موارد زیر احتمال لکه بینی بین دوره های قاعدگی شما بیشتر خواهد شد:

• اگر باردار هستید.

• اگر در روش جلوگیری از بارداری تغییر داده اید.

• به تازگی دوران پریود شما آغاز شده.

• IUD داشته باشید.

• اگر گردن رحم ، مهبل یا قسمت دیگری از دستگاه تولید مثل شما دچار عفونت شده باشد.

• اگر دچار فیبرم رحم ، PID و PCOS باشید.

تشخیص :

اگر لکه بینی معمولا نشانه مسئله و مشکل جدی و خاصی نیست، اما طبیعی هم نیست. هر وقت در خارج از دوران پریودتان دچار خونریزی شدید باید به پزشک خود یا پزشک زنان و زایمان اطلاع بدهید. اگر باردار هستید و دچار لکه بینی شدید بسیار مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید. لکه بینی می تواند نشانه یک عارضه جدی مانند بارداری خارج از رحمی یا سقط جنین باشد.

وقتی به پزشک مراجعه می کنید او درباره علائم شما سوال خواهد کرد و معاینه فیزیکی مانند معاینه لگن از شما انجام خواهد داد. آزمایشاتی که می تواند به تشخیص علت لکه بینی کمک کند عبارتند از :

• آزمایش خون

تست پاپ اسمیر

• تست حاملگی

• سونوگرافی تخمدان ها و رحم

درمان:

درمان لکه بینی بستگی به این دارد که چه شرایطی باعث ایجاد آن می شود. شاید به موارد زیر نیاز پیدا کنید:

• داروی آنتی بیوتیک و یا ضد قارچ برای درمان عفونت

• تنظیم چرخه قاعدگی

• از بین بردن پولیپ های رحمی

نظریه

نظریه ها در مورد لکه بینی به شرایط وابسته است. لکه بینی در طول حاملگی یا در زمان جلوگیری از بارداری ، معمولا چند هفته تا چند ماه بهبود می یابد. لکه بینی مرتبط با فیبرم ها ، پولیپ ها، عفونت و یا PCOS وقتی در شرایط درمانی قرار می گیرید بهبود می یابد.

نکات مهم و پیشنهادات

لکه بینی معمولا مسئله مهمی نیست اما می تواند برای شما ناراحت کننده باشد ، به خصوص زمانیکه آمادگی خونریزی را ندارید. یکی از راههایی که نشان می دهد آیا این خونریزی لکه بینی است یا مربوط به پریودتان است ، این است که اطلاعات کافی در مورد دوران پریود خود داشته باشید. تمام مسائلی که در طول دوران قاعدگیتان اتفاق می افتد را یادداشت کنید تا اگر نیاز به پزشک پیدا کردید بتوانید اطلاعات کاملی به او بدهید تا راحتتر بتوانید لکه بینی را از قاعدگی تشخیص دهید. از پزشک خود در مورد درمانهای هورمونی که به تنظیم دوره های قاعدگی شما کمک می کند سوال کنید تا از لکه بینی جلوگیری شود. اگر باردار هستید ، در دوران بارداری هر چه بیشتر استراحت کنید می توانید خونریزی را کنترل کنید ، یادتان باشد چیزهای سنگین بلند نکنید.

3.8 13 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
36 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام رابطه محافظت نشده داشتم و نزدیک به ۲ هفته و چهار روز پیش تو تایم پریودم با داشتن تمام الائم پریود نشدم و‌ خونریزی نداشتم الان ۱۸ روز گذشته هیچ کدوم از الائم بارداری رو تا الان نداشتم که درد خفیف دارم و سردرد ندارم خونریزی خفیف دارم و رنگ خون هم روشنِ ممکنه راهنمایی کنید؟

سلام من این ماه تو اقدام بودم و از چهار روز پیش ترشح قهوه ایی مانند داشتم تا دیروز که یکمی خون اوند و قط شد تا ظهر امروز که بازم یکمی خون اومد خیلی کم وقتی خودم میشورم این خون خیلی کمرنگ هستش و آبکی مانند …گاهیم ترشح خونی و قهوایی مانند و اصلا روی نوار بهداشتیم نمیریزه .این چهار روزه خیلی درد داشتم تا حالا اینجوری نبودم آیا امکان بارداری هست ؟

سلام من دختری14 ساله هستم و تا الان یک بار پریود شدم که 2 هفته طول کشید و این بار هم که بار دوممه الان9روزه که پریودم ولی الان فقط لکه بینی قهوه ای دارم که تموم نمیشه و شکم درد ندارم لطفا بگید چرا لکه بینی من تموم نمیشه راستی من توی روزای عادی ترشحات زرد و گاهی قهوه ای هم دارم و احساس میکنم یه مشکلی هست لطفا پاسخ بدین

سلام دختر مجردی هستم ک بعد از گذشتن حدود ١۴ روز از پریودم دوباره پریود شدم رنگ خون قهوه ای رنگه و بریده بریدس و قبل این عادت ترشحات بد بوی واژن و خارش هم داشتم میش راهنماییم کنین ممنون میشم

سلام من رابطه محافظت نشده داشتم پریودم ۴روزه بود ولی الان ۱۳روزه که بعد پریود لکه بینی دارم به نظرتون مشکل من چی می‌تونه باشه

سلام من پونزده سالمه دو ساله که قاعده میشم
سیکلام معمولا 23روزه هس الان روز 26هس و سه روزه من لکه بینی(ترشحات قهوه ای)دارم و کاملا با شدت خونریزی پریودم فرق میکنه
پارسال چون سال اول پریودم بود یبار پنج روز لکه بینی داشتم بعدشم دوماه پری نشدم
الانم موندم خدا مشکل از چیه که خونریزی به جای لکه بینی دارم؟

من پنج روز بعد از تاخیر پریودیم یه لکه ی خیلی کم رنگ صورتی دیدم تا الانم که سه روز از لکه بینی گذشته هنوزم پرییود نشدم

سلام خسته نباشید من 5ماهه اقدام به بارداری کردم احتمال میدادم این ماه باردار باشم چون سینه هام درد داشت سوزش معده و افزایش دمای بدن و ترشحات زیاد داشتم ششم هرماه پریود میشدم این ماه اومدم جلوتر و دوم بهمن شدم و درد شکم و کمر دارم و خون پریودی نسبت ب قبل کمتر شده ایا ممکنه باردار باشم

سلام ببخشید من چند ماهه اقدام میکنم برای بارداری دوم ۲۵ هر ماه پریود میشدم الان ۲۹ ماه هست و من فقط درد شکم دارم و لکه بینی دارم میخواستم بدونم امکان داره حامله باشم

بله امکان هست

سلام. من ۲ سال است که ازدواج کردم و در این مدت زمان قاعدگیم با چند روز تاخیر اتفاق می‌افتاد. ولی این ماه ۱۰ روز عقب افتاده و تست بارداری هم دادم که منفی بود و الان هم که پریود شدم ولی خونریزی کامل نیست و به صورت لکه ای میباشد( با همان رنگ خون در قاعدگی های قبلی ). علت این مسئله چیست؟ خواهشا راهنماییم کنید. ممنونم.

منم مثل ایشون هستم اما من درد کمرو زیر شکم و همچنین کشاله ران رو دارم میشه راهنمایی کنید تورو خدا دارم از استرس میمیرم

اره منم مثل ایشون هستم تورو خدا راهنمایی کنید دارم از استرس میمیرم و اینکه من درد شکم و کمر و کشاله ران رو دارم

سلام من پریود شدم مثله لکه بینی هست آیا باردار هستم یا نه

سلام من ۱۷ سالمه ۴۵ روز پریود نشدم و الانم که پریود شدم لکه بینی دارم لطفا راهنمایی کنید

سلام وقتتون بخیر
من و نامزدم رابطه در حد پیشاب داشتیم
حدود ۱۱ روز بعد از رابطه لکه بینی داشت به مدت دوروز و بعد ی خونریزی شبیه به پریود داشت که خونش خیلی خیلی کمتر از پریود بود ولی به هر حال ۴ روز بود و ۳ روز بعدشم لکه بینی داشت.همینطور ۳ بار لخته سفید ترشح داشت و ما از ترس اینکه لانه گزینی بوده باشه تو روز ۴ پریودی و همینطور روز ۷ پریودی بیبی چک زدیم که منفی بود،همینطور روز ۹ پریودی تست خون بتا دادیم که منفی بود!هیچ کدوم از علائم بارداری رو نداره نامزدم
میخواستم بدونم بازم نیازه که آزمایش بدیم؟ یا امکان بارداری وجود نداره؟(زمان مناسبی آزمایش گرفتیم؟)
۱-چون خیلی جاها دیدم که میگن طرف با پیشاب باردار شده؟
۲-یا بعضیا هم نوشته بودن باردار بودن ولی تو آزمایششون نشون نداده!
۳-خیلی جاها هم دیدم نوشته بودن با وجود پریود شدن باردار شده بودن؟
خانم دکتر میشه راهنماییم کنید؟خیلی استرس دارم

سلام. 45 سالمه و مجرد.پارسال تبروئیدم خارج شد در عمل. قبل از عمل پریودم منظم بود و حالا نامنظم شده است. بعد از 50 روز پریود شدم و حالا سه روز بعد از پاکی، مجدد لک بینی دارم. چرا و باید چه کرد؟ قرض لووتیروکسین مصرف می کنم و تقریبا هورمونهای تیروئیدم بالانس است.

سلام من دوهفته هست ک بجای پریود لکه دارم وماه قبل هم بعد سه روز پریود ۵روز لکه داشتم .دلیلش چی میتونه باشه .لطف کنید راهنمایبم کنید ممنون میشم

سلام پریودی من هر ماه سر وقت میاد فقط دو روز اول خون‌ریزی دارم از روز سوم در حد لکه هست قبلا اینجوری نبودم آیا مشکلی خاصی هست

سلام ببخشید من همیشه ک پریود شدم خون داشتم ولی ن زیاد بعد این دفعه الان س روز قدیم هست ب نظر خودم ولی فقط ی لکه بینی داشتم اونم روز اول همراه با ترشحات زنانه بود

سلام من ۲۳ ساله ام است ۹ هفته من پریود نشدم و چندین بار از بی بی چک استفاده کردم بی نتیجه بود بعد دو ماه خونریزی خیلی خفیف و درد خیلی دارم نمیدونم لکه بینی بارداری است یا پریود کلن زیر شکمم درد و سوزش دارد

سلام خسته نباشید من به پلی کیستیک مبتلا هستم تقریبا ۷ماهه که اقدام به بارداری که الان یه دختر۵ساله دارم بعد از به دنیا آمدن دخترم قرص جلوگیری خوردم بعد از اقدام پریودیم منظم بود چهار ماه پیش دوماه پریود نشدم تست زدم منفی بود آزمایشم منفی بود سنو دادم که گفت پلی کیستیک هستم همه چی خوب بود قرص جلوگیری یه دونه خوردم تقریبا یک هفته بعد پریود شدم بعد از اون جریان دوماه پریودیم منڟم شد فقط دوره هام ۱۴روزه شد الان دوباره پریود نشدم فقط یکم لکه بینی داشتم دوباره تست وآزمایشم منفی هستش علائم بارداری رو دارم الان ماه دوم رسید اما پریود نشدم دوباره تست زدم منفیه چکار باید بکنم

درضمن من از وقتی مجرد بودم پلی کیستیک بود دوبار باردار شدم که یکی زایمان زود رس بود و دومی را دارم

سلام من الان هفته پیش پریود شدم ولی بیشتر لکه بینی هست و ی روز فقط چون تحرک زیاد داشتم پریود شدم و شب قطع شد بخاطر چیه الان هفت روز شده ولی هنوز اونطوریم

سلام خانم دکتر بنده 52 سال دارم که به صوذت مرتب قاعده میشدم الان 10روز جلوتر از تاریخ قاعدگی لکه های قهوای رنگ میبینم آیا ممکنه به دوره یاعسگی وارد شده باشم

سلام من ماه قبل ۳ما پریود نشدم ولی این ما ۷ روز به پریودم مونده لک دیدم و اقدام به بارداری هستم امروز وسایل سنگین بلند کردم

سلامم وقت بخیر بنده یک رابطخ محافظت نشده بدون دخول در اول اریبهشت داشتم بعد اون رابطه ایی نداشتم اخر اردیبهشت ماه در وقت مقررروز بیست هشتم 6 روز پریود شدم و پریود با خون ریزی نسبتا طبیعی بود با خون تیره به طوری که روزی 4 پد عوض میکردم (دوره هام بین 28 تا 30 روزه) این ماه خرداد بجای اینکه در روز 28 بشم در روز 30 شدم و 7 روز پریود داشتم این هم مثل قبلی پرخون بودش و خون تیره و عادی و قهوه ایی بود ایا امکان داره باردار باشم؟

سلام من ۲۸سالمه و سه تا بچه دارم پریودی هام منظم بود ولی دوماه بود که ۶روز زودتر پریود میشدم این دفعه سر موقع شدم ولی همون روز اول یکم لک دیدم وتمام شد میشه بگین چیه مشکلم

دکتر رفتم گفتن عفونت قرص بهم دادن والان می‌بایست پریود شم روز اول فقط یک لکه قهوه ای تو دلم درد میکنه وجلوگیری نمیکنم قصد باردار شدن دارم

سلام وقت بخیر چند ماهی هست که در زمان پریودی از روز اول تا سوم خیلی کم خونریزی دارم ولی از روز ۴ تا پایان روز ۶ خونریزی زیاد دارم در صورتی که قبلا از روز ۲ شروع میشدودر روز پنج کم میشد تا روز ۷ لکه بینی داشتم لطفا جواب بدین

سلام من بعد دوهفته ،قاعدگیم ،دوروز هر روز صبح به اندازه چندتا نقطه لکه خون میبینم روشورتم دلیلش چیه ؟

سلام من ۳۹ سال دارم روز ۱۱ هم لک شدم امروز ۱۵ هم هستش دیگه پریود نشدم لک هم نشدم میخواستم بدونم مشکلم چی هستش ممنون که راهنمای میکنید

سلام وقت بخیر
مجرد33 ساله
ده روز عقب انداختم و حالا پنج روزه که فقط لکه بینی دارم چیزی هم که به نوار میچسبه سیاه رنگ هست .بدون دل درد ،البته یک هفته تمام یک طرف کمرم درد میکرد،ولی سینه ام حساس شده بود
هشت نه ماه پیش همین حال شدم پانزده روز بعدش پریود کامل شدم .دلیلش چی میتونه باشه؟

من ده روز هست از وقت پریودیم گذشته سردرد حالت تهوع و سر گیجه دارم آیا باردارم و نزدیکی داشتم الان لک بینی هم یکم دارم مشکلی نیست لطفاً جواب بدین