زمان شروع مصرف مولتی ویتامین پریناتال در دوران بارداری

اگر قبلا باردار بوده اید، احتمالا با قرص های پریناتال آشنا هستید. این محصول به طور خاص برای افراد باردار طراحی شده است. مولتی ویتامین پریناتال حاوی تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی روزانه است که مصرف آن برای قبل از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان ضروری است.

بیشتر مارک های پریناتال نسبت به ویتامین های روزانه معمولی ویتامین B9 (فولات/اسید فولیک)، آهن، کلسیم، ید و DHA بیشتری دارند. زیرا این قرص به ویژه به حفظ سلامتی مادر و جنین کمک می کند و از نقص خاص هنگام تولد جلوگیری می کند.

طبق کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، مهم است به محض این که از بارداری تان مطلع شدید، مصرف مولتی ویتامین های پریناتال را شروع کنید. در ادامه با زمان شروع مصرف و نحوه انتخاب مولتی ویتامین پریناتال آشنا می شوید.

زمان شروع مصرف مولتی ویتامین پریناتال

زمان شروع قرص های پریناتال نه تنها به محض اطلاع از بارداری است، بلکه پیش از اقدام به بارداری است.

برخی از متخصصان توصیه می کنند ویتامین های پریناتال را 3 تا 6 ماه پیش از اقدام به بارداری مصرف کنید. به یاد داشته باشید، قرص های پریناتال مکمل هایی هستند که مواد مغذی اضافی را فراهم می کنند. سازمان هایی مانند ACOG و CDC تاکید می کنند که مصرف اسید فولیک حداقل 1 ماه قبل از بارداری ضروری است.

اگر پیش از بارداری، مصرف ویتامین های پریناتال را شروع نکرده اید، وحشت نکنید. ویتامین های موجود در قرص های پریناتال در غذاها نیز یافت می شوند، بنابراین تا زمانی که رژیم غذایی غنی از انواع میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات باشد، نیازهای تغذیه ای در سطح کافی قرار می گیرد. البته باید مصرف مولتی ویتامین پریناتال را در اسرع وقت شروع کرد.

مولتی ویتامین پریناتال

مزایای مولتی ویتامین پریناتال

مولتی ویتامین های پریناتال برای رشد مناسب جنین ضروری هستند. هدف اصلی از مصرف این ماده مغذی بسته شدن صحیح لوله عصبی جنین و پیشگیری از بیماری هایی مانند اسپینا بیفیدا یا آنانسفالی است.

آهن موجود در قرص های پریناتال نیز برای رشد جنین حیاتی است. حجم خون در بارداری دو برابر می شود، بنابراین مصرف کافی آهن از کم خونی جلوگیری کرده و از رشد جفت و جنین حمایت می کند.

همچنین نشان داده شده که مولتی ویتامین پریناتال خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و پره اکلامپسی را کاهش می دهد.

این قرص ها ممکن است به کاهش بیماری صبحگاهی نیز کمک کنند. پژوهش ها نشان داده زنانی كه حداقل 3 ماه قبل از بارداری مولتی ویتامین پریناتال مصرف می كنند، در سه ماهه اول بارداری خود حالت تهوع كمتری دارند.

قرص های پریناتال می توانند در دوره پس از زایمان نیز مفید باشند. ادامه مصرف این مولتی ویتامین پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز توصیه می شود، تا بدن مادر به خوبی تغذیه شود و قادر به تولید شیر غنی از مواد مغذی باشد.

نحوه انتخاب مولتی ویتامین پریناتال

بیشتر مارک های مولتی ویتامین پریناتال بدون عوارض هستند، اما توجه داشته باشید که مانند همه مکمل ها، این قرص ها نیز توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شوند. نکات کلیدی در هنگام انتخاب قرص های پریناتال وجود دارد که باید روی برچسب محصول به دنبال آن بود.

بیشتر مولتی ویتامین های پریناتال حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بارداری سالم هستند. با این حال، همیشه اطمینان حاصل کنید که ویتامینی که می خواهید دارای مکمل های ضروری خاص همچون اسید فولیک باشد.

مولتی ویتامین پریناتال باید حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک باشد، ولی شما در این باره با پزشک خود صحبت کنید، زیرا شرایط مختلف خواستار افزایش میزان اسید فولیک (مانند سابقه نقص لوله عصبی) است.

آهن یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده مهم است. کلسیم جذب آهن را مهار می کند، بنابراین اگر مولتی ویتامین آهن کافی داشته باشد، احتمالا کلسیم بسیار کمی خواهد داشت. به همین دلیل، اگر نگران میزان کلسیم موجود در رژیم غذایی خود هستید، می توانید یک مکمل کلسیم مصرف کنید.

به دنبال ویتامین های حاوی 200 میلی گرم DHA و 150 میکروگرم ید باشید. همچنین ویتامین های خاصی وجود دارد که در دوران بارداری نیازی به مقادیر زیاد آن نیست (مانند بیوتین).

اگر مولتی ویتامین پریناتال باعث تهوع شود، چه باید کرد

متأسفانه، بلعیدن قرص های پریناتال که برای رشد جنین بسیار ضروری هستند، می تواند سخت باشد.

مولتی ویتامین های پریناتال می توانند در افراد خاص در درجه های مختلف حالت تهوع ایجاد کنند. بیشتر اوقات، علت اصلی این مشکل وجود آهن است. دوز توصیه شده آهن در بارداری روزانه 27 میلی گرم است، بنابراین حتما برچسب روی ویتامین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که قرص دارای دوز بالاتری از آهن نباشد.

در صورت بروز ناراحتی، این قرص را با غذا (شام) یا حتی قبل از خواب با آب کافی مصرف کنید. اگر نمی توانید هیچ مارکی از پریناتال را تحمل کنید با پزشک صحبت کنید. شما همچنین باید تلاش کنید تا مواد مغذی لازم را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید.

خلاصه مطلب

مصرف مولتی ویتامین پریناتال برای مادر و جنین در حال رشد بسیار مهم است. این قرص می تواند به جلوگیری از نقص هنگام تولد و جبران مواد مغذی از دست رفته در دوران بارداری و پس از زایمان کمک کند. شروع مصرف این مولتی ویتامین قبل از بارداری و در طول آن توصیه می شود. در صورت داشتن هرگونه سوال اضافی در مورد قرص های پریناتال، حتما با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

2.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

من تازه خریدمش امیدوارم که خوب باشه.
هفته پنجم بارداری هستم.