تب و تشنج – بخش اول

تشنج تب در نوزادان

تشنج ناشی از تب کودکان یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی مربوط به تب است. در بیشتر موارد تشنجی است که می تواند در هنگام تب اتفاق بیفتد و به طور کلی در کودکان بین 3 ماه تا 6 سال دیده می شود. تشنج تب در نوزادانی که سن آنها 12 تا 18 ماه است معمولاً مشاهده می شود. گرچه این تشنج ها می تواند برای شما و کودک بسیار آسیب زا باشد ، اما معمولاً نیازی به درمان ندارند و یا مشکلات سلامتی دیگری ایجاد نمی کنند.

تشنج ناشی از تب چیست ؟

تشنج ناشی از تب، تشنجی است که ممکن است در اثر تب شدید و اغلب ناشی از عفونت ایجاد شود. تشنج ناشی از تب ممکن است برای والدین نگران کننده باشد.

حملات تب دار نشان دهنده پاسخ مغز کودک به افزایش درجه حرارت بدن است ، که معمولاً در اولین روز تب اتفاق می افتد . خوشبختانه ، در بیشتر موارد ، تشنج هیچ اثر پایداری ندارد. مشکلی در یادگیری ایجاد نمی کند یا هیچ اختلال اساسی ایجاد نمی کند. با این حال ، برای احتیاط ، لطفاً پس از یک دوره تشنج با تب ، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

به عنوان یک پدر و مادر ، می توانید با ایمن نگه داشتن فرزند خود در هنگام تشنج و با حفظ آرامش ، به او کمک کنید. تشنج ناشی از تب هیچ مشکلی در شناخت ایجاد نمی کند و یا باعث آسیب مغزی در کودک نمی شود. در حقیقت ، كودكانی كه دچار تشنج ناشی از تب می شوند ، عملکرد عصبی بسیار خوبی دارند .

تشنج تب در نوزادان

تشنج تب در نوزادان

تشنج ناشی از تب در کودکان چقدر شایع است؟

کودکانی که سابقه خانوادگی تب ناشی از تشنج را دارند ، احتمالاً به یکی از آنها مبتلا هستند. اگر کودک شما تشنج تب برانگیز داشته و کمتر از 15 ماه دارد ، احتمال اینکه وی در آینده تشنج دیگری داشته باشد بسیار زیاد است. در 33٪ موارد ، كودكانی كه یك تشنج داشته اند ، به طور كلی در 1-2 سال اول زندگی خود دچار یك تشنج می شوند. خوشبختانه ، اکثر کودکان از 5 سال به بالا دچار تب تشنج دار می شوند.

علل تشنج ناشی از تب

نمی دانید چه عواملی باعث ایجاد تشنج در نوزادان می شود؟ این حادثه ناراحت کننده معمولاً در تبهایی اتفاق می افتد که درجه حرارت بالاتر از 102 درجه فارنهایت باشد. تشنج ها معمولاً در 24 ساعت اول تب اتفاق می افتد ، نه لزوماً وقتی تب کودک به سمت بالا می رود.

هیچ دلیل خاصی برای تشنج تب در نوزادان وجود ندارد. ویروس های خاصی باعث تب می شوند که منجر به تشنج می شود. مغز در حال رشد برخی از کودکان همچنین می تواند با ایجاد تشنج به تب های بالا واکنش نشان دهد.

به ندرت اتفاق می افتد که تشنج ناشی از تب ناشی از عفونت باکتریایی و تب مربوط به آن باشد. عفونت های ویروسی مانند انواع مختلف آنفولانزا که غالباً با تب شدید همراه است ، بیشتر با تشنج تب در ارتباط است.

یک درک نادرست وجود دارد که برخی واکسیناسیون ها ، مانند واکسن دیفتری ، کزاز یا سرخچه ، اوریون ، احتمال تشنج تب را افزایش می دهد. در حقیقت ، این یک تب کم درجه است که باعث تشنج می شود ، نه واکسیناسیون که به طور کلی تفسیر می شود.

تشنج تب در نوزادان

تشنج تب در نوزادان

علائم و نشانه های تشنج ناشی از تب

علائم تشنج ناشی از تب ممکن است از خفیف تا شدید و از خیره شدن تا لرزش یا سفت شدن عضلات باشد.

کودک مبتلا به تب تشنج دار احتمالاً:

تب بالاتر از 4/100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد ) داشته باشد .

از دست دادن هوشیاری

پاها و بازوها ممکن است تکان بخورند

کودک ممکن است چشمان خود را بچرخاند

ممکن است پوست آنها تیره تر از حد معمول باشد

تشنج ممکن است فقط چند ثانیه یا حتی تا 15 دقیقه طول بکشد

پس از آن ، ممکن است کودک شما خسته و خواب آلود به نظر برسد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات