رژیم گیاهخواری در دوران بارداری – بخش اول

با افزایش شهرت و محبوبیت رژیم گیاهخواری در جهان، خیلی از زنان تصمیم گرفتند تا از این رژیم غذایی پیروی کنند. اما آیا این رژیم در دوران بارداری نیز مجاز است؟

رژیم گیاهخواری شامل حذف همه ی محصولات حیوانی و فقط در آن سبزیجات و حبوبات جایز است. این الگوی غذایی می تواند مزایای زیادی داشته باشد از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی.

هنوز، برخی از مردم نگرانی هایی را درباره رژیم غذایی گیاهی دارند که آیا این رژیم می تواند برای زنان باردار یا نوزادان خطرناک باشد یا خیر؛ ما در ادامه در خصوص این مساله صحبت می کنیم.

یک رژیم گیاهخواری در بارداری می تواند امن باشد

رژیم گیاهخواری می تواند سبب کمبود برخی مواد غذایی شود و برای دوره های حساس زندگی، مانند بارداری مناسب نباشد. این رژیم دارای منابع کمی از ویتامین B12، چربی های امگا 3، آهن، ید، کلسیم و زینک است که این موارد به خصوص در دوران بارداری بسیار مهم هستند. کمبود این مواد در دوران بارداری می توانند مشکل آفرین باشند و سبب مشکلات سلامتی مادر و نوزاد شوند.

برای مثال، فقر ویتامین B12 در بارداری می تواند سبب افزایش خطر سقط جنین، تولد نوزاد با وزن کم، زایمان زودرس یا نقایص هنگام تولد شود.

اگر رژیم گیاهخواری بتواند مقادیر نرمالی از این ویتامین ها و مواد مورد نیاز را تامین کند می تواند به مانند یک رژیم طبیعی که شامل گوشت، تخم مرغ و لبنیات است، مفید باشد. برای مثال، پژوهش ها نشان داده که زنانی که رژیم گیاهخواری نرمالی را اجرا می کنند، در بارداری نیز این رژیم خطر و مشکل خاصی را نخواهند داشت.

رژیم گیاهخواری در بارداری

در حقیقت، رژیم گیاهخواری می تواند احتمال افسردگی پس از زایمان، سزارین و مرگ و میر نوزادان یا مادران را کاهش دهد. چندین انجمن تغذیه در سراسر جهان از ایمنی رژیم گیاهخواری در بارداری حمایت کردند. با این وجود کارشناسان اعلام کردند که همراه با این رژیم گیاهی نظارت دقیقی بر میزان مصرف مواد مغذی، تنوع مواد غذایی و استفاده ی مکمل های غنی باید انجام شود.

مزایای رژیم گیاهخواری در بارداری

این رژیم می تواند فوایدی را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد. برای مثال، رژیم گیاهخواری غنی از فیبر است اما چربی و قند کمی دارد. این مساله می تواند از دیابت بارداری یا افزایش سطوح قند خون در بارداری پیشگیری کند. همچنین می تواند به کنترل بهتر وزن منجر شود. افزون بر این، رژیم گیاهی می تواند مانع از پره اکلامپسی (افزایش فشار خون در بارداری) شود.

رژیم گیاهخواری حتی می تواند از آسیب های DNA جلوگیری کند و خطر ابتلا به مشکلات رشد نوزاد را نیز کاهش دهد. دقت داشته باشید که همه ی این مزایا برای زمانی است که شما یک رژیم غنی گیاهی با تمام مواد مغذی مهم را داشته باشید.

بنابراین زنانی که در دوران بارداری به سر می برند و قصد گیاهخواری دارند باید با همراهی و مشورت با یک متخصص تغذیه رژیم خود را ادامه دهند تا سلامتی خود و نوزادشان را تامین کنند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات