خوردن ماهی سالمون در بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است؛ هر زنی به محض اینکه باردار می شود، اول به این فکر می کند چه غذاهایی باید بخورد و چه چیزهایی نباید بخورد.

مصرف ماهی یکی از پرچالش ترین خوراکی ها در بارداری است؛ برخی از انواع ماهی ها سبب رشد مغز کودک می شوند اما برخی از آنها با داشتن جیوه و بیماری می توانند سبب ایجاد خطر شوند.

ماهی سالمون معمولا انتخابی مناسب در بارداری است زیرا جیوه ی کمی دارد. البته اگر شما در بارداری دچار حس انزجار از غذا شوید ممکن است نتوانید به راحتی ماهی میل کنید. سالمون سرشار از مواد مغذی است و هیچ خطری ندارد.

خوردن سالمون در بارداری

خوردن ماهی سالمون کاملا پخته، 2 تا 3 بار در هفته بی خطر است و انواع مواد مغذی در بارداری را برای شما تامین می کند. سالمون منبع عالی DHA یا اسیدهای چرب امگا 3 است که فواید زیادی برای رشد مغز و چشم های جنین دارد. همچنین می تواند سبب کاهش خطر زایمان زودرس، کاهش احتمالی فشار خون و تاثیر مثبت بر رشد عصبی جنین و نوزاد شود.

ماهی سالمون باید کاملاً پخته شود تا در بارداری بی خطر باشد. ماهی دودی و سالمون خام کاملاً پخته نمی شود و در دوران بارداری نباید مصرف شود زیرا می تواند منجر به عفونت لیستریا شود.

هر بارداری متفاوت است. اگر در مورد خوردن ماهی سالمون در دوران بارداری سوالی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

فواید ماهی سالمون در بارداری

سالمون فواید زیادی برای جنین دارد زیرا سرشار از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است که یک اسید چرب امگا 3 است. در طول بارداری، کاهش طبیعی DHA وجود دارد مگر اینکه به رژیم غذایی اضافه شود. در نتیجه، تنها یک چهارم زنان باردار DHA کافی برای سلامت فرزند خود مصرف می کنند.

ماهی سالمون در بارداری

کاهش خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان

تقریبا 12 درصد از مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند دچار افسردگی پس از زایمان PPD می شوند، این احساس غم اندوه در اولین سال پس از به دنیا آمدن نوزاد ایجاد می شود. مادران در دوران بارداری نیاز به حمایت دارند و طبیعی است که یک مادر شیرده نیز نیاز به کمک داشته باشد.

حتی اگر مصرف امگا 3 را افزایش دهید، حتما باید پیش از زایمان برای پیشگیری از افسردگی، حامی داشته باشید. به عبارت ساده تر، اینگونه نیست که فقط مصرف مواد غذایی غنی بتواند به تنهایی سبب کاهش خطر ابتلا شود و حمایت های روحی روانی نیز بسیار مهم است.

ارتقای رشد عصبی

DHA برای رشد و توسعه ی مغز ضروری است. مادرانی که در هفته 220 تا 340 گرم ماهی مصرف می کنند، کودکانی با آی کیوی بالاتر به دنیا می آورند.

حتی مصرف 110 تا 170 گرم ماهی نیز در طول هفته می تواند سبب افزایش ضریب هوشی شود. یک مطالعه نشان داد که نوزادانی که مادران آنها DHA کافی در دوران بارداری مصرف کرده بودند، مهارت های شناختی بهتری در سن 1 سالگی داشتند. کمبود DHA نیز با مشکلات یادگیری مرتبط است. ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین دارای بالاترین میزان امگا 3 هستند.

کاهش خطر فشار خون بالای بارداری

خوردن ماهی می تواند به کاهش خطر فشار خون بالا کمک کند. فشار خون بالا می تواند سبب بروز پره اکلامپسی شود که یک بیماری جدی و کشنده در بارداری است؛ بنابراین اگر از خوردن ماهی لذت می برید، مصرف مداوم آن را همراه با غلات، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، عدس و غذاهای غنی از کلسیم در برنامه ی خود داشته باشید.

دقت داشته باشید؛ چنانچه دچار فشار خون بالای بارداری هستید، باید به طور منظم برای چکاپ نزد پزشک بروید.

کاهش خطر زایمان زودرس

اطمینان از اینکه به اندازه کافی غذای دریایی می خورید (دو تا سه وعده 110 گرم در هفته) ممکن است خطر زایمان زودرس را کاهش دهد. ماهی سالمون یک انتخاب عالی است زیرا می توانید با خیال راحت دو تا سه وعده در هفته بخورید، برخلاف سایر انواع ماهی که به دلیل مقادیر بالای جیوه، محدودیت دارند یا باید به طور کلی از خوردن آن ها اجتناب شود.

چند نکته ی مهم درباره مصرف سالمون در بارداری

حتما ماهی باید کامل پخته باشد

لیستریا یک باکتری است که باعث عفونت می شود؛ افراد باردار مستعدترین گروه برای ابتلا به آن هستند. عفونت می تواند از جفت عبور کند و خطر زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی یا عفونت حاد در هنگام تولد را افزایش دهد.

در صورت پختن کامل ماهی در دمای 145 درجه ی فارنهایت، هرگونه پاتوژن (باکتری و عوامل بیماری زا) از بین می رود. بهتر است در بارداری از رستوران ها ماهی تهیه نکنید زیرا شما از شیوه ی طبخ آنها مطمئن نیستید.

نکته ای مهم در خصوص جیوه

مهم است که مراقب میزان مصرف جیوه در بارداری باشید زیرا مقادیر بالای آن می تواند سبب بروز مشکلات شنوایی، بینایی و آسیب مغزی شود. حداکثر میزان مصرف ماهی های کم جیوه نیز باید 2 تا 3 بار در هفته در وعده های نهایت 100 گرمی باشد.

همه ی ماهی ها مقداری جیوه دارند اما برخی ماهی ها مانند سالمون، ساردین و قزل آلا مقادیر پایین تری از جیوه را دارند و در بارداری ایمن تر هستند.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات