8 فایده نوشیدن آب نارگیل در دوران بارداری

آب نارگیل نوشیدنی خوشمزه گرمسیری، اغلب بدون طعم یا رنگ اضافه و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است.

این مطلب به بررسی ایمنی و مزایای مصرف آب نارگیل در دوران بارداری پرداخته است.

ایمنی مصرف آب نارگیل در دوران بارداری

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری معمولا غذاهایی هستند که احتمال رشد باکتری‌های مضر را افزایش می دهند. به همین دلیل، برای بسیاری از مادران باردار جای سوال است که آیا مصرف آب نارگیل پاستوریزه (یا حتی غیرپاستوریزه) ایمن است یا خیر.

بسیاری از انواع تجاری آب نارگیل پاستوریزه و برای زنان باردار ایمن هستند. حتی بسیاری از انواع آب نارگیل “فشار سرد” غیر پاستوریزه از فرآیند میکروفیلتراسیون برای حذف باکتری ها و ایجاد یک محصول استریل استفاده می کنند. با این حال، مهم است که این نوشیدنی ها را در یخچال نگه دارید و آن را پیش از تاریخ انقضا مصرف کنید. همچنین همیشه در مورد ایمنی هر گونه غذا یا نوشیدنی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

مزایای مصرف آب نارگیل در دوران بارداری

آب نارگیل با طراوت و خوش طعم است، اما پژوهش های علمی هنوز به طور قطعی در مورد مزایای سلامتی آن نظری نداده است. با این حال، این نوشیدنی حاوی برخی از مواد مغذی مهم است و می تواند فوایدی برای زنان باردار داشته باشد.

آب نارگیل در بارداری

1. هیدراته کردن بدن

آب نارگیل تقریباً 95 درصد آب خالص است و برای آب رسانی در دوران بارداری مفید است. این نوشیدنی می تواند الکترولیت های بدن را تامین کند.

از سوی دیگر، نباید به دلیل خاصیت آبرسانی آب نارگیل، آن را جایگزین آب کرد. آب استانداردی طلایی برای هیدراتاسیون و ارزان تر از آب نارگیل است.

2. جایگزین الکترولیت های از دست رفته در طول تهوع صبحگاهی

مصرف آب نارگیل در هنگام تهوع و استفراغ می تواند به تامین الکترولیت های از دست رفته بدن کمک کند. زنان مبتلا به تهوع شدید بارداری اغلب برای جبران عوارض ناشی از استفراغ زیاد به الکترولیت‌های اضافه نیاز دارند. آب نارگیل حاوی الکترولیت های ارزشمندی مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم است.

3. جبران مایعات از دست رفته بدن

در طی تهوع صبحگاهی، مهم است که ذخایر مایعات بدن خود را تامین کنید. آب نارگیل نوشیدنی بدون قند اضافه است که می تواند جایگزین آب از دست رفته بدن ‌شود.

4. تسکین رفلاکس معده

با رشد جنین در شکم و افزایش هورمون پروژسترون دریچه های معده شل می شوند، بنابراین اسید معده ممکن است وارد مری شده و باعث ناراحتی و بادگلو شود.

برخی از زنان باردار معتقدند که نوشیدن آب نارگیل رفلاکس آن‌ها را تسکین می‌دهد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

5. دارای برخی مواد مغذی برای رشد جنین

احتمالاً شنیده‌اید که ویتامین‌ها و مواد معدنی برای رشد جنین ضروری هستند، از این رو توصیه می‌ شود که حتما ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید. آب نارگیل دارای ریز مغذی هایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

در طول دوران بارداری، مکمل منیزیم با افزایش وزن هنگام تولد و کاهش خطر پره اکلامپسی مرتبط است. کلسیم یکی دیگر از مواد مغذی است که باید به آن توجه شود. کلسیم برای رشد استخوان و دندان جنین ضروری است.

آب نارگیل در بارداری

ریز مغذی های مهم

اگرچه همه مواد مغذی برای یک بارداری سالم ضروری هستند، اما باید به برخی از ریزمغذی ها از جمله فولات، ویتامین B12 ، ویتامین D، کولین، آهن، چربی های امگا 3 و کلسیم توجه ویژه شود. از آن جا که بسیاری از زنان ممکن است نتوانند نیازهای تغذیه ای خود را از طریق غذا یا نوشیدنی تامین کنند، مصرف ویتامین های دوران بارداری توصیه می شود.

6. کاهش فشار خون

مصرف آب نارگیل به دلیل محتوای پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به فشارخون بارداری انتخاب هوشمندانه ای باشد. این ماده مغذی یک عامل شناخته شده در تنظیم جریان خون و فشار خون است. در طی یک پژوهش کوچک در سال 2005، نوشیدن آب نارگیل به مدت 2 هفته باعث کاهش فشار خون سیستولیک در 71 درصد از شرکت کنندگان شد.

البته، این نوشیدنی میوه ای نباید به عنوان جایگزینی برای درمان فشار خون بالا یا پره اکلامپسی استفاده شود. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های درمانی برای این شرایط صحبت کنید.

7. ریکاوری پس از تمرین

پژوهش ها نشان داده که مصرف آب نارگیل پس از فعالیت های ورزشی طولانی مدت می تواند به اندازه آب معمولی در بازیابی هیدراتاسیون بدن مفید باشد. از آن جا که این نوشیدنی حاوی مقدار کمی سدیم است، آب رسانی کامل ‌تری نسبت به آب ارائه می‌ دهد.
مصرف آب نارگیل پس از هر نوع ورزشی در بارداری مانند پیاده روی یا شنا مفید است، زیرا حاوی الکترولیت ها و برخی کربوهیدرات ها است که می تواند به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک کند.

8. ارائه نوشیدنی سالم

آب نارگیل یک جایگزین با طراوت و کم کالری برای بسیاری از نوشیدنی ها است. این نوشیدنی نه تنها غیرالکلی است، بلکه کربوهیدرات نسبتا کمی دارد (یک فنجان آب نارگیل حاوی 10 گرم کربوهیدرات است).

آب نارگیل در بارداری

آیا آب نارگیل اثری بر روند زایمان دارد؟

شاید شنیده اید که آب نارگیل باعث تحریک یا تسریع روند زایمان می شود، ولی شواهد علمی هیچ ارتباطی بین مصرف آب نارگیل و القای زایمان را تایید نکرده است.

عوارض مصرف آب نارگیل در دوران بارداری

برخی از مارک‌های آب نارگیل مانند تمام غذاها و نوشیدنی ها، حاوی شیرین‌کننده‌های اضافی هستند که می‌تواند برای افزایش وزن یا دیابت بارداری مشکل‌ساز باشد. بهتر است آب نارگیل بدون قند اضافه تهیه کنید و در حد اعتدال آن را مصرف کنید.

به یاد داشته باشید، اگر به دنبال تامین آب بدن خود هستید، آب معمولی مناسب تر از آب نارگیل است، زیرا بدون کالری، کربوهیدرات یا قند اضافه است.

خلاصه مطلب

برخلاف تفکر عمومی، آب نارگیل اثری بر درمان علائم ترک های پوستی، یبوست یا تنظیم خلق و خوی در دوران بارداری ندارد. البته آب نارگیل نوشیدنی با طراوت، آبرسان و ایمن در دوران بارداری است.

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات