علائم سقط جنین چیست؟

علائم سقط جنین

در این مقاله درباره علایم سقط جنین به طور کامل به شما توضیح می دهیم. همچنین بخش هایی را درباره اینکه چه زنانی بیشتر در معرض سقط قرار دارند مطالعه می کنید.

علائم و نشانه های سقط جنین چه هستند؟

بارزترین نشانه های سقط جنین، خونریزی و دردهای انقباضی مانند دردهای عادت ماهانه است. خونریزی ممکن است خفیف یا شدید یا با لخته های خون همراه باشد. این خونریزی ها ممکن است در مدت چند روز قطع شده و از سر گرفته شود.

برخی از سقط جنین های زودهنگام فقط در زمان سونوگرافی های معمول تشخیص داده می شوند.

علائم سقط جنین
علائم سقط جنین

سونوگرافی ممکن است ساک بارداری خالی ای را در جایی که باید رویان وجود داشته باشد، نشان دهد. این اتفاق سقط جنین خاموش یا ناقص (Missed or silent miscarriage) خوانده می شود. ممکن است اصلا ندانید که چه اتفاقی افتاده است و در چنین مواردی این موضوع یک شوک وحشتناک است. یا ممکن است برخی از علائم سقط جنین را داشته باشید و این امر ترس فزاینده ای در شما به وجود آورد که ممکن است اوضاع رو به راه نباشد.

علائم سقط جنین

بعضی اوقات ممکن است سطح هورمون بارداری شما آن قدر کاهش پیدا کند که احساس تهوع نداشته باشید یا میزان حساسیت سینه های تان کاهش یابد. با این حال به یاد داشته باشید که کاهش یا از بین رفتن این نشانه ها پس از هفتۀ 12 یا 13 بارداری طبیعی است.

سقط جنین دیرهنگام تجربۀ سختی خواهد بود. نشانه های سقط جنین دیرهنگام خونریزی شدید و گاهی پاره شدن کیسۀ آب است. گاهی این علائم با دردهای شدید مانند درد زایمان همراه است که برای آن به مسکن احتیاج خواهید داشت. با این حال، همۀ موارد با درد همراه نیست. سقط جنینی که در اثر دهانۀ رحم ضعیف به وجود می آید معمولا بدون درد است.

من یک مقدار لکه بینی دارم آیا این مشکل ساز است؟

لکه بینی در اوایل بارداری بسیار شایع است و اغلب معلوم می شود که چیز نگران کننده ای نیست. لکه بینی به معنی از دست دادن مقدار کمی خون است. ممکن است در هنگام استفاده از دستمال توالت یا در لباس زیر خود لکه های خون یا ترشحات قهوه ای رنگ ببینید. با این حال، در صورت بروز خونریزی در دوران بارداری باید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

با توجه به نوع خونریزی ها، نشانه ها و مرحلۀ بارداریتان، ممکن است لازم باشد که به بیمارستان، واحد پریناتولوژی بروید و سونوگرافی بدهید تا بررسی شود که بارداری به خوبی پیش می رود.

مطلب سقط جنین چیست را مطالعه کنید

چگونه بفهمم که در معرض خطر سقط جنین قرار دارم یا نه؟

مشکل می توان گفت که چه کسی در معرض خطر است. بیشتر اوقات از دست دادن بارداری بدون هیج دلیلی اتفاق می افتد و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. این موضوع به خصوص در مورد سقط جنین زودهنگام صدق می کند. در واقع بیشتر زنانی که سقط جنین را تجریه می کنند، در سلامتی کامل به سر می برند. سقط جنین به این دلیل که کاری را انجام داده یا انجام نداده اند رخ نمی دهد.

با در نظر داشتن همۀ این موارد، ما در ادامه از عواملی حرف می زنیم که ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهند:

سن

هرچه سن شما بالاتر باشد، احتمال اینکه کودک در حال رشدتان مشکلات کروموزومی پیدا کند بیشتر است.

• در میان زنان زیر سی سال، احتمال سقط جنین 1 به 10 است.

• در میان زنان بین 35 تا 39 سال، احتمال سقط جنین 1 به 4 است.

• در میان زنانی که به سن 40 سالگی رسیده اند، این احتمال 1 به 2 است.

علائم سقط جنین
علائم سقط جنین

سلامتی

اگر سلامتی تان مشکل دارد، خیلی مهم است که تحت مراقبت های مناسب قرار بگیرید. به ویژه در موارد زیر بهتر است که مراقب سلامتی تان باشید :

• چاقی مفرط

• دیابت

• فشار خون بسیار بالا

• ابتلا به بیماری سلیاک

• مشکلات کلیوی

• مشکل تیروئید

در صورت عدم دریافت مراقبت های پزشکی مناسب، این شرایط می توانند احتمال بروز سقط جنین را بالا ببرند.

علاوه بر این، مشکلات تاثیرگذار بر لخته شدن خون می توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند. سندروم چسبندگی خون، که سندروم فسفولیپید (APS) یا سندروم هاگس (Hughes syndrome) هم نامیده می شود، دلیل سقط جنین مکرر شناخته شده است. APS باعث ایجاد لختۀ خون در رگها می شود. برخی از آزمایش های خون به شما می گوید که APS دارید یا نه. این مشکل معمولا درمان پذیر است.

همچنین مشکل ارثی لختگی خون به نام ترومبوفیلی (thrombophilia) نیز علت سقط جنین شناخته شده است. برخی از ناهنجاری های زهدانی (رحمی) نیز ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهند.

عفونتی مانند آنفولانزا که می تواند مریضی سختی در پی داشته باشد ممکن است در زمان حاملگی باعث سقط جنین شود. همچنین شرایطی نظیر تخمدان های پلی کیستیک که روی هورمون های تان تاثیر می گذارند نیز به عنوان عامل سقط جنین مکرر یا از دست دادن دیرهنگام بارداری شناخته شده اند.

شیوۀ زندگی

در بیشتر موارد، سقط جنین ارتباطی با شیوۀ زندگی مادر آینده ندارد. با این حال، موارد زیر می توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند:

• چاقی مفرط

• سیگار کشیدن

• نوشیدن مشروبات الکلی

• استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین

استفادۀ زیاد کافئین به طور منظم هم می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. با این وجود، در نظر داشته باشید که شما می توانید روزانه به میزان 200 میلی گرم کافئین (دو لیوان قهوۀ فوری) مصرف کنید.

کدام یک از داستان های زنان قدیمی فقط یک داستان است؟

داستان های زیادی دربارۀ سقط جنین وجود دارند. علی الخصوص زمانی که حرف از دلایل آن باشد. اگر این داستان ها را باور کنید، در شما اضطراب و احساس گناه به وجود می آورند.

یکی از داستان های قدیمی این است که استرس عامل سقط جنین است. برخی از مردم می گویند که تجربۀ یک شوک یا ترس در دورۀ بارداری، افسردگی یا حتی کار کردن در طول مدت بارداری می تواند به سقط جنین منجر شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که هر یک از این عوامل بتوانند باعث اقزایش خطر سقط جنین شوند.

همچنین داشتن رابطۀ جنسی در زمان بارداری تا زمانی که شما سلامت هستید و بارداری شما به خوبی پیش می رود، نمی تواند عامل سقط جنین باشد.

شروع یا ادامۀ نرمش در دوران بارداری نیز کاملا بی خطر است. شنا، راه رفتن تند و یوگای بارداری، انتخاب های مناسبی هستند. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، از پزشک یا مامای خود در این باره سوال کنید.

علائم سقط جنین

فکر نمی کنم بتوانم بر سقط جنینم فائق بیایم، از کجا می توانم کمک بگیرم؟

کنار آمدن با مشکل سقط جنین می تواند یک تجربۀ اندوه بار با فشار احساسی فراوان باشد. مهم نیست که این اتفاق چقدر زودهنگام بوده باشد باید به خودتان فرصت غمگین شدن و بهبود یافتن را بدهید. همسرتان هم برای کنار آمدن با این فقدان نیاز به زمان دارد. تجربۀ سقط جنین برای هرکسی سخت است. پس به خودتان زمان دهید تا بهبود یابید.

به موقع و در وقت مناسب شما قادر خواهید بود که دوباره به آینده بنگرید. وقتی دوباره بتوانید به تلاش مجدد برای بارداری فکر کنید، دانستن این امر برایتان آرامش بخش است که برخی از زوج ها پس از گذراندن این دوران کودکی سالم نصیبشان شده است.

مترجم: ملوک دانشمند

5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات