خود ارضایی در بارداری

دوران بارداری می تواند با داشتن آگاهی و شرایط لازم، دورانی هیجان انگیز و لذت بخش باشد. برقراری رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم در این دوران امری طبیعی است که باید کنترل شده باشد، متاسفانه بعضی افراد به دلیل تغییر وضعیت جسمی و روحی یا از روی عادت و تکرار به جای رابطه جنسی به خود ارضایی روی می آورند. این عمل از نظر روحی و روانی و شرعی اثر خوبی بر روی فرد و جنین ندارد و بهتر است انجام نشود.

به طور کلی در خانم‌های باردار که دچار ریسک زایمان زودرس هستند، خود ارضایی می‌تواند سبب افزایش درد در هنگام زایمان شود. در هنگام ارگاسم هورمون اکسی توسین به درون خون آزاد می‌شود که در نتیجه این مکانیسم موجب افزایش درد در زمان زایمان خواهد شد.

عوارض خودارضایی در بارداری

خود ارضایی تحریک دستگاه تناسلی برای تجربه رابطه جنسی است، که در بارداری های پرخطر می تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. در واقع اگر مادر باردار دارای شرایط و مشکلات خاص باشد، خود ارضایی در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود. بنابراین در صورت داشتن مشکلات دهانه رحم، خطر سقط جنین و خونریزی واژینال، هرگز رابطه جنسی و خودارضایی توصیه نمی شود. در دوران بارداری معمولا به دلیل افزایش هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون، میل جنسی بالا است. در صورت خطرناک بودن به ارگاسم رسیدن مادر برای جنین و منع آن توسط پزشک، روش انجام ارگاسم فرقی نمی کند و خودارضایی نیز همان خطر را ایجاد می کند. در بسیاری از موارد بارداری ها پرخطر است و باید از خود ارضایی در این دوران اجتناب شود. در ادامه به برخی از عوارض و مضرات خود ارضایی در بارداری اشاره شده است:

جفت سرراهی: خود ارضایی در زنان مبتلا به جفت سر راهی به شدت منع شده است، زیرا برای جنین و مادر خطرناک است.

سقط جنین: در مواردی که فرد دارای شرایط و مشکلات خاص بارداری باشد، خودارضایی می تواند باعث سقط جنین شود. پس اگر دهانه رحم فرد کیفیت لازم را ندارد، خونریزی واژینال دارد و در معرض سقط است، هرگز نباید رابطه جنسی و خودارضایی داشته باشد. گاهی برخی زنان، حاملگی پر ریسک دارند و احتمال سقط جنین برای آن ها بالا است، بنابراین خود ارضایی و استمناء این احتمال را افزایش می دهد. پس باید قبل اقدام به رابطه جنسی یا خودارضایی در مورد وضعیت بارداری آگاهی کامل کسب کرد.

زایمان زودرس: خودارضایی و رسیدن به ارگاسم منجر به بروز انقباضاتی در رحم می شود، در صورت خطر زایمان زودرس این انقباضات احتمال زایمان را افزایش می دهد و برای مادر خطرناک است. پس زنانی که سابقه یا علائم زایمان زودرس دارند، باید از انجام خودارضایی اجتناب کنند.

خونریزی واژینال: در زمان خود ارضایی در بارداری و رسیدن به ارگاسم، ممکن است کمی گرفتگی عضلانی رخ دهد. این گرفتگی های عضلانی در نواحی رحم می تواند شدید و خطرناک باشد. اگر گرفتگی های عضلانی با ترشحاتی مانند آب یا خون همراه باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. در صورت داشتن لکه بینی و خونریزی های جزئی شبیه به حالت پریود در بارداری باید از انجام خود ارضایی پرهیز کرد.

عفونت رحمی: زنان با سابقه عفونت های رحمی باید از خود ارضایی دوری کنند، زیرا این امر می تواند باعث تشدید عفونت و بروز عوارض شدید شود.

خود ارضایی در بارداری

خود ارضایی در بارداری از دیدگاه اسلام

خود ارضایی (استمنا) از گناهان کبیره است و طبق روایات از پیامبر اسلام و امامان معصوم، لعنت خدا و ملائکه بر استمنا کننده است. بر اساس روایات دیگر استمناء و خودارضایى آثار سوء و پیامدهاى منفى زیادى دارد، از جمله تحلیل رفتن قواى جسمانى و آسیب ‏پذیرى سریع در برابر بیمارى‏ها، ضعف بینایی، ضعف مفاصل، پیرى زودرس، ضعف شدید حافظه، عدم تمرکز، اضطراب و افسردگى، یاس از زندگى، سستى، احساس خستگی، عدم اعتماد به نفس، پرخاشگرى، عصبانیت و موارد دیگر. به همین دلیل اسلام خودارضایى را حرام و گناه تلقی کرده است.

خلاصه مطلب

خود ارضایی در دوران بارداری اصلا توصیه نمی شود، به خاطر داشته باشید اگر پزشک رسیدن به ارگاسم از طریق همسر را منع کرده باشد، ارگاسم توسط همسر و خود ارضایی فرقی نمی کند و مضر است.

خود ارضایی در دوران بارداری عوارض بسیاری دارد و می‌تواند به جنین و مادر آسیب برساند. همچنین در صورت ابتلای مادر به علائمی مانند مشکلات دهانه رحم، خونریزی واژینال یا داشتن سابقه زایمان زودرس، خود ارضایی می‌تواند مشکل ساز شود. از این رو نباید در دوران بارداری خود ارضایی انجام داد. درصورت عدم اشکال برای رفع نیاز جنسی خود به جای خود ارضایی رابطه جنسی را جایگزین کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات