ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در بارداری

زگیل های تناسلی ذائده های گوشتی نرمی هستند که در ناحیه دستگاه تناسلی، بر روی دهانه رحم یا واژن ظاهر می شوند. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. زگیل های تناسلی می توانند به تنهایی یا به صورت خوشه هایی شبیه گل کلم ظاهر شوند.
بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریبا 42.5 درصد از افراد بالای 18 سال در معرض ویروس پاپیلومای انسانی قرار دارند، به این معنی که بسیاری از زنان باردار آلوده به HPV هستند.

ویروسHPV شایع ترین عامل عفونت قابل انتقال از طریق جنسی است که هیچ علائمی مانند زگیل قابل مشاهده ندارد. در واقع، بیشتر افراد (باردار) آلوده به این ویروس، از بیماری خود بی اطلاع هستند. این بیماری بسیار مسری می تواند در صورت عدم وجود علائم گسترش یابد. در این مطلب با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و زگیل دستگاه تناسلی در دوران بارداری آشنا می شوید.

بررسی ویروس HPV

بیش از 200 نوع مختلف HPV شناخته شده است که بسیاری از آن ها از طریق تماس جنسی قابل انتقال هستند. در بیشتر موارد HPV مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند و تنها باعث ایجاد زگیل های پوستی می شود، اما حدود 40 سویه از این ویروس می تواند دستگاه تناسلی را آلوده کند و منجر به سرطان دهانه رحم شود.

برخی از سویه های HPV می تواند باعث ایجاد انواع سرطان های دستگاه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و آلت تناسلی شوند. افزون بر این، برخی از انواع HPV ممکن است احتمال ناباروری، زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش دهند.

طبق تخمین CDC ، در سال 2018 ، 43 میلیون عفونت HPV وجود داشته است که شامل 13 میلیون عفونت جدید در همان سال است. در حقیقت شیوع این ویروس آن قدر بالا است که تقریبا همه بزرگسالان فعال از نظر جنسی، در صورت عدم دریافت واکسن، در بعضی از مراحل زندگی خود دچار HPV می شوند.

علت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

زگیل تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، واژنی یا مقعدی و حتی تماس سطحی پوستی منتقل شود. مشاهده نکردن زگیل ها به این معنی نیست که شخص بدون ویروس است یا احتمال ابتلا به ویروس وجود ندارد.

ویروس پاپیلومای انسانی

علائم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

بیشتر ویروس های HPV علائمی ندارند، عدم وجود علائم به ویژه در مورد سویه های پرخطر HPV صادق است. ویروس HPV در کسانی که علائم دارند، اغلب به عنوان زگیل دستگاه تناسلی ظاهر می شود.

زگیل های دستگاه تناسلی معمولا برجستگی های گوشتی بدون درد هستند که به صورت قطعات کوچک گل کلم روی دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. مهم است که زگیل های تناسلی توسط پزشک متخصص ارزیابی شود.

تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

هیچ تست خاصی برای تشخیص HPV و نوع آن وجود ندارد. با این حال آزمایشاتی وجود دارد که برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. اما این آزمایشات فقط برای زنان بالای 30 سال توصیه می شود.

از آن جا که بیشتر افراد آلوده به HPV علائمی ندارند، حتی از ابتلای خود به این ویروس اطلاع ندارند. برخی از نتیجه غیرطبیعی آزمایش پاپ اسمیر و برخی دیگر تنها پس از ایجاد مشکلات جدی مانند سرطان، متوجه بیماری خود می شوند.

اغلب زگیل تناسلی، در طی چکاپ های روتین دوران بارداری مانند تست پاپ اسمیر یا معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است به کولپوسکوپی نیاز باشد تا زگیل های تناسلی با استفاده از یک دستگاه خاص از نزدیک دهانه رحم و دیواره های واژن بررسی شوند و از هرگونه تغییر در سلول های دهانه رحم ناشی از HPV و ناهنجاری های دیگر پیشگیری شود.

درمان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

زگیل ها ممکن است خود به خود از بین بروند یا به خوشه ای از زگیل تبدیل شوند. ناپدید شدن زگیل ها به معنای از بین رفتن HPV نیست. زگیل های کوچک ممکن است در فرآیندی به نام جراحی کرایوتراپی، فریز کردن، لیزر یا الکتروکوتر (استفاده از یک سوزن گرما دیده) بسوزند و از بین بروند.

اگر زگیل تناسلی قبل از بارداری تشخیص داده شود، می توان از کرم های ایمونولوژیک موضعی یا اسید تری کلرواستیک موضعی (TCA) استفاده کرد. با این حال، اگر عفونت فعال ندارید، قبل از بارداری نیازی به انجام کار خاصی ندارید، مگر این که به پزشک خود اطلاع دهید که در گذشته زگیل دستگاه تناسلی داشته اید.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در بارداری

بر اساس یک پژوهش نزدیک به 40 درصد از زنان باردار به HPV مبتلا هستند، این مسئله می تواند منجر به ایجاد عوارضی در بارداری شود. برای نمونه، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنان مبتلا به HPV ممکن است پارگی کیسه آب قبل از موعد را تجربه کنند.

به طور کلی زگیل های تناسلی مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کنند، مگر این که بسیار بزرگ شده باشند که باعث مسدود شدن مسیر دهانه رحم شوند. همان طور که در بالا گفته شد، پژوهش ها نشان داده که برخی از انواع HPV ممکن است با خطر سقط جنین، زایمان زودرس و مشکلات باروری مرتبط باشد، اما نتایج هنوز قطعی نیست.

ویروس پاپیلومای انسانی

افزون بر این، هیچ ارتباطی بین دریافت واکسن HPV و ناباروری وجود ندارد. در حقیقت، واکسن به محافظت از باروری کمک می کند.

اگر زگیل تناسلی دارید، شاید لازم باشد برای درمان تا بعد از زایمان منتظر بمانید، زیرا برخی از روش های درمانی در حین بارداری ایمن نیستند. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات زگیل های تناسلی می توانند تحت تاثیر تغییرات هورمونی ناشی از بارداری قرار گیرند و اندازه و تعداد آن ها افزایش یابد.

بعید است که زگیل های دستگاه تناسلی فعال، تداخلی در زایمان طبیعی ایجاد کنند. افزون بر این، نوزادان حتی در طول زایمان سزارین نیز ممکن است در معرض عفونت قرار گیرند. با این حال به احتمال زیاد HPV نباید بر سلامت نوزاد اثر بگذارد.

پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

انتقال زگیل های دستگاه تناسلی و HPV را می توانید با داشتن رابطه جنسی ایمن ( با محافظت مانند کاندوم) به حداقل برسانید.

لازم است که همسرتان نیز از جهت مواردی از جمله سابقه ابتلا به ویروس یا بیماریی های مقاربتی (STIs) در گذشته، فعالیت جنسی فعلی و دریافت واکسن HPV ارزیابی شود.

روش های جلوگیری از ابتلا به HPV مانند اجتناب از رفتارهای جنسی پرخطر و نیز استفاده از کاندوم (مردانه و زنانه) احتمال انتقال را کاهش می دهد، اما این راه صد در صد نیست. تنها واکسن گارداسیل HPV در ایالات متحده موجود است که در حین بارداری نباید از آن استفاده کرد.

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

واکسن HPV از سن 11 یا 12 سالگی توصیه می شود. افزون بر این، کمیته مشورتی CDC واکسیناسیون را برای همه افراد کمتر از 26 سال که قبلا برای HPV واکسینه نشده اند، توصیه می کند.

به طور معمول، واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود. با این حال بر اساس دستورالعمل های فعلی CDC برخی از افراد 27 تا 45 ساله که قبلا واکسینه نشده اند، می توانند واکسن HPV را با تایید پزشک دریافت کنند. با این حال واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی کاربرد زیادی ندارد، زیرا بیشتر افراد قبلا در معرض HPV قرار گرفته اند.

خلاصه مطلب

آگاهی از ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروس عامل آن (HPV) می تواند ترسناک و نگران کننده باشد. با این حال، باید بدانید که بسیاری از زنان باردار به این عفونت مبتلا هستند و معمولا نوزادان سالم و بدون عوارض به دنیا می آیند. هرگونه نگرانی و سوال در مورد زگیل تناسلی را با پزشک خود در میان بگذارید و از مراقبت های لازم برای محافظت از جنین بهره مند شوید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات