فریز درایینگ (خشک کردن انجمادی) شیر مادر

اگر شما یک مادر شیرده هستید، ممکن است متوجه روند رو به رشد شیر خشک انجمادی شده باشید. بسیاری از مردم جذب این روش می شوند، زیرا در طی آن شیر مادر به شکل پودری تبدیل می شود و مصرف و حمل آن راحت است.

خشک کردن انجمادی شیر مادر مفهومی نسبتا جدید است و اطلاعات زیادی در مورد ایمنی مصرف آن وجود ندارد. در ادامه با خشک کردن انجمادی، مزایا و نکات ایمنی آن آشنا می شوید.

روش خشک کردن انجمادی شیر مادر چگونه است؟

در طی فرآیند خشک کردن انجمادی شیر مادر که همچنین به عنوان لیوفیلیزاسیون شناخته می شود، محتوای آب از شیر مادر حذف می شود و شیر به شکل پودر تبدیل می شود.

در مرحله اول فرآیند، شیر باید کاملا تا حدود 50 درجه سانتی‌گراد منجمد شود. این نمونه سپس تحت خلاء و فرآیندی به نام تصعید قرار می گیرد که در آن فشار، محتوای آب شیر مادر را حذف می کند.

از آن جا که شیر منجمد است، محتوای آب مستقیم از حالت جامد به حالت گاز تبدیل می‌شود. پس از این مرحله و قبل از مصرف، پودر شیر مادر باید دوباره ساخته شود، به این معنی که با نسبت مناسب آب مخلوط شود.

فواید شیر مادر با روش خشک کردن انجمادی

والدین ممکن است به دلایل مختلفی جذب ایده فریز کردن شیر مادر شوند که بزرگ ‌ترین آن ذخیره‌ سازی احتمالی است. شیر مادر منجمد معمولی در انجماد عمیق 12 ماه ماندگاری دارد.

طبق ادعای شرکت هایی که خدمات خشک کردن انجمادی شیر مادر ارائه می دهند، شیر به مدت 3 سال ماندگاری دارد.

البته همه خانواده ها نیازی به نگهداری شیر مادر به این مدت برای فرزند خود ندارند، ولی این کار برای بعضی از خانواده ها احساس امنیت ایجاد می کند. برخی تصمیم می‌ گیرند در صورت نیاز، این شیر را برای فرزند آینده خود ذخیره کنند، اگرچه این روش در حال حاضر توسط بیشتر متخصصان مراقبت‌های سلامتی توصیه نمی‌شود.

افزون بر ذخیره سازی، برخی از والدین ممکن است به دلیل انتقال راحت شیر خشک منجمد شده از مکانی به مکان دیگر و عدم نگرانی در مورد نگهداری آن در دمای خاص علاقه مند به این ایده باشند.

از آن جا که پودر شیر مادر در بسته ‌بندی های کوچک عرضه می‌شود و قابل نگهداری در دمای اتاق است، می‌تواند در مواقعی که دسترسی به فضای یخچال یا فریزر وجود ندارد (مانند قطع برق یا مسافرت) مفید واقع شود.

خشک کردن انجمادی شیر مادر

خشک کردن انجمادی شیر مادر

آیا خشک کردن انجمادی (فریز درایینگ) شیر مادر توصیه می شود؟

تاکنون، هیچ نهاد پزشکی بزرگی مانند آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) یا سازمان غذا و دارو (FDA) ایده خشک کردن انجمادی شیر مادر را بررسی نکرده است.

پیش از توصیه شیرخشک انجمادی، ایمنی آن باید به وضوح مشخص شود. برخی خطراتی که باید بررسی شوند از جمله این که آیا در طی این فرآیند احتمال آلودگی شیر به باکتری وجود دارد و ارزش غذایی شیر حفظ می شود.

برای نمونه، وقتی شیر مادر به یک بانک شیر اهدا می‌شود، پاستوریزه می شود تا باکتری‌های بالقوه آن از بین برود. فرآیند خشک کردن انجمادی شیر مادر با پاستوریزه کردن متفاوت است. وقتی شیر پاستوریزه می‌شود، پاتوژن‌های باکتریایی از بین می‌ روند. با این حال، در خشک کردن انجمادی این عوامل بیماری زا به همان روش از بین نمی روند.

در مورد این که آیا شیر خشک انجمادی ارزش غذایی خود را از دست می دهد یا خیر، خبرهای بالقوه خوبی وجود دارد. اگرچه پژوهش ها محدود است، اما چندین مطالعه نشان داده‌ که محتوای تغذیه‌ای شیر خشک منجمد شده تا حد زیادی بدون تغییر است. این امر در مورد سایر اجزاء مانند آنتی‌بادی‌ها و عوامل ایمنی نیز صادق است. برای نمونه، یک پژوهش در سال 2016 نشان داد که بیشتر ایمونوگلوبولین‌های موجود در شیر مادر در فرآیند خشک کردن انجمادی ثابت می‌مانند.

چگونه شیرتان را منجمد و خشک کنید؟

در صورتی که علاقه مند به روش خشک کردن انجمادی شیر خود هستید، بهتر است با پزشک کودکان صحبت کنید، زیرا این روش نسبتا جدید است و در حال حاضر توسط سازمان‌های پزشکی بزرگ تایید نشده است.

اگر در نهایت تصمیم گرفتید شیر خود را منجمد کنید، باید بدانید این کاری نیست که بتوان در خانه انجام داد. فرآیند خشک کردن انجمادی به تجهیزات و زمان خاصی نیاز دارد و اطمینان از ایمنی سلامت کودک باید اولویت اول باشد.

خشک کردن شیر در خانه توصیه نمی‌ شود، زیرا این فرآیند نیاز به مراحل مختلف، بهداشت دقیق و تجهیزات گران ‌قیمت دارد. اگر علاقه مند به خشک کردن انجمادی شیر هستید، به دنبال شرکت های آنلاینی باشید که این خدمات را ارائه می دهند.

خلاصه مطلب

شیردهی و دوشیدن شیر می تواند خسته کننده باشد و قابل درک است که بخواهید به دنبال راهی مناسب برای ساده کردن این روند باشید. شیر مادر با روش خشک کردن انجمادی می تواند کاملا مفید باشد، افزون بر این ذخیره و حمل آن نیز راحت‌ است.

با این حال، فرآیند خشک کردن انجمادی شیر مادر بسیار جدید است و هنوز توسط سازمان‌هایی مانند CDC، AAP یا FDA تنظیم یا توصیه نشده است. اگر در مورد این روش سوالی دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات