خوردن قرص زینک در شیردهی

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران شیردهی مانند دوران بارداری به شما و فرزندتان کمک می‌کند تا مواد مغذی لازم برای رشد را تامین کنید. در این دوران به طور ویژه مقدار زینک مورد نیاز بدن افزایش می‌یابد، زیرا برای رشد و نمو کودک و سلامت کلی بدن مادر ضروری است.

به طور کلی مصرف مکمل زینک یا مولتی ویتامین های حاوی زینک در دوران شیردهی بی‌خطر است. بسیاری از مادران در دوران شیردهی مولتی ویتامین پریناتال و ویتامین های حاوی زینک مصرف می کنند.

اگرچه مصرف زینک در دوران شیردهی مزایای سلامتی بسیاری دارد، ولی چند نکته وجود دارد که باید قبل از تکمیل رژیم غذایی خود با این ویتامین حیاتی در نظر بگیرید.

زینک چیست؟

زینک یک ماده معدنی ضروری است که چندین نقش مختلف مهم در بدن ایفا می کند، از جمله پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم، تقویت متابولیسم و تسریع روند هضم. زینک برای رشد و تکامل سالم نوزادان و کودکان بسیار مهم است.

از آن جا که زینک یک ماده معدنی ضروری است، بدن ما قادر به تولید یا ذخیره آن نیست. می توان زینک را به عنوان مکمل مصرف کرد، اما به طور طبیعی در انواع غذاهای مختلف از جمله ماهی، گوشت، دانه ها و آجیل نیز وجود دارد. این ویتامین همچنین در برخی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا نیز یافت می شود.

مقدار توصیه شده زینک در رژیم غذایی مادران شیرده 11 میلی گرم در روز است، در حالی که مقدار توصیه شده آن برای زنان بالغ روزانه 8 میلی گرم است. نیاز به زینک در دوران نوزادی، کودکی و بارداری افزایش می یابد.

قرص زینک در شیردهی

آیا مصرف قرص زینک در شیردهی بی خطر است؟

مصرف زینک در دوران شیردهی نه تنها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، بلکه بسیاری از متخصصان بهداشت نیز توصیه به دریافت کافی این ویتامین می کنند، زیرا در این دوران مقدار نیاز روزانه زینک از 8 میلی گرم به 12 میلی گرم افزایش می یابد.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، در معرض کمبود زینک قرار دارند. در بزرگسالان، اثرات نامطلوب کمبود زینک شامل سیستم ایمنی ضعیف، اسهال، کاهش وزن و مشکل در تمرکز است. برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و شیر مادر به عنوان منبع اصلی زینک آن ها است، کمبود زینک می‌تواند باعث عملکرد ضعیف سیستم ایمنی، رشد شناختی و اختلالات فیزیکی شود.

بدن نمی تواند زینک را ذخیره کند، بنابراین باید هر روز زینک دریافت کند. زینک در بسیاری از غذاها یافت می شود و بیشتر بزرگسالان به اندازه کافی زینک مصرف می کنند. با این حال، بارداری و شیردهی ذخایر زینک بدن را کاهش می دهد، بنابراین اگر فردی غذاهای حاوی زینک کافی مصرف نمی کند، باید از مکمل زینک استفاده کند.

اگرچه زینک برای سلامتی ما بسیار مهم است، اما برای بهره مندی از مزایای آن فقط باید مقدار توصیه شده روزانه را تامین کنیم. دریافت زینک بیش از حد مورد نیاز به معنی مزایای سلامتی بیشتر نیست و سطوح بالای این ویتامین می تواند منجر به مسمومیت شود.

فواید مصرف مکمل زینک در دوران شیردهی

دریافت مقدار کافی زینک برای سلامت کلی مادران شیرده و رشد و تکامل نوزادان آن ها بسیار مهم است. با این حال، به دلیل نیازهای رشد و تغذیه ای جنین و کودک، سطح زینک در دوران بارداری و شیردهی کاهش می یابد. این مسئله می تواند مادر را مستعد کمبود زینک کند، به همین دلیل مصرف مکمل زینک یا گنجاندن غذاهای غنی از زینک در رژیم غذایی مادران توصیه می شود.

زینک در عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم نقش دارد و برای متابولیسم سلولی ضروری است. در ادامه، به برخی فواید زینک در بدن پرداخته شده است:

قرص زینک در شیردهی

از سیستم ایمنی پشتیبانی می کند

زینک برای عملکرد سالم سیستم ایمنی ضروری است و به جلوگیری از بیماری ها و عفونت ها کمک می کند. پژوهش ها نشان داده که مصرف زینک به محض بروز علائم می تواند طول دوره و شدت سرماخوردگی را کاهش دهد.

به بهبودی پس از زایمان کمک می کند

زینک برای بهبود زخم‌ و ضایعات پوستی ضروری است. این مکمل به یکی از مفیدترین مواد مغذی تبدیل شده که می‌تواند به بهبود زخم و جراحات زایمان کمک کند.

محتوای زینک در شیر مادر را افزایش می دهد

طبق یک پژوهش، افزایش مصرف زینک در دوران شیردهی می‌تواند غلظت زینک را در شیر مادر افزایش دهد. با این حال، قبل از این که این شواهد به طور قطعی در نظر گرفته شوند، باید پژوهش های بیشتری انجام شود.

برخی پژوهش ها نشان داده که زنان با سطوح بالای مصرف زینک، مقدار بیشتری از این ویتامین را در شیر خود دارند، اما پژوهش های دیگر نشان می دهد که سطوح زینک در شیر مادران، چه زنانی که زینک بیشتری مصرف کنند چه آن ها که این مکمل را مصرف نمی کنند، مشابه است.

ملاحضات ایمنی مصرف زینک در دوران شیردهی

مصرف مکمل‌ زینک در دوران شیردهی بی ‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما چند نکته احتیاطی وجود دارد که ابتدا باید از آن ها آگاه باشید:

زینک می‌تواند بر اثربخشی آنتی بیوتیک ها اثر بگذارد و از جذب برخی از آن ها جلوگیری کند. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید مکمل زینک را در کنار آن مصرف کنید یا خیر.

قرص زینک در شیردهی

افرادی که مکمل زینک را به عنوان بخشی از یک مولتی ویتامین مصرف می کنند باید از افزودنی های دیگر آگاه باشند، زیرا ممکن است برای مادران شیرده ایمن نباشد. برچسب محصول را بخوانید تا از محتوای آن مطلع شوید. مکمل ها تحت نظارت FDA نیستند و ممکن است در افراد شیرده مورد مطالعه قرار نگرفته باشند، بنابراین از مصرف یک محصول با مواد افزودنی دیگر اجتناب کنید. مکملی بخرید که تنها حاوی زینک، مواد معدنی و ویتامین های مفید باشد.

در نهایت، باید بدانید که مقادیر بسیار زیاد زینک می‌تواند باعث مسمومیت شود. در دوران شیردهی روزانه 11 تا 12 میلی‌گرم زینک توصیه می‌شود و 40 میلی‌گرم آن در روز بسیار زیاد تلقی می شود. علائم مسمومیت با زینک شامل تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد است. در صورت احتمال مسمومیت با زینک، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

جایگزین های ایمن زینک در دوران شیردهی

در حالی که مصرف مکمل زینک در دوران شیردهی ایمن تلقی می شود، ممکن است ترجیح دهید که نیاز روزانه توصیه شده خود را تنها از طریق رژیم غذایی تامین کنید.

در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود تا جایی که می‌توانید ویتامین‌ها را از رژیم غذایی دریافت کنید (به ویژه در دوران شیردهی). در گوشت گاو، مرغ و غذاهای دریایی زینک بالایی یافت می شود. البته، این ویتامین در برخی مواد غذایی غیر گوشتی مانند لوبیا و غلات نیز وجود دارد.

گوشت قرمز (گاو و بوقلمون) حاوی بالاترین سطح زینک است. با این حال، آجیل، دانه ها، غلات کامل و محصولات لبنی همگی منابع خوبی از زینک هستند.

نصف لیوان لوبیای پخته حاوی 2.9 میلی گرم زینک است، 28 گرم بادام هندی نیز 1.6 میلی گرم زینک دارد.

خلاصه مطلب

سطح زینک با توجه به نیازهای اضافی بدن برای رشد و تغذیه جنین و نوزاد در دوران بارداری و شیردهی کاهش می یابد. شما می توانید تنها از طریق رژیم غذایی غنی شده مانند گوشت، غلات کامل و لبنیات زینک دریافت کنید. با این حال، در صورتی که از رژیم غذایی خود به اندازه کافی زینک دریافت نمی کنید، مصرف مکمل آن ضرری ندارد (از حد بالای توصیه شده 40 میلی گرم در روز تجاوز نکند).

اگر زینک را به عنوان بخشی از یک مولتی ویتامین مصرف می کنید، باید برچسب محصول را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی مواد افزودنی خطرناک برای دوران شیردهی نباشد. مکمل زینک همچنین می‌تواند با برخی آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف آن در کنار هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات