ماساژ دادن نوزاد

در ۶ ماهه اول زندگی نوزاد، تماس پوستی با او بسیار با اهمیت است و باعث افزایش رابطه عاطفی و اجتماعی او می شود. وقتی پدر و مادر نوزاد را ماساژ می دهند، حس دوست داشتن را به او منتقل می کنند و نوزاد سر شار از احساس خوشحالی، راحتی و دوست داشتن می شود.

همچنین می توان این کار را با خواندن شعر انجام دادن تا حس نشاط در نوزاد بیشتر شود و با شنیدن صدای مادر احساس امنیت کند.

برخی از فواید ماساژ نوزاد:

1. لمس کردن بدن نوزاد و ماساژ دادن او باعث افزایش اندورفین بدن نوزاد و تقویت هوش لمسی او می شود.

2. تقویت گردش خون نوزاد، کاهش استرس به کمک ترشح هورمون اکسی توسین

3. بهبود خواب نوزاد. ماساژ قبل از خواب به ترشح هورمون ملاتونین که هورمون تنظیم خواب است کمک می کند.

4. بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش نفخ های شکمی

5. آرام شدن نوزادان کولیکی

6. عضلات را آرام و ماهیچه ها را شل می کند. به رشد ان ها کمک می کند.

7. سیستم عصبی را تحریک می کند و مهارت های حرکتی نوزاد را بهبود می دهد.

8. نوزادان نارس با ماساژ منظم رشد حرکتی بهتری نشان می دهند. آن ها حتی سریع تر از نوزادان نارس که هرگز ماساژ نمی گیرند وزن اضافه می کنند.

تحقیقات نشان می دهد نوزادان نارس ماساژ داده شده در بیمارستان بستری کوتاه تری دارند.

نوزادانی که از مادران افسرده به دنیا می آیند هنگامی که ماساژ داده می شوند، کمتر گریه می کنند و رشد عاطفی و اجتماعی بیشتری را نشان می دهند.

همچنین ماساژ می تواند روشی موثر برای مقابله با افسردگی پس از زایمان در بین مادران باشد. مادران افسرده هنگامی که به طور منظم نوزادان خود را ماساژ می دهند، خلق و خو و رفتار بهتری دارند.

تحقیقات همچنین نشان داده است پدرانی که به طور مرتب نوزادان خود را ماساژ می دهند، مشارکت بیشتری در مراقبت از نوزاد دارند و بیشتر با نوزاد تعامل دارند.

ماساژ دادن نوزاد

زمان مناسب برای ماساژ دادن نوزاد

زمان مناسب برای ماساژ دادن نوزاد معمولا نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه بعد از شیردهی است تا با فشار به معده باعث استفراغ نوزاد نشود.

توصیه می شود ماساژ نوزاد را بعد از یک ماهگی آغاز کنید زیرا بند ناف افتاده و خشک شد، حساسیت پوست نسبت به زمان تولد کم تر است، سد پوستی قوی تر شده و نوزاد به لمس واکنش بهتری نشان می دهد.

به نظر می رسد قبل از حمام زمان مناسبی برای ماساژ باشد تا چربی روغن روی بدن نوزاد با حمام کردن پاک شود. مگر برای نوزادانی که پزشک توصیه به چرب کردن پوست کرده است.

ماساژ دادن قبل از خواب هم دارای فواید بسیاری است. بنابراین می توان ماساژ و حمام را جزو روتین قبل از خواب نوزاد قرار داد.

مکان مناسب ماساژ نوزاد

برای ماساژ دادن نوزاد باید محیطی گرم را در نظر بگیرید و برای او زیرانداز نرمی پهن کنید.

روغن ماساژ

ماساژ دادن نوزاد

برای این کار می توانید از روغن بادام شیرین، روغن گل سرخ، روغن زیتون و… یا روغن بچه استفاده کنید. بهتر است ابتدا روغن را در دستان خود گرم کنید و سپس به بدن نوزاد بزنید.

حتما قبل از انجام ماساژ روغن مدنظرتان را روی محل کوچکی از بدن نوزاد امتحان کنید تا مطمئن شوید نوزاد به آن حساسیت ندارد.

مراحل ماساژ

ریتم و شکل خاصی برای انجام ماساژ وجود ندارد و هرجور که دوست دارید می توانید با نوزاد خود بازی کنید و لذت ببرید.

1. اجازه گرفتن از نوزاد

مقداری روغن در کف دست خود بریزید و آن را به آرامی روی شکم و پشت گوش نوزاد بمالید و زبان بدن او را رعایت کنید. اگر نوزاد در برابر لمس کردن مقاومت می کند یا هنگام ماساژ غر می زند و گریه می کند، احتمالا هنوز زمان مناسبی نیست. اگر نوزاد علائم مثبتی از خود نشان داد، به نظر می رسد از کاری که انجام می دهید لذت می برد، می توانید ماساژ را ادامه دهید.

به خاطر داشته باشید که در ابتدا، نوزاد شما ممکن است با ماساژ ناراحت به نظر برسد، زیرا این یک تجربه جدید است. اما همانطور که به آن عادت می کند، احتمال مقاومت کم تر می شود و نوزاد ممکن است شروع به لذت بردن از آن کند.

2. پاها را ماساژ دهید

با پاهای نوزاد شروع کنید. چند قطره روغن روی کف دست خود بمالید و شروع به ماساژ کف پای نوزاد کنید. با انگشت شست، پاشنه پا را تا انگشتان پا ماساژ دهید. سپس با استفاده از کف دست، پایین و بالای پای نوزاد را نوازش کنید. به آرامی با انگشت شست خود دایره هایی را در تمام قسمت پایین پا و سپس تا انگشتان پا ایجاد کنید. هیچ انگشت پا را مانند ماساژ پای بزرگسالان نکشید. در عوض، هر انگشت پا را به آرامی تا نوک ماساژ دهید. این به تحریک ریشه های عصبی کمک می کند.

یکی از پاها را بلند کرده و ضربه های ملایمی روی مچ پا بزنید و به آرامی آن را به سمت ران ها بکشید. به آرامی از پا تا ران نوازش کنید. همچنین اگر نوزاد شما آرام است، می توانید هر دو پا را به طور همزمان ماساژ دهید.

ماساژ پا را با گرفتن آرام ران ها با هر دو دست خود به پایان می رسانید. به آرامی پا را از ران به سمت شکم حرکت دهید.

3. حرکت به سمت بازوها

پس از ماساژ پاها باید دست ها را ماساژ داد. الگوی ماساژ کاملاً شبیه پاها است. دست های نوزاد را بگیرید و روی کف دست ها ضربه های دایره ای بزنید. به آرامی ضربه های کوچکی روی انگشتان نوزاد بزنید و به سمت نوک انگشتان حرکت کنید.

دست نوزاد را به اطراف بچرخانید و اکنون به آرامی پشت دست را با حرکات مستقیم به سمت مچ ماساژ دهید. سپس به آرامی مچ دست ها را با حرکات دایره ای ماساژ دهید، مانند بستن دستبند.

ضربات خود را به آرامی به سمت ساعد و سپس به سمت بالای بازو حرکت دهید. تمام بازو را با حرکات دایره ای ملایم ماساژ دهید، انگار که حوله ای را فشار می دهید.

4. ماساژ سینه و شانه

ماساژ دادن نوزاد

ماساژ دادن نوزاد

ضربات آرام پشت سر هم از شانه چپ و راست به سمت قفسه سینه نوزاد بزنید. سپس می توانید دست خود را به سمت شانه بازگردانید. حرکت را به آرامی تکرار کنید. در مرحله بعد، هر دو دست خود را در مرکز قفسه سینه نوزاد خود قرار دهید و از بدن به سمت بیرون مالش دهید.

ضربات ملایمی به سمت بیرون از پایین جناغ، (استخوان سینه) در سراسر قفسه سینه انجام دهید، به گونه ای که گویی شکل قلب را نشان می دهید.

5. ماساژ شکم

به یاد داشته باشید، این شکم یک منطقه حساس است، بنابراین شما باید حتی از کوچکترین فشار روی این ناحیه خودداری کنید.

ماساژ را از بالای شکم درست زیر استخوان سینه شروع می کنید. کف دست خود را به آرامی زیر استخوان قفسه سینه قرار دهید و حرکت های دایره ای در جهت عقربه های ساعت در سراسر شکم و در اطراف ناف انجام دهید. هیچ فشاری وارد نکنید و اجازه دهید دستتان به آرامی روی شکم بلغزد.

۶. ماساژ سر و صورت

ماساژ دادن نوزاد

ماساژ صورت و سر می تواند چالش برانگیز باشد زیرا نوزادان تمایل زیادی به حرکت دارند. اما به اندازه ماساژ سایر قسمت های بدن مهم است. با قرار دادن نوک انگشت اشاره خود در مرکز پیشانی نوزاد و به آرامی نوازش در امتداد خطوط صورت به سمت چانه شروع کنید. از چانه انگشت خود را به سمت گونه ها حرکت دهید و گونه ها را به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید. این حرکات را چند بار تکرار کنید.

بعد از ماساژ صورت، مثل اینکه موهای نوزاد را شامپو می کنید، با نوک انگشت شروع به ماساژ پوست سر کنید. از نوک انگشت خود فشار ملایمی وارد کنید و هیچ فشار اضافی وارد نکنید زیرا جمجمه نوزاد ظریف است.

حتی می توانید با حرکت انگشتان خود از مرکز پیشانی به سمت بیرون، پیشانی نوزاد را به آرامی ماساژ دهید.

۷. ماساژ پشت

آخرین مرحله این است که نوزاد خود را بچرخانید و کمر را ماساژ دهید. نوزاد را دراز کشیده روی شکم قرار دهید و دست ها را در جلو بگذارید و نه در پهلوها.

نوک انگشتان خود را روی قسمت بالایی پشت نوزاد قرار دهید و دایره ها را در جهت عقربه های ساعت دنبال کنید و به آرامی به سمت باسن حرکت کنید.

ماساژ دادن نوزاد

سپس انگشت اشاره و انگشت میانی خود را در دو طرف قسمت بالایی ستون فقرات قرار دهید و انگشتان را به آرامی تا باسن حرکت دهید. حرکات را چند بار تکرار کنید. انگشتان را روی ستون فقرات قرار ندهید. در عوض، دو انگشت خود را در دو طرف شیار ستون فقرات قرار دهید و آنها را به سمت پایین بکشید.

تیغه های شانه نوزاد را با حرکات دایره ای ملایم در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. همان حرکات آرام را در قسمت پایین کمر و باسن نوزاد انجام دهید.

ماساژ های درمانی

ماساژ نوزادان دارای رفلاکس

اگر نوزاد شما رفلاکس داشته باشد، ممکن است در دراز کشیدن روی زمین مشکل داشته باشد. در چنین شرایطی یک بالش زیر قسمت بالایی پشت او قرار دهید. بالش را طوری قرار دهید که نوزاد با زاویه 45 درجه دراز بکشد. سپس با همان مراحلی که در بالا ذکر شد شکم نوزاد را ماساژ دهید. از نظر بالینی ثابت شده است که ماساژ منظم در نوزاد مبتلا به رفلاکس مزمن علائم را کاهش می دهد و به نوزاد تسکین می دهد.

ماساژ برای یبوست، گاز و کولیک

تحقیقات ثابت می کند که ماساژ نوزاد می تواند در کاهش علائم کولیک در نوزادان موثر باشد.

اسم این ماساژ I love you است.

این نوعی از ماساژ استاندارد شکم است که می تواند به رفع مشکلات متعدد کمک کند. با قرار دادن نوزاد روی پشت خود شروع کنید. از انگشتان خود برای ترسیم یک خط مستقیم در سمت راست ناف استفاده کنید. این حرف “I” را تشکیل می دهد. سپس انگشتان خود را در گوشه سمت چپ بالای شکم قرار دهید تا یک حرکت افقی را به سمت انتهای قفسه سینه سمت چپ بکشید.

یک حرکت خط مستقیم عمودی را دقیقاً مانند حرکت “I” ترسیم کنید. این حرف “L” را تشکیل می دهد. سپس انگشتان خود را در گوشه سمت چپ پایین شکم قرار دهید و یک حرف U را در اطراف ناف به سمت گوشه پایین سمت چپ شکم نوزاد بکشید.

این ماساژ به مدفوع نوزاد شما کمک می کند و می تواند درد ناشی از گاز را تسکین دهد. همچنین یک ماساژ مناسب برای شکم درد برای نوزادان است، زیرا الگوی حروف در ماساژ از طرح روده ها داخل شکم پیروی می کند. روده ها را برای کاهش گاز و یبوست تحریک می کند که می تواند باعث درد و ناراحتی نوزاد شود.

ماساژ برای سرفه

ماساژ همچنین می‌تواند به نوزاد کمک کند در هنگام گرفتگی، سرفه و سرماخوردگی احساس بهتری داشته باشد. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

مرحله 1: با مالیدن مقداری روغن یا لوسیون روی کف دست خود شروع کنید. این کار باعث می‌شود دست‌های شما گرم شود و در حین ماساژ، نوزاد را آرام می‌کند. قفسه سینه نوزاد را با هر دو دست خود با حرکت از مرکز به بیرون و با حرکات دایره ای کوچک مالش دهید. سپس تمام قفسه سینه را با حرکات دایره ای فقط با یک دست مالش دهید.

مرحله 2: اکنون روی صورت نوزاد تمرکز کنید. در اینجا، سینوس ها را با حرکت آرام نوک انگشتان خود از انتهای داخلی ابرو به سمت بینی و سپس به سمت گونه ماساژ می دهید. این حرکت را یکی دو بار تکرار کنید. این می تواند به آزادسازی هر گونه مخاط انباشته شده در سینوس ها کمک کند.

مرحله 3: در نهایت، پای نوزاد را ماساژ می دهید و در درجه اول روی کف پا تمرکز می کنید. ماساژ کف پا می تواند به تولید گرما کمک کند که می تواند به شل شدن مخاط در قفسه سینه کمک کند.

احساس گرما می تواند احساس سنگین احتقان در قفسه سینه ناشی از سرما و سرفه های مکرر را از بین ببرد.

ماساژ برای سکسکه

هنگامی که نوزاد شما سکسکه می کند، ماساژ می تواند مفید باشد. سکسکه زمانی اتفاق می افتد که اعصاب تحریک شده حفره شکمی باعث بالا زدن دیافراگم به دلیل تجمع گاز یا به دلیل دریافت بیش از حد هوا در دوران شیردهی شود. ماساژ می تواند به کاهش استرس دیافراگم منقبض و در نتیجه کاهش سکسکه کمک کند.

هنگام ماساژ برای خلاصی از سکسکه، نوزاد را در وضعیت عمودی قرار دهید و با حرکات دایره ای ملایم او را از قسمت پایین کمر تا شانه ها ماساژ دهید. می توانید این کار را با قرار دادن نوزاد روی شکم انجام دهید. هنگام ماساژ فشار زیادی وارد نکنید.

ماساژ برای دندان درآوردن

ماساژ دادن لثه های نوزاد در هنگام دندان درآوردن یک راه خوب برای کاهش درد و تحریک است. دست های خود را کاملا بشویید و خشک کنید. سپس با انگشتان تمیز خود کف لثه نوزاد را به آرامی ماساژ دهید. هیچ فشاری وارد نکنید و بالای لثه را در جایی که دندان رویش پیدا می کند ماساژ ندهید. فقط انگشتان خود را به آرامی در پایه لثه قرار دهید و این کار را در تمام طول لثه ادامه دهید.

روی لثه های جلویی تمرکز کنید زیرا اولین دندان ها از آن جا بیرون می آیند. زمانی که احساس می کنید نوزاد به دلیل دندان درآوردن کلافه است، می توانید این ماساژ را امتحان کنید.

3 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات