طعم شیر مادر چگونه است؟

شیر مادر معمولا شیرین و خامه ای با طعمی مطلوب است. با این حال، هر کسی از طعم شیر تجربه متفاوتی دارد.

طعم و مزه شیر به مرور زمان به ژنتیک، فرهنگ و غذای مصرفی مادر در طول زندگی بستگی دارد. شیر مادر، درست مانند هر غذای دیگری برای افراد مختلف طعم متفاوتی دارد.

چرا شیر مادر شیرین و خامه ای است؟

شیر مادر حاوی لاکتوز قند شیر است. با وجود این که لاکتوز شیرین ترین نوع قند نیست، اما میزان شیرینی آن زیاد است. از آن جا که لاکتوز یکی از اجزای اصلی شیر مادر است، غلظت‌ زیادی در شیر دارد و طعم شیرینی به شیر می‌دهد.

شیر مادر همچنین حاوی چربی است. میزان چربی موجود در شیر دلیل خامه ای بودن آن است. وقتی شیر مادر برای اولین بار از پستان ترشح می شود چربی کمی دارد، بنابراین ممکن است رقیق و آبکی به نظر برسد. با ادامه جریان شیر، چربی آن بیشتر و خامه ‌ای تر می‌شود.

علت تغییر طعم شیر

غذاهایی که مادر هر روز مصرف می کند در طعم شیر او اثر می گذارد. رژیم غذایی متعادل و پر از میوه و سبزیجات، کودک را در معرض طعم این غذاهای سالم قرار می دهد.

طبق نظر متخصصان با رشد کودک و شروع مصرف غذاهای جامد، فرزندتان غذاهایی را که قبلا از طریق شیر دریافت کرده را راحت تر می پذیرد.

کودک از طریق شیر مادر می‌تواند از طعم بسیاری از غذاها لذت ببرد، بنابراین ذایقه فرزندتان با توجه به غذاهای مورد علاقه شما تغییر می کند.

طعم شیر مادر

عوامل موثر بر طعم شیر مادر

تغییر در طعم شیر مادر بنا به هر دلیلی، می تواند بر کودک اثر بگذارد. برخی از کودکان متوجه این تغییر در طعم نمی‌شوند یا به آن واکنش خاصی نشان نمی‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تمایل کمتری به شیر نشان دهند، از خوردن آن امتناع کنند یا حتی از شیر گرفته شوند.

با درک برخی عوامل موثر بر تغییر طعم شیر مادر، می توان شیردهی را برای مدت طولانی تری حفظ کرد.

هورمون ها

تغییر در سطح هورمون ها در بدن پس از قاعدگی یا بارداری جدید می تواند بر طعم شیر اثر بگذارد. شیردهی در دوره پریودی بی خطر است. همچنین ادامه شیر دادن در صورت بارداری معمولا ضرری ندارد.

ورزش

تجمع اسید لاکتیک در بدن همراه با شوری عرق در اثر ورزش های شدید، می‌تواند طعم شیر مادر را تغییر دهد. برای به حداقل رساندن اثر آن تمرینات خود را در سطح سبک یا متوسط نگه دارید. همچنین قبل از شیردهی سینه های خود را بشویید تا عرق از روی آن برطرف شود.

داروها

برخی داروها می توانند طعم شیر مادر را تغییر دهند. اگر داروی جدیدی را شروع کردید و متوجه شدید که میل فرزندتان به شیر کاهش یافته، ممکن است مصرف دارو علت تغییر طعم شیرتان باشد. برای اطمینان خاطر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

طعم شیر مادر

فریز کردن شیر مادر

گاهی شیری که در فریزر نگه داری شود، عطر و طعم صابونی پیدا می‌کند. مصرف این شیر برای کودک بی خطر است، اما ممکن است او طعم متفاوت شیر را دوست نداشته باشد و از مصرف آن امتناع کند.

ماستیت

ماستیت یا ورم سینه نوعی عفونت پستان است که باعث طعم تند و شوری شیر مادر می شود. ادامه شیردهی با وجود عفونت پستان اشکالی ندارد، اما ممکن است کودک از شیر خوردن امتناع کند. از آن جا که برای درمان ورم پستان و عفونت به مصرف آنتی بیوتیک نیاز است، باید به پزشک مراجعه کنید.

محصولات بهداشتی بدن

هر گونه لوسیون، کرم، صابون، عطر، روغن یا پمادی که روی سینه‌های خود می‌زنید، می‌تواند طعم‌های مختلفی به شیر بدهد. در صورت استفاده از محصولات آرایشی بدن روی سینه یا نزدیک آن، حتما قبل از شیر دادن به نوزاد، سینه های خود را به خوبی بشویید.

چشیدن شیر خود

اگر نگران طعم شیر خود هستید یا فقط می خواهید متوجه طعم آن شوید، می توانید کمی از شیر بچشید. شیر مادر یک غذای طبیعی و سالم است و به شما آسیبی نمی رساند. چشیدن شیر مادر اشکالی ندارد.

آیا مرد می تواند شیر همسر خود را امتحان کند؟

گاهی اوقات مردها کنجکاو هستند که شیر همسر خود را بچشند، این امر اشکالی ندارد. در صورت تمایل می توانید مقداری از شیر را بدوشید و در یک فنجان بریزید تا همسرتان شیر را بچشد، فقط مطمئن شوید که بیماری خاصی ندارید که از طریق شیر منتقل شود.

اگر همسرتان می‌خواهد مستقیم از سینه های تان شیر امتحان کند، مطمئن شوید که او دچار هیچ بیماری قابل انتقال از طریق پوست (مانند برفک یا تبخال) نباشد.

2 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات