تشخیص و درمان سوفل قلبی نوزاد و کودک

سوفل قلبی ممکن است در طول یک معاینه فیزیکی تشخیص داده شود. پزشک برای تشخیص این بیماری از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی می پرسد.

پزشک می تواند با استفاده از گوشی پزشکی به صدای قلب گوش دهد. برای تشخیص نوع سوفل (خوش خیم یا غیرطبیعی)، موارد زیر در نظر گرفته می شود:

– میزان بلندی صدا: صدای سوفل قلب در مقیاس بین 1 تا 6 چقدر است؟ 6 بلندترین درجه محسوب می شود.

– محل قرارگیری: صدای سوفل در کدام قسمت قلب تولید می شود؟ آیا صدا در گردن یا کمر شنیده می شود؟

– تن صدا: آیا تن صدای سوفل بالا، متوسط یا پایین است؟

– زمان بروز صدا: سوفل که در هنگام تخلیه خون از قلب اتفاق می افتد (سوفل سیستولیک)، به طور کلی یک سوفل خوش خیم است. ولی سوفل که هنگام پر شدن قلب از خون (سوفل دیاستولیک) یا در تمام طول ضربان قلب (سوفل مداوم) رخ دهد، می تواند نشانه وجود یک مشکل قلبی باشد.

– تغییر صدا: آیا ورزش یا تغییر وضعیت بدن روی صدا اثر می گذارد؟

تشخیص و درمان سوفل قلبی نوزاد

آزمایشات لازم برای تشخیص سوفل قلب

آزمایشاتی برای تعیین علت سوفل قلب غیرطبیعی انجام می شود. آزمایش سوفل قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اکوکاردیوگرام: این آزمایش اصلی ترین تست برای تعیین علت سوفل قلب است. در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی استفاده می شود تا تصاویری دقیق از ساختار و عملکرد قلب ارائه شود. این روش نحوه جریان خون در قلب و دریچه های قلب را نشان می دهد.

اشعه ایکس قفسه سینه: اشعه ایکس تصویری از قلب و ریه ها نشان می دهد. این روش بزرگ شدن قلب را نیز تعیین می کند. قلب بزرگ شده می تواند نشانه وجود یک بیماری زمینه ای و عامل ایجاد سوفل قلبی باشد.

الکتروکاردیوگرام ( نوار قلب): این آزمایش سریع و بدون درد فعالیت الکتریکی قلب را ارزیابی می کند. در طول نوار قلب تکنسین حسگرهایی (الکترودها) را روی قفسه سینه، (گاهی) بازو یا پاها قرار می دهد تا ضربات الکتریکی ضربان قلب را ثبت کند. پزشک می تواند با توجه به الگوهای سیگنال مشکلات قلبی را بررسی کند.

کاتتریزاسیون قلبی: هنگامی که علت سوفل قلب با سایر آزمایش‌ها تشخیص داده نشود، این آزمایش انجام می شود. در این روش متخصص قلب یک لوله انعطاف پذیر (کاتتر) وارد رگی در کشاله ران یا بازو می کند و به آرامی آن را به سمت قلب هدایت می کند. ماده رنگی ممکن است از طریق کاتتر تزریق شود. این رنگ به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا تصاویری که در طول آزمایش ایجاد می‌شوند بهتر نشان داده شوند.

درمان سوفل قلبی

سوفل بی گناه قلب معمولا نیازی به درمان ندارد. در صورتی که سوفل بر اثر تب یا پرکاری تیروئید بروز کند، با درمان بیماری ها سوفل نیز برطرف می شود.

درمان سوفل غیرطبیعی قلب به عامل بروز بیماری بستگی دارد. این بیماری نیاز به نظارت دقیق دارد و درمان آن ممکن است شامل دارو یا جراحی شود.

داروها

داروهایی که ممکن است برای درمان بیماری های قلبی مرتبط با سوفل تجویز شوند عبارت است از:

رقیق کننده های خون (ضد انعقاد): این داروها از ایجاد لخته های خون در قلب جلوگیری می کند. برخی از شرایطی که باعث سوفل قلبی می شوند، ارتباط نزدیکی با ضربان قلب نامنظم (آریتمی) دارند و می توانند باعث لخته شدن خون شوند. لخته های خونی خطر سکته را افزایش می دهند. داروهای ضد انعقاد خون شامل وارفارین (جانتوون)، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، آپیکسابان (الیکوئیس)، ریواروکسابان (زارلتو)، دابیگاتران (پراداکسا) و سایر موارد است.

تشخیص و درمان سوفل قلبی نوزاد

قرص های آب (ادرارآور): این داروها مایعات اضافی را از بدن خارج می کنند. ممکن است یک دیورتیک برای درمان فشار خون بالا یا سایر بیماری‌هایی که باعث تشدید سوفل قلب می شوند تجویز شود.

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) : این نوع داروها به کاهش فشار خون کمک می کنند. فشار خون بالا می تواند شرایط زمینه ای عامل سوفل قلبی را تشدید کند.

مسدود کننده های بتا: این داروها باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می شوند.

در گذشته، پزشکان توصیه می کردند افراد مبتلا به سوفل قلب غیرطبیعی قبل از هرگونه جراحی یا اقدامات دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از بروز برخی عفونت های قلبی جلوگیری شود. امروزه مصرف آنتی بیوتیک پیش از جراحی توصیه نمی شود و فقط در شرایط خاص تجویز می شود. جز برای افرادی که در معرض خطر اندوکاردیت عفونی هستند، مانند آن هایی که دارای دریچه قلب مصنوعی، سابقه عفونت دریچه قلب یا نقص بدو تولد قلب هستند.

جراحی یا سایر روش ها

برای درمان وضعیتی که باعث سوفل غیرطبیعی قلب می شود، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

برای نمونه، برای درمان تنگی یا نشتی دریچه قلب که باعث سوفل قلب و سایر علائم می شود، ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض دریچه قلب باشد.

پزشک ممکن است در طول ترمیم دریچه قلب یکی از روش های زیر را توصیه کند:

– وصله کردن (patch) سوراخ های دریجه

– ترمیم کردن لت های دریچه

– جایگزین کردن دریچه

– برداشتن بافت اضافی دریچه

– قرار دادن حلقه مصنوعی اطراف دریچه

جراحی دریچه قلب ممکن است به صورت زیر انجام شود:

– عمل قلب باز

– جراحی قلب با حداقل تهاجمی

– جراحی رباتیک قلب

– روش کاتتریزاسیون با استفاده از لوله های انعطاف پذیر (روش کاتتر)

نحوه انجام جراحی یا عمل بستگی به شرایط خاص قلب دارد.

تشخیص و درمان سوفل قلبی نوزاد

آمادگی برای ملاقات پزشک

اگر نگران سوفل قلبی هستید، قرار ملاقاتی با پزشک خانوادگی خود بگذارید. اگرچه بیشتر سوفل های قلبی بی خطر هستند، اما بهتر است مشکلات قلبی زمینه ای جدی بررسی شوند. شما ممکن است به یک پزشک متخصص قلب ارجاع داده شوید.

قرار ملاقات با پزشک می تواند محدود باشد. پس بهتر است از قبل خود را برای ملاقات آماده کنید. در ادامه اطلاعاتی مفیدی ارائه شده است.

چه کارهایی باید قبل از مراجعه انجام دهید

– از هرگونه محدودیت پیش از ملاقات آگاه باشید، پیش از مراجعه در مورد اقدامات لازم سوال کنید. برای نمونه، اگر قرار است اکوکاردیوگرام انجام ‌دهید، ممکن است لازم باشد چند ساعت قبل از آن از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید.

– علائمی که تجربه کرده اید را یادداشت کنید، از جمله علائمی که ممکن است به نظر با سوفل قلب مرتبط نباشد.

– سابقه پزشکی خانوادگی خود را یادداشت کنید. از جمله سابقه سوفل قلب، مشکلات ریتمی قلب، نقص های قلبی، بیماری عروق کرونر، اختلالات ژنتیکی، سکته مغزی، فشار خون بالا یا دیابت.

– استرس‌ها یا تغییرات اخیر در زندگی را یادداشت کنید.

– لیستی از تمام داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، تهیه کنید. (دوزهای مصرفی را درج کنید)

– در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوست را همراه با خود ببرید، زیرا به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده دشوار است.

زمان ملاقات با پزشک محدود است، تهیه لیستی از سوالات می تواند به شما کمک کند تا از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. برخی از سوالات اساسی که باید درمورد سوفل قلب از پزشک بپرسید عبارت است از:

– علت اصلی بروز سوفل قلب چیست؟

– علل احتمالی دیگر برای ایجاد سوفل قلب چیست؟

– چه نوع آزمایشاتی لازم است؟

– بهترین درمان یا مراقبت های بعدی چیست؟

– چه روش درمان جایگزینی پیشنهاد می شود؟

– چگونه باید بیماری های همراه با سوفل قلب را مدیریت کرد؟

– آیا محدودیت های غذایی یا ورزشی وجود دارد که باید رعایت کرد؟

– آیا باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟ اگر جراحی لازم باشد، کدام جراح توصیه می شود؟

– آیا جایگزینی برای داروهای تجویز شده وجود دارد؟

– آیا بروشور یا جزوه ای دیگری در رابطه با این بیماری وجود دارد؟

– بازدید از چه وب سایت هایی توصیه می شود؟

چه انتظاری از پزشک داشته باشید

پزشک احتمالا چند سوال از شما می پرسد. آمادگی برای پاسخ دادن به سوالات باعث صرفه جویی در زمان و در نهایت پرداختن به جزئیات مهم تر می شود. پزشک ممکن است موارد زیر را از شما بپرسد:

– علائم بیماری چیست؟ (شامل هرگونه سابقه غش، درد قفسه سینه، تورم ساق پا، تغییر رنگ پوست و تنگی نفس)

– علائم از چه زمانی شروع شده است؟

– آیا علائم مداوم هستند؟ شدت علائم چقدر است؟

– چه عواملی باعث بهبود علائم می شود؟

– چه عواملی باعث تشدید علائم می شود؟

– آیا سابقه تب روماتیسمی دارید؟ آیا فرد دیگری در خانواده به سوفل قلب یا مشکلات دریچه قلب مبتلا است؟

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات