روش تشخیص نقص دیواره بین دهلیزی

پزشک با شنیدن سوفل قلبی متوجه وجود نقص دیواره بین دهلیزی می شود. آزمایشاتی که برای تشخیص این بیماری انجام می شود عبارت است از:

اکوکاردیوگرافی قلب: این روش رایج ترین آزمایش برای تشخیص نقص دیواره بین دهلیزی است که در آن از امواج صوتی برای تولید تصاویر قلب استفاده می شود. پزشک با این تست می تواند حفره های قلب را ارزیابی کند و قدرت پمپاژ آن را بسنجد.

اشعه ایکس از قفسه سینه: این روش وضعیت قلب و ریه ها را نشان می دهد.

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب): این تست سریع و بدون درد فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. ECG می‌تواند به شناسایی مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) کمک کند.

اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (MRI): این تست تصویربرداری از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب استفاده می کند. اگر اکوکاردیوگرافی نتواند به طور قطعی نقص دیواره بین دهلیزی را تشخیص دهد، پزشک ممکن است MRI تجویز کند.

سی تی اسکن (CT): این روش از یک سری اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب استفاده می کند. اگر اکوکاردیوگرافی به طور قطع نقص دیواره بین دهلیزی را تشخیص نداده باشد، از این تست برای تشخیص بیماری و نقایص قلبی هنگام تولد مرتبط با آن استفاده می شود.

تشخیص ASD

درمان نقص دیواره بین دهلیزی

درمان نقص دیواره بین دهلیزی به میزان حفره قلب و وجود سایر نقایص قلبی هنگام تولد بستگی دارد. بسیاری از حفره ها در دوران کودکی خود به خود بسته می شوند. اگر حفره های کوچک بسته نشوند، همچنان نیاز به جراحی ندارند. متخصص قلب ممکن است توصیه کند که بیمار برای مدتی تحت نظر باشد تا از بهبود پیدا کردن این نقص اطمینان حاصل کند.

داروها

داروها نقص دیواره بین دهلیزی را ترمیم نمی کنند، اما می توانند به کاهش علائم و نشانه ها کمک کنند. داروهای این بیماری ممکن است شامل مواردی برای تنظیم ضربان قلب (بتا بلوکرها) یا کاهش خطر لخته خون (ضد انعقادها) باشد.

جراحی یا سایر روش ها

بسیاری از متخصصان قلب، برای درمان نقایص متوسط تا بزرگ دیواره بین دهلیزی توصیه به جراحی می کنند تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

جراحی بزرگسالان و کودکان، شامل بستن سوراخ های بین دهلیزها است. این کار به دو روش انجام می شود:

کاتتریزاسیون قلبی: در این روش یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) در عروق خونی معمولا در کشاله ران، وارد می شود و با استفاده از تکنیک های تصویربرداری به سمت قلب هدایت می شود. سپس یک پچ یا پلاگ مش از کاتتر عبور داده می شود و با استفاده از آن سوراخ بسته می شود. بافت قلب در اطراف ساختار مشبک (مش) رشد کرده و سوراخ را برای همیشه می بندد.

از این روش فقط برای ترمیم نوع سکوندوم نقص دیواره بین دهلیزی (ثانویه) استفاده می شود. با این حال، برخی از نقایص بزرگ ممکن است به جراحی قلب باز نیاز داشته باشند.

عمل قلب باز: این نوع جراحی ترمیم نقص دیواره بین دهلیزی شامل یک برش از طریق دیواره قفسه سینه برای دسترسی مستقیم به قلب است. جراحان از پچ هایی برای بستن سوراخ استفاده می کنند. این روش تنها راه برای ترمیم نقایص دیواره بین دهلیزی پریموم، سینوسی وریدی و سینوس کرونری است.

گاهی اوقات، ترمیم نقص سپتوم دهلیزی را می توان با استفاده از برش های کوچک (جراحی کم تهاجمی) و توسط ربات (جراحی رباتیک قلب) انجام داد.

هر فردی که به دلیل نقص دیواره بین دهلیزی تحت عمل جراحی قرار می گیرد، باید برای بررسی عوارضی مانند اخلالات ریتم قلب (آریتمی)، هایپرتنشن ریوی، نارسایی قلب و مشکلات دریچه تحت نظر باشد و نوار قلب و معاینات سلامتی انجام دهد.

افرادی که دارای نقایص بزرگ سپتوم دهلیزی هستند و جراحی انجام نداده اند، معمولا عوارض طولانی مدت بدتری دارند. آن ها در انجام فعالیت های روزمره مشکل بیشتری دارند (کاهش ظرفیت عملکردی) و در معرض خطر بیشتری برای آریتمی و فشار خون ریوی هستند.

تشخیص ASD

تشخیص ASD

سبک زندگی و درمان های خانگی

در صورت داشتن نقص دیواره بین دهلیزی، پزشک ممکن است برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از عوارض توصیه به برخی از اقدامات سبک زندگی کند.

– ورزش: معمولا ورزش برای بیماران مبتلا به نقص دیواره بین دهلیزی ایمن است. اما در صورت نیاز به ترمیم ASD، پزشک ممکن است تا زمان برطرف شدن نقص قلبی توصیه به اجتناب از برخی فعالیت‌های ورزشی کند. پزشک متخصص قلب می تواند در شناخت فعالیت های بی خطر به شما کمک کند.

– تغییرات شدید ارتفاع: در صورت وجود نقص دیواره بین دهلیزی ترمیم نشده، تغییر در ارتفاع می تواند مشکل ایجاد کند. اگر قصد غواصی یا کوهنوردی در ارتفاعات را دارید، با متخصص قلب خود صحبت کنید تا از ایمن بودن فعالیت ها مطمئن شوید.

– کار دندانپزشکی: اگر اخیرا جراحی ترمیم ASD انجام داده‌اید و نیاز به کار دندانپزشکی دارید، پزشک احتمالا توصیه می‌کند که تا حدود 6 ماه پس از بسته شدن سوراخ قلب، آنتی‌بیوتیک‌ مصرف کنید.

آمادگی برای قرار ملاقات پزشک

شما احتمالا برای درمان بیماری ASD به متخصص قلب ارجاع داده می شوید. در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای ویزیت پزشک آماده شوید.

چه کاری می توانید انجام دهید

فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

– علائم و زمان شروع آن

– اطلاعات شخصی مهم، از جمله استرس زیاد، تغییرات اخیر سبک زندگی و سابقه خانوادگی نقص قلبی

– تمام داروها، ویتامین‌ها یا سایر مکمل‌های مصرفی‌ و دوز آن ها

چه سوالاتی باید از پزشک بپرسید

– علت اصلی علائم چیست؟

– آیا دلایل احتمالی دیگری وجود دارد؟

– چه آزمایشاتی لازم است؟

– نقص دیواره بین دهلیزی موقتی است یا دائمی؟

– چه گزینه های درمانی وجود دارد؟

– عوارض احتمالی جراحی ترمیم چیست؟

– آیا محدودیتی برای فعالیت وجود دارد؟

– آیا بروشور یا مطلبی برای مطالعه وجود دارد؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

از پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید.

چه انتظاری از پزشک داشته باشید

پزشک به احتمال زیاد سوالاتی از جمله موارد زیر از شما می پرسد:

– علائم مداوم هستند یا گاه به گاه؟

– آیا علائم با ورزش بدتر می شوند؟

– چه چیزی علائم را بدتر می کند؟

– چه چیزی علائم را بهبود می بخشد؟

– آیا سابقه خانوادگی نقص قلبی هنگام تولد وجود دارد؟

2 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات