سوفل قلبی نوزاد و کودک

سوفل قلبی صداهایی است مانند صدای فش فش کردن که بر اثر جریان متلاطم و سریع خون در قلب ایجاد می شود. این صداها را می توان با وسیله ای به نام استتوسکوپ یا گوشی پزشکی شنید. هنگامی که دریچه های قلب باز و بسته می شوند، یک ضربان قلب طبیعی دو صدا مانند “لوب-دوپ” تولید می کند ( که گاهی به عنوان “lub-DUP” توصیف می شود).

سوفل قلب می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد یا در مراحل بعدی زندگی ایجاد شود. برخی از سوفل های قلبی بی ضرر (بی گناه) هستند. سوفل خوش خیم قلب نشانه بیماری قلبی نیست و به درمان نیازی ندارد.

نوع دیگر سوفل که سوفل غیرطبیعی قلب نامیده می شود، می تواند نشانه یک بیماری جدی قلبی باشد. برای تعیین علت این نوع سوفل به انجام آزمایش نیاز است تا قلب و دریچه های قلب به طور مداوم بررسی شوند. درمان سوفل قلبی به علت آن بستگی دارد.

علائم سوفل قلب

سوفل قلب بی ضرر (بی گناه) معمولا علائم دیگری ایجاد نمی کند. سوفل غیرطبیعی قلب بسته به علت بروز آن می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

– کبود شدن نوک انگشتان یا لب ها

– درد قفسه سینه

– سرفه مزمن

– سرگیجه

– تورم کبد

– تورم رگ های گردن

– غش

– تعریق شدید با وجود فعالیت کم یا بدون کم ترین فعالیت

– در نوزادان، کم اشتهایی و عدم رشد

– تنگی نفس

– تورم یا افزایش ناگهانی وزن

سوفل قلبی نوزاد

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر موارد سوفل های قلبی جدی نیستند. ولی در صورت داشتن هرگونه نگرانی، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که بیماری تان نیازی به درمان و پیگیری دارد یا خیر.

علل سوفل قلب

سوفل قلب ناشی از جریان خون سریع و متلاطم در قلب است. این عارضه ممکن است بر اثر موارد زیر رخ دهد:

– هنگام پر شدن قلب از خون (سوفل دیاستولیک)

– هنگام تخلیه قلب (سوفل سیستولیک)

– در طول تپش قلب (سوفل مداوم)

سوفل قلب بی ضرر (بی گناه)

فرد مبتلا به سوفل خوش خیم قلب، معمولا قلبی طبیعی دارد. این نوع سوفل قلب در نوزادان و کودکان شایع است. شرایطی که ممکن است منجر به تغییر جریان خون و در نهایت سوفل خوش خیم قلب شود عبارت است از:

– تب

– کمبود گلبول‌های قرمز سالم برای حمل اکسیژن کافی به بافت‌های بدن (کم خونی)

– افزایش هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید)

– مراحل رشد سریع، مانند سن بلوغ

– فعالیت بدنی یا ورزشی

– بارداری

سوفل خوش خیم قلب ممکن است به مرور زمان برطرف شود. گاهی سوفل قلبی بدون ایجاد عارضه جدی پزشکی تا آخر عمر با فرد همراه است.

سوفل غیرطبیعی قلب

سوفل غیرطبیعی قلب در کودکان معمولا به دلیل مشکلات ساختاری قلب است که از بدو تولد وجود دارد. علل بروز این نقص هنگام تولد قلب عبارت است از:

سوفل قلبی نوزاد

سوراخ هایی در قلب: سوراخ موجود در قلب ممکن است قبل از تولد در دیواره بین حفره های فوقانی یا تحتانی قلب یا هر دو ایجاد شود. برای نمونه می توان به نقص سپتوم دهلیزی و نقص دیواره بین بطنی (VSD) اشاره کرد.

شنت های قلب: این مشکل ساختاری قلب که قبل از تولد وجود دارد (نقص بدو تولد قلب) باعث ایجاد جریان خون غیرطبیعی بین حفره های قلب یا رگ های خونی می شود.

در بزرگسالان، سوفل قلب غیرطبیعی معمولا بر اثر مشکلات دریچه قلب است که در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود (بیماری اکتسابی دریچه قلب). مواردی که می تواند به دریچه های قلب آسیب برساند عبارت است از:

کلسیفیکاسیون: رسوبات کلسیم می تواند باعث شود که دریچه های قلب مانند دریچه میترال یا دریچه آئورت تنگ و ضخیم شود (تنگی دریچه). دریچه کلسیفیه ممکن است به طور کامل بسته نشود و اجازه دهد خون به سمت عقب جریان یابد، تغییرات در جریان خون منجر به ایجاد سوفل می شود. هنگامی که کلسیم بر دریچه های قلب اثر می گذارد، به آن بیماری کلسیفیک یا دژنراتیو دریچه می گویند.

عفونت پوشش داخلی قلب و دریچه ها (اندوکاردیت): باکتری ها یا سایر میکروب ها باعث این عفونت می شوند. میکروب ها از قسمت های دیگر بدن مانند دهان وارد جریان خون شده و به سمت قلب حرکت می کنند. در صورت عدم درمان عفونت می تواند بر دریچه های قلب اثر بگذارد و در نهایت منجر به بروز سوفل قلبی شود.

تب روماتیسمی: این بیماری جدی هنگامی رخ می دهد که عفونت استرپتوکوکی گلو به طور سریع و کامل درمان نشود. تب روماتیسمی می تواند بر دریچه های قلب اثر بگذارد (بیماری روماتیسمی قلب) و در جریان طبیعی خون تداخل ایجاد کند. مشکلات دریچه قلب می تواند منجر به بروز سوفل قلبی شود.

عوامل خطر

مواردی که احتمال بروز سوفل قلبی را در نوزادان افزایش می دهد عبارت است از:

– سابقه خانوادگی مشکلات قلبی مرتبط با سوفل

– دیابت کنترل نشده مادر در دوران بارداری

– ابتلای مادر به عفونت سرخچه در دوران بارداری

– مصرف برخی داروها توسط مادر در دوران بارداری

برخی بیماری ها می توانند خطر سوفل قلبی را افزایش دهند، از جمله:

– یک تومور سرطانی نادر که مواد شیمیایی خاصی را در جریان خون آزاد می کند (سندرم کارسینوئید)

– ضعیف شدن عضله قلب (کاردیومیوپاتی)

– عفونت پوشش داخلی قلب (اندوکاردیت)

سوفل قلبی نوزاد

– کم خونی

– اختلالات خونی که توسط تعداد زیادی از گلبول های سفید خاص، به نام ائوزینوفیل ها (سندرم هایپر ائوزینوفیلیک) مشخص می شود.

– برخی از اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید

– بیماری دریچه قلب

– فشار خون بالا در ریه ها (افزایش فشار خون ریوی)

– سابقه تب روماتیسمی

– پرکاری تیروئید

پیشگیری از سوفل قلبی

هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از سوفل قلبی وجود ندارد. اما تغییرات سبک زندگی سالم می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و از برخی شرایط مرتبط با سوفل در بزرگسالان جلوگیری کند. بسیاری از سوفل های قلبی در دوران کودکی با رشد کودکان خود به خود برطرف بین می شوند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات