آمپول انوکساپارین در بارداری

اگرچه بیشتر بارداری ها به آرامی و بدون مشکلات جدی پزشکی پیش می روند، ولی بارداری همیشه هم بدون خطر نیست. یکی از عوارض جدی این دوران لخته شدن خون یا ترومبوز است. احتمال لخته شدن خون در افراد باردار 5 برابر افراد غیر باردار است، طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در صورتی که ترومبوز در دوران بارداری درمان نشود، می تواند منجر به شرایط جدی مانند آمبولی ریوی (PE) شود.

اگرچه این حقایق ترسناک هستند، اما خوشبختانه گزینه های درمانی زیادی برای جلوگیری از لخته شدن خون در دوران بارداری وجود دارد. یکی از شناخته شده ترین روش ها استفاده از یک داروی رقیق کننده خون، به نام لوونوکس (Lovenox) یا آمپول انوکساپارین است.

اگر در دوران بارداری در معرض خطر لخته خون قرار دارید یا دچار ترومبوز شده اید، شاید برای تان جای سوال باشد که آیا آمپول انوکساپارین درمان مناسبی برای شما است یا خیر. در این مطلب به توضیح ایمنی مصرف انوکساپارین در بارداری و عوارض جانبی آن پرداخته شده است.

آمپول انوکساپارین چیست؟

توانایی خون برای انعقاد و لخته شدن مهم و ضروری است (برای نمونه، پس از قطع یا بریدگی عضوی از بدن، خون به سرعت لخته شده تا مانع از ادامه خونریزی و از دست رفتن خون بیشتر شود). با این حال، اگر خون بیش از حد لخته شود، لخته های خون می تواند از پاها و اندام های دیگر بدن به سمت ریه ها برود و باعث ایجاد شرایطی به نام آمبولی ریوی (PE) شود، وضعیتی که در صورت عدم درمان سریع تهدید کننده زندگی است.

لوونوکس (Lovenox) یا انوکساپارین (Enoxaparin) یک داروی ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) است که اغلب برای بیمارانی که دچار ترومبوز شده اند یا در معرض خطر ترومبوز هستند تجویز می شود. یکی از شایع ترین کاربرد انوکساپارین، برای افرادی است که جراحی کرده اند و احتمال لخته شدن خون در آن ها بالا است. این دارو همچنین اغلب برای درمان و پیشگیری از حملات قلبی استفاده می شود.
انوکساپارین ممکن است برای بیماران بستری در بیمارستان به صورت تزریق وریدی تجویز شود. ولی در بیشتر موارد به صورت زیر جلدی به لایه چربی زیر پوست، در ناحیه معده یا شکم تزریق می شود. بسیاری از افراد پس از تجویز این دارو توسط پزشک تزریق انوکساپارین را در خانه یاد می گیرند.

آمپول انوکساپارین در بارداری

شایع ترین (ولی به طور کلی نادر) عوارض جانبی آمپول انوکساپارین شامل موارد زیر است:

– خون ریزی

– کم خونی

– حالت تهوع و اسهال

– ورم – ترومبوسیتوپنی (کاهش تعداد پلاکت)

– اکیموز (تغییر رنگ پوست در نتیجه خونریزی در زیر پوست)

– افزایش سطح آمینوترانسفراز سرمی

– تب

– تنگی نفس

– سردرگمی

– درد در محل تزریق

خطرات لخته شدن خون در بارداری

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود دچار ترومبوز شود، اما افراد باردار بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. در واقع، با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، احتمال لخته شدن خون در زنان باردار 5 برابر بیشتر از افراد عادی است. این خطر در دوران بارداری، زایمان و 3 ماه اول تولد نوزاد وجود دارد.

افراد باردار در دوران بارداری بیشتر مستعد خطر ترومبوز هستند، زیرا در این دوران به طور طبیعی خون راحت تر لخته می شود، تا از خون ریزی حین و پس از زایمان جلوگیری شود. افزون بر این، جریان یافتن خون به پاهای افراد باردار دشوار است، زیرا جنین در حال رشد به عروق خونی لگن فشار می آورد.

مشکل اصلی لخته شدن خون این است که در صورت عدم درمان، می تواند به سمت ریه ها راه پیدا کند و باعث آمبولی ریوی (PE) شود. طبق گفته CDC آمبولی ریوی در لیست علل مرگ و میرهای ناشی از بارداری (در ایالات متحده) قرار دارد.

آمپول انوکساپارین در بارداری

برخی از افراد باردار بیش از سایرین در معرض خطر ترومبوز قرار دارند. شرایطی که ممکن است خطر لخته شدن خون را در دوران بارداری افزایش دهد عبارت است از:

– سابقه خانوادگی یا شخصی لخته شدن خون

– سابقه اختلال انعقاد خون

– زایمان سزارین

– عوارض بارداری یا زایمان

– عدم تحرک طولانی مدت، از جمله استراحت مطلق در دوران بارداری یا بعد از زایمان

– ابتلا به بیماری های طولانی مدت، از جمله بیماری قلبی، ریوی یا دیابت

ایمنی آمپول انوکساپارین در دوران بارداری

اگر به تازگی برای مدیریت لخته خون در دوران بارداری برای شما آمپول انوکساپارین تجویز شده است یا در معرض خطر ترومبوز قرار دارید، ممکن است این سوال برای تان پیش بیاید که آیا مصرف لوونوکس بی خطر است یا خیر. نگرانی شما قابل درک است، همیشه در دوران بارداری باید از ایمنی داروهای مصرفی برای مادر و جنین مطمئن شد.

به طور کلی، این که آیا آمپول انوکساپارین برای شما مناسب است یا خیر، مسئله ای است که باید مستقیم با پزشک در مورد آن صحبت کنید. همه افراد باردار سابقه سلامتی و خطرات بارداری متفاوتی دارند و پزشک یا ماما می تواند با توجه به شرایط مادر توصیه هایی به او ارائه دهد.

در حالی که متاسفانه شواهد زیادی در مورد ایمنی آمپول انوکساپارین در دوران بارداری وجود ندارد، ولی در بیشتر موارد این دارو اثرات نامطلوبی روی جنین یا بارداری ندارد.

لوونوکس به عنوان یک داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون)، گزینه بهتری نسبت به آسپرین و هپارین است. هپارین یکی دیگر از داروهای ضد انعقادی متداول است که گاهی در دوران بارداری استفاده می شود تا از لخته شدن خون جلوگیری کند.

هپارین در گذشته یک استاندارد طلایی تلقی می شد، اما اکنون بیشتر افراد از لوونوکس استفاده می کنند. از آن جا که آنوکساپارین نسبت به هپارین دارای دوز کمتر، فراهمی زیستی بالاتر، نیمه عمر طولانی تر و پاسخ قابل پیش بینی تر است و به آزمایشات کمتری نیاز دارد، به عنوان خط اول درمان استفاده می شود.

اثربخشی آمپول انوکساپارین در جلوگیری از لخته شدن خون در دوران بارداری

شواهد زیادی در مورد اثربخشی انوکساپارین در دوران بارداری منتشر نشده است. جدیدترین توصیه کالج زنان و زایمان آمریکایی به سال 2002 باز می گردد. درمان انوکساپارین سدیم برای زنان باردار که نامزد هپارین پیشگیری کننده یا درمانی هستند، ایمن و کارآمد است.

آمپول انوکساپارین در جلوگیری از لخته شدن در دوران بارداری اثربخش است، اما برای بهترین نتیجه، از دوز کم به بیشتر استفاده می شود. در مورد دوز موثر با پزشک خود صحبت کنید، زیرا دوز دارو اغلب به صورت موردی انجام می شود.

خطرات مصرف آمپول انوکساپارین در دوران بارداری

مصرف آمپول انوکساپارین در دوران بارداری خطرات خاصی به همراه دارد. عوارض این دارو شامل خونریزی یا کبودی بیش از حد، خونریزی واژینال و جدا شدن جفت به دلیل تجمع خون یا ضربه از دیواره داخلی رحم است.

افزون بر این، شرکت تولید کننده لوونوکس هشدار می دهد که افراد بارداری که دریچه های مصنوعی قلبی دارند، باید در مصرف داروی انوکساپارین محتاط باشند، زیرا این دارو ممکن است منجر به ایجاد ترومبوز دریچه ای در این افراد شود.

خلاصه مطلب

بارداری می تواند دورانی استرس زا باشد. اگر در دوران بارداری دچار ترومبوز شدید یا در معرض خطر لخته شدن خون قرار گرفتید، احتمالا استرس، ناراحتی و ترس را تجربه می کنید. طبیعی است که برای حفظ سلامتی خود و فرزندتان به دنبال بهترین روش درمانی باشید.
پزشک یا ماما از بهترین گزینه های درمانی آگاه هستند. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

همسر بنده طی بارداری این آمپول رو مصرف کرد، متاسفانه الان شاهد عوارض بسیار جدی پوستی هستیم که اصلا راهی برای جبرانش وجودنداره ،اونهم انداختن جوش چرکین به تعداد زیاد در همه جای بدن و تبدیل شدن جوش به خال پررنگ بعد از مدتی ،هست.

باعث خون ریزی شدید در قاعدگی وسقط می شود

سلام وقت بخیر فوریه لطفا زود پاسخ بدید
بنده مادرم ۱۴ روز پیش زایمان کردن دکتر امپول انوکساپارین داد
۱۲ روز پیش براش اولیو زیر جلدی توی بازو زدم ولی الان بعداز گذشت ۱۲ روز زیر پوستش یچی برامده س از همون موقع تا الان اما واسه تزریق بقیه آمپول انوکساپارینش همچین مشکلی پیش نیومد میشه بگید چکار کنیم برطرف بشه اذیته؟