دکولمان جفت (کنده شدن جفت)

جفت عضوی است که دوران بارداری، مواد مغذی را به جنین می رساند. این عضو به طور معمول در قسمت بالای رحم قرار می گیرد و در حالت طبیعی پس از انجام زایمان، از دیواره ی رحم جدا می شود.

دکولمان جفت عارضه ای است که در آن، جفت زودتر از زمان زایمان از دیواره ی رحم کنده می شود. در این حالت اکسیژن و مواد مغذی کافی به جنین نمی رسد و در نتیجه می تواند منجر به بروز عوارضی بشود. همچنین خونریزی هایی که ممکن است بر اثر دکولمان جفت اتفاق می افتد، برای شما و نوزادتان خطرناک است.

تخمین زده می شود که از هر صد زن باردار، یک نفر دکولمان جفت را تجربه می کند. به منظور درمان به موقع این عارضه، توانایی تشخیص علایم آن دارای اهمیت زیادی است.

علایم دکولمان جفت

اصلی ترین علامت دکولمان جفت، خونریزی واژینال است. با این وجود، گاهی خون می تواند در پشت جفت به دام بیافتد و به این ترتیب خونریزی اتفاق نمی افتد. طبق آمار، 20 درصد از زنانی که دچار دکولمان جفت می شوند، خونریزی وااژینال را تجربه نمی کنند. علایم دیگر این عارضه عبارتند از:

• ناراحتی

دکولمان جفت

• درد ناگهانی معده یا کمر

• حساسیت و احساس درد هنگام لمس

این علایم با گذشت زمان شدیدتر خواهند شد. در صورت مشاهده ی هر کدام از این علایم و به ویژه در صورت داشتن خونریزی واژینال در سه ماهه سوم بارداری، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد دکولمان جفت

بهترین سونوگرافی تهران

سونوگرافی خوب در تهران

عوامل زیر می توانند احتمال بروز دکولمان جفت را افزیش دهند:

• سن بزرگ تر از 35 سال

• بارداری چند قلو

• آسیب دیدگی و زخمی شدن مانند داشتن یک تصادف رانندگی، سقوط از بلندی و تجربه ی خشونت فیزیکی

• سابقه ی فشار خون بالا یا سابقه ی داشتن دکولمان جفت در بارداری های قبلی

• داشتن عوارض حاملگی مانند عفونت رحم، مشکلات بند ناف یا مقادیر زیاد مایع آمنیوتیک

• استعمال سیگار

• استفاده از داروهای غیر قانونی مانند کوکائین

طبق نظرات کارشناسان، زنانی که سابقه ی دکولمان جفت داشته باشند، در بارداری های بعدی با احتمال 10 درصد دوباره آن را تجربه خواهند کرد.

بهتر است بدانید که پزشکان هنوز علت دقیق دکولمان جفت را نمی دانند و داشتن یک یا چند مورد از عوامل خطری که بیان شد، به معنای این نیست که حتما دچار دکولمان جفت خواهید شد.

دکولمان جفت

چگونگی تشخیص دکولمان جفت

پزشکان با انجام معاینه ی جسمی و اغلب با انجام سونوگرافی، دکولمان جفت را تشخیص می دهند. همچنین ممکن است برای این منظور از آزمایش خون و پایش جنین نیز استفاده کنند.

با انجام این اقدامات، پزشک ممکن است به دکولمان جفت مشکوک شود، اما تشخیص واقعی آن، فقط پس از انجام زایمان امکان پذیر خواهد بود. پزشکان با مشکوک شدن به دکولمان جفت، سعی خواهند کرد تا جای ممکن اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را برای شما و جنین داشته باشند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات