6 فایده شگفت انگیز کیوی در دوران بارداری

کیوی یا انگور فرنگی چینی به دلیل دارا بودن ویتامین C ، E ، فیبر غذایی ، آنتی اکسیدان ها، اسید فولیک، پتاسیم و مواد معدنی به عنوان یک “منبع تغذیه” شناخته می شود. طعم شیرین و منحصر به فردی دارد و بومی نیوزلند و چین است. میوه های بیضی شکل با گوشت سبز ممکن است در سالاد، به عنوان تزیین روی کیک، آب میوه یا به صورت خام مصرف شوند. بیشتر حاوی آب است و سرشار از ویتامین C است.
اگر دوست دارید این میوه را بخورید، ممکن است بخواهید آن را در دوران بارداری نیز ادامه دهید. در این صورت ، خوب است از ارزش های تغذیه ای آن مطلع شوید و اینکه میوه در این دوره چگونه می تواند برای شما مفید باشد.

در این مطلب، به شما در مورد مواد مغذی موجود در کیوی ، فواید و عوارض جانبی آن توضیح خواهیم داد.

آیا مصرف کیوی در دوران بارداری بی خطر است؟

شما می توانید کیوی را در دوران بارداری نیز مصرف کنید، زیرا دارای ویتامین C و K است. همچنین غنی از فولات است که به رشد مغز و توانایی های شناختی کمک می کند و نتایج مثبتی در روند رشد جنین نشان داده است. استفاده از میوه قبل و در دوران بارداری ممکن است به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک کند.

مشخصات تغذیه ای کیوی

این میوه دارای طعم گرمسیری است، کلسترول ندارد و قند و چربی کمی دارد. حاوی ویتامین C ، K و E، فولات، پتاسیم، فیبر غذایی، کولین، مس، منیزیم و فسفر است.

کیوی در دوران بارداری

کیوی در دوران بارداری

یک میوه متوسط یعنی 69 گرم 42.1 کالری، 0.3 گرم چربی، 10 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر رژیمی، 64 میلی گرم ویتامین C و 17.2 میکروگرم فولات و 27.8 میکروگرم ویتامین k دارد. دانه های کیوی حاوی آلفا لینولنیک اسید، اسیدهای چرب امگا 3 هستند و گوشت آن حاوی کاروتنوئیدها از جمله پروویتامین A، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است.

این میوه به شرط مصرف محدود مفید است.

فواید کیوی در دوران بارداری

علاوه بر فواید اسید فولیک که کیوی ارائه می دهد، مزایای دیگری نیز وجود دارد. در اینجا به تعداد کمی از آنها اشاره می کنیم :

به هضم غذا کمک می کند: فیبر غذایی موجود در میوه می تواند به نرم شدن مدفوع و ایجاد حرکات صاف روده کمک کند. همچنین از یبوست جلوگیری می کند، نفخ را تسکین می دهد و درد شکم را نیز کاهش می دهد.

سیستم ایمنی و انرژی را تقویت می کند: کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین C است که به بهبود ایمنی کمک می کند و از رادیکال های آزاد و آلرژی از شما محافظت می کند. همچنین باعث افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی می شود .

تحریک کننده های عصبی: ویتامین C موجود در کیوی به شکل گیری انتقال دهنده های عصبی کمک می کند که در بهبود عملکرد مغز مهم هستند.

سطح قند خون را کنترل می کند: کیوی یک نوع میوه با شاخص گلیسمی پایین (GI) است و اگر دیابت بارداری دارید، انتخاب خوبی است. از آنجا که 100 گرم کیوی فقط حدود 5 گرم یا یک قاشق چای خوری گلوکز دارد، منجر به افزایش قند نمی شود و دیابت را تحت کنترل نگه می دارد.

ترمیم زخم ها و بهبود سلامت استخوان ها: ویتامین K به لخته شدن خون به طور طبیعی کمک می کند قدرت شفابخش بدن را افزایش می دهد و همچنین برای رشد استخوان ضروری است.

از کم خونی جلوگیری می کند: نوزاد در حال رشد به آهن اضافی نیاز دارد که می تواند خطر کم خونی را در مادر افزایش دهد. ویتامین C جذب بهتر آهن را از غذاهای غنی از آهن تسهیل می کند .

کیوی حاوی برخی مواد مغذی ضروری است، به این معنی که می توانید آنها را بدون نگرانی در فهرست روزانه خود قرار دهید. اما نباید آن را بیش از حد مصرف می کنید.

خوردن کیوی در دوران بارداری چقدر بی خطر است؟

برای بارداری سالم و ایمن می توانید هر روز دو عدد کیوی میل کنید. در صورت بروز علائم آلرژیک یا مشکلات گوارشی، باید از خوردن آن خودداری کنید زیرا می تواند بر سلامت شما اثر منفی بگذارد.

عوارض جانبی کیوی

تنها در صورت مصرف بیش از حد میوه ممکن است علائم آلرژیک یا سایر مشکلات سلامتی را مشاهده کنید. عوارض جانبی احتمالی می تواند موارد زیر باشد:

آسم، بثورات پوستی، کهیر و حساسیت به لاتکس

زخم ها و بثورات در دهان یا زبان

اسهال، تهوع و استفراغ

درماتیت

در هر یک از موارد فوق، خوردن میوه را برای چند روز متوقف کنید.

کیوی در دوران بارداری

کیوی در دوران بارداری

آیا خوردن کیوی نارس در دوران بارداری بی خطر است؟

کیوی های نارس نسبت به انواع رسیده اسیدی تر هستند و اگر بیش از حد آنها را مصرف کنید، شاید باعث ایجاد زخم در دهان یا زبان شوند. برای جلوگیری از این مشکل، ممکن است آنها را با ماست بخورید.

راه های گنجاندن کیوی در رژیم غذایی بارداری

می توانید میوه را همانطور که هست بخورید زیرا طعم شیرین و آبدار دارد. چند روش دیگر برای خوردن کیوی عبارتند از:

میوه خرد شده را به سالاد، ماست اضافه کنید

آن را به عنوان اسموتی میل کنید یا با سایر اسموتی های میوه ای مخلوط کنید

با انجماد گوشت آن یا آب میوه در قالب های بستنی، آنها را مصرف کنید.

مربا نیز یک گزینه خوشمزه است

پوره کیوی با مرغ یا ماهی کبابی به خوبی ترکیب می شود

قبل از استفاده از میوه، آن را کامل بشویید تا عوامل بیماری زا یا آفت کش های مضر از بین بروند. کیوی دارای مواد مغذی است و می توان آن را به رژیم بارداری خود اضافه کرد. کیوی دارای فیبر بسیار زیادی هستند و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. اما اگر به میوه حساسیت دارید یا بعد از خوردن آن عوارض جانبی مشاهده کردید، مصرف آن را متوقف کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

3.2 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات