علل، تشخیص و درمان آزواسپرمی – بخش سوم

برای کسب اطلاعات بیشتر و اینکه بدانید اگر زن و مرد هر دو این اختلال را داشته باشند چه اتفاقاتی برای کودک رخ می دهد بهتر است این مقاله را بخوانید.

عفونت یا التهاب دستگاه تولید مثل مردان، انسداد اپیدیدیم یا مجرای انزال می تواند در اثر عفونت یا التهاب ایجاد شود. عفونت اپیدیدیم به اپیدیدیمیت معروف است. علت احتمالی این عفونت ها، عفونت منتقله از راه مقاربتی است که درمان نشده است. توجه داشته باشید که انسداد حتی پس از درمان عفونت نیز می تواند وجود داشته باشد. این به این دلیل است که ممکن است در مرحله التهاب فعال عفونت ، بافت اسکار تشکیل شود. آنتی بیوتیک ها عفونت را از بین میبرند اما جای زخم را برطرف نمی کنند.

اگر سابقه عفونت مقاربتی دارید ، حتی اگر “در گذشته باشد” به پزشک خود بگویید.

عفونت های غیر منتقله از راه مقاربت جنسی نیز می توانند منجر به التهاب ، بافت اسکار و انسداد شوند. به عنوان مثال ، اوریون در دوران کودکی می تواند باعث ارکیت ویروسی شود که التهاب یک یا هر دو بیضه است. این عفونت در دوران کودکی می تواند منجر به ایجاد زخم دائمی شود که بعداً در زندگی ممکن است به معنای ناباروری ناشی از آزواسپرمی باشد.

تروما و علل جراحی قبلی، ضربه قبلی به دستگاه تناسلی مردان می تواند باعث آسیب ، بافت اسکار و انسداد مجاری مایع ، اپیدیدیم یا مجرای انزال شود. گاهی اوقات ، جراحی در ناحیه عمومی، اما نه به طور خاص در دستگاه تناسلی مردان می تواند منجر به ایجاد زخم یا جراحت غیر عمدی شود. به عنوان مثال ، جراحی برای درمان فتق مغبنی می تواند (در موارد نادر) منجر به آسیب به بیضه یا deferens vas شود. وازکتومی قبلی – نوعی کنترل بارداری دائمی که در آن deferens vas به طور عمدی قطع یا مسدود می شوند – دلیل احتمالی آزواسپرمی است. در حالی که این هدف از عمل جراحی وازکتومی است ، اما برخی از مردان در آینده تصمیم می گیرند که وازکتومی معکوس شود.

انزال معکوس

انزال معکوس زمانی است که مایع منی (و اسپرم) به جای حرکت به جلو از مجرای ادرار ، در مثانه به عقب حرکت می کند. این امر بسته به شدت آن، می تواند منجر به کم شدن حجم مایع منی (مقدار انزال) و صفر شدن اسپرم شود. از نظر فنی ، هیچ انسدادی در انزال معکوس وجود ندارد. این مشکل هنوز هم اغلب در دسته آزواسپرمی “انسدادی” قرار می گیرد. در واقع ، فرآیند انزال به درستی کار نمی کند. خبر خوب این است که این مشکل (معمولاً) نسبت به سایر دلایل آزواسپرمی انسدادی به راحتی قابل درمان است.

دلایل آزواسپرمی غیر انسدادی

آزواسپرمی غیر انسدادی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

یک ناهنجاری ژنتیکی یا کروموزومی

آسیب به بیضه در اثر اشعه ، شیمی درمانی یا قرار گرفتن در معرض سم دیگر.

عدم تعادل هورمونی.

عوارض جانبی داروها یا مکمل های هورمونی.

واریکوسل

ناهنجاری های ژنتیکی و کروموزومی آزواسپرمی بدون انسداد را می توان در یک علت ژنتیکی یا کروموزومی جستجو کرد. ژن خاص درگیر را نمی توان همیشه ردیابی کرد و هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما در مورد علل ژنتیکی ناباروری نمی فهمیم و نمی دانیم.

سه علت شناخته شده ژنتیکی یا کروموزومی آزواسپرمی غیر انسدادی شامل microdeletions کروموزومی Y ، سندرم کلاینفلتر و سندرم کالمن است.

شاید با این ایده آشنا باشید که دو کروموزوم X ژنوتیپ زن را نشان می دهد ، در حالی که XY ژنوتیپ مرد را نشان می دهد.

با microdeletions کروموزومی Y ، کروموزوم Y برخی ژن ها را از دست می دهد. این می تواند باعث ناباروری مردان شود و منجر به کم شدن تعداد اسپرم (یا عدم وجود آن) شود. بسیاری از مردان هیچ علائم و نشانه دیگری ندارند ، در حالی که دیگران ممکن است دارای بیضه های کوچک یا نزول یافته باشند.

سندرم کلاینفلتر هنگامی است که فرد به جای کروموزوم های جنسی XY ، با XXY مراجعه می کند. در حالی که برخی از مردان مبتلا به سندرم کلاینفلتر علائم جسمی و شناختی دارند که منجر به تشخیص در دوران بلوغ یا در بزرگسالی جوان می شود ، در مردان دیگر خفیف یا تقریبا وجود ندارد تا زمانی که دچار مشکلات باروری نشوند ، علائم آنها تشخیص داده نمی شود.

سندرم کالمن یک بیماری ژنتیکی مرتبط با ژن ANOS1 است که در کروموزوم X واقع شده است.

مردان مبتلا به سندرم کالمن ممکن است بلوغ طبیعی نداشته باشند ، حس بویایی در آنها کاهش یافته (یا حس بویایی ندارند) و اغلب نابارور هستند. سندرم کالمن یکی از دلایل احتمالی هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک است که در ادامه بحث می شود .

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات