عوارض کاهش تعداد اسپرم

ناباروری می تواند پیامدهای روانشناختی بسیاری را برای زن و شوهر به همراه داشته باشد و عوارض دیگر آن شامل موارد زیر است:

– جراحی یا سایر روش های درمانی علت اصلی کاهش تعداد اسپرم

– پرهزینه و پیچیده بودن روش های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)

– استرس مربوط به عدم باروری

پیشگیری از کاهش تعداد اسپرم

برای محافظت از توان باروری، باید از عوامل شناخته شده ی موثر بر تعداد و کیفیت اسپرم اجتناب کرد. مانند:

– پرهیز از استعمال دخانیات

– محدود کردن یا قطع مصرف الکل

– عدم مصرف مواد مخدر

– عدم مصرف و شناخت داروهایی که می توانند تعداد اسپرم را تحت تأثیر قرار دهند

– داشتن وزن سالم

– قرار نگرفتن در معرض گرما

– مدیریت استرس

– قرار نگرفتن در معرض آفت کش ها، فلزات سنگین و سایر سموم

عوارض کاهش تعداد اسپرم

تشخیص

در صورتی که با وجود گذشت یک سال از مقاربت منظم و محافظت نشده بچه دار نشده اید باید به پزشک مراجعه کنید، تا علت اصلی مشخص شود. اگر مشکل کاهش تعداد اسپرم باشد، مرد باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا نوع روش درمانی مشخص شود.

معاینه کلی و سابقه پزشکی

تشخیص ناباروری ممکن است چندین ماه طول بکشد، پزشک متخصص معمولا با انجام یک معاینه فیزیکی و همچنین بررسی سابقه پزشکی فرد درمان را شروع می کند. سوالات می تواند در مورد هرگونه اختلال ژنتیکی، بیماری ها، مشکلات مزمن، آسیب ها یا جراحی هایی باشد که مرتبط با باروری است. پزشک همچنین عادات جنسی فرد را نیز بررسی می کند.

آزمایش آنالیز اسپرم

کاهش تعداد اسپرم در آزمایش تجزیه تحلیل مایع منی مشخص می شود. در این روش با بررسی نمونه مایع منی در زیر میکروسکوپ، تعداد اسپرم در مربع های ساختار شطرنجی تعیین می شود. در بعضی موارد ممکن است از رایانه برای اندازه گیری تعداد اسپرم استفاده شود.

نمونه های منی را می توان به چند روش مختلف جمع آوری کرد، یک روش تهیه نمونه خودارضایی و انزال در یک ظرف مخصوص در مطب پزشک است. برخی از افراد به دلیل باورهای مذهبی یا فرهنگی در مورد مسئله استمناء، روش دیگری را برای نمونه گیری ترجیح می دهند. در چنین مواردی می توان با استفاده از کاندوم مخصوص با انجام مقاربت مایع منی را جمع آوری کرد.

با فرا رسیدن زمان بلوغ، تولید مداوم اسپرم در بیضه شروع می شود و حدود 42 تا 76 روز طول می کشد تا این اسپرم ها بالغ شوند. بنابراین تجزیه و تحلیل مایع منی شرایط محیطی سه ماه گذشته فرد را منعکس می کند. هرگونه تغییرات مثبت نیز برای مدت چندین ماه نشان داده نمی شود. یکی از رایج ترین دلایل کاهش تعداد اسپرم، جمع آوری ناقص یا نامناسب نمونه اسپرم است. تعداد اسپرم نیز اغلب دچار نوسان می شود. بیشتر پزشکان به همین دلیل برای اطمینان از سازگاری نتایج نمونه ها، دو یا چند نمونه مایع منی را با فاصله زمانی مشخص بررسی می کنند.

برای اطمینان از دقت آزمایش، اقدامات زیر توصیه می شود:

– هنگام انزال از جمع آوری تمام مایع منی درون ظرف یا کاندوم اطمینان حاصل کنید.

– قبل از تهیه نمونه، به مدت دو تا هفت روز از انزال خودداری کنید.

– حداقل دو هفته بعد از نمونه اول، نمونه دوم را جمع آوری کنید.

– از استفاده از روان کننده ها خودداری کنید، زیرا این محصولات می توانند بر تحرک اسپرم تأثیر بگذارند.

نتایج آنالیز اسپرم

غلظت طبیعی اسپرم از 15 میلیون تا بیش از 200 میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است.

در صورتی که تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون در هر میلی لیتر مایع منی یا کمتر از 39 میلیون اسپرم در هر انزال باشد، فرد دچار کاهش تعداد اسپرم است.

شانس بارداری زن با کم بودن تعداد اسپرم کاهش می یابد. به شرایطی که اسپرم در مایع منی وجود نداشته باشد آزواسپرمی (Azoospermia) می گویند.

فاکتورهای بسیاری در قدرت باروری دخیل هستند و تعداد اسپرم موجود در مایع منی تنها یک مورد آن است. برخی از مردان با اسپرم کم هنوز می توانند بچه دار شوند، ولی بعضی دیگر با تعداد طبیعی اسپرم قادر به پدر شدن نیستند. حتی اگر تعداد اسپرم فرد کافی باشد، عوامل دیگری نیز مانند حرکت طبیعی اسپرم ها (تحرک) برای بارداری ضروری است.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات