فواید و ضررهای لاپاروسکوپی برای ناباروری

در مقاله ی پیشین به طور کامل در خصوص اینکه لاپاراسکوپی چیست؛ توضیح دادیم.

در اینجا برخی از فواید لاپاراسکوپی برای ناباروری را توضیح می دهیم:

فقط برخی از نقص های ناباروری از طریق لاپاراسکوپی قابل تشخیص است.

این روش کمک می کند تا پزشک نگاهی جامع را به داخل ناحیه شکم انجام دهد و موضوعات مختلفی را که ممکن است باعث نازایی شود، شناسایی کند.

لاپاراسکوپی همچنین در معالجه برخی از دلایل باروری مؤثر است که ممکن است احتمال بارداری را از طریق روش های طبیعی یا سایر گزینه های درمان نازایی افزایش دهد.

این نوع درمان به رهایی از درد و ناراحتی لگن کمک می کند.

همچنین به از بین بردن رسوب آندومتر، بافت اسکار و فیبروم کمک می کند.

این روش جراحی در مقایسه با جراحی باز کمتر تهاجمی است و این به معنی درد کمتر، خونریزی کمتر، برش های کوچکتر و بهبودی سریع تر است.

لاپاروسکوپی برای ناباروری

 لاپاروسکوپی برای ناباروری

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

هنگامی که پزشک شما لاپاراسکوپی را توصیه کرد، در مورد این روش به طور دقیق به شما توضیحات داده می شود. ممکن است لازم باشد که از قبل برای جراحی آماده شوید. به شما گفته می شود حداقل 8 تا 10 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. قبل از شروع عمل، به شما نسخه ی لازم یا روش های مراقبت برای بعد از عمل داده می شود.

پس از بیهوشی، پزشک شما با این روش شروع می کند. تعدادی برش کوچک در ناحیه شکم ایجاد خواهد کرد. پس از برش، دی اکسید کربن به درون برش پمپ می شود تا فضایی برای قرار دادن لاپاروسکوپ ایجاد شود. هنگامی که حجم دی اکسید کربن کافی بود، پزشک لاپاروسکوپ را وارد می کند تا به اندام های لگن شما نگاه کند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است مقداری بافت برای انجام بیوپسی استخراج کند. به غیر از اندام های لگن، پزشک ممکن است بخواهد سایر اندام های شکمی را نیز بررسی کند و ممکن است چند برش دیگر برای این کار ایجاد کند. پزشک با دقت به دنبال بافت اسکار، کیست، فیبروم یا رسوب آندومتر خواهد بود. برای تشخیص ناهنجاری ها یا نقص ها، اندام تولید مثل نیز بررسی می شود.

افزون بر این، پزشک مقداری رنگ از دهانه رحم تزریق کند تا هر نوع انسداد در لوله های فالوپ را بررسی کند. لوله های فالوپ به احتمال زیاد مورد بررسی قرار می گیرد و احتمال بارداری خارج رحمی را بررسی می کند.

آیا لاپاراسکوپی دردناک است؟

عمل لاپاراسکوپی تحت تأثیر بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که شما در طی کل عمل چیزی احساس نخواهید کرد. اما پس از اتمام عمل جراحی، بیهوشی رفع می شود و ممکن است در محل برش احساس درد کنید. اگر پزشک شما بافتی را برای بیوپسی برداشته باشد، ممکن است در معده نیز احساس درد کنید. به دلیل دی اکسید کربن در ناحیه شکم، ممکن است احساس نفخ کنید و ممکن است در اطراف شانه های خود احساس درد کنید. گلوی شما نیز ممکن است به دلیل لوله‌ای که در گلو وارد شده، درد داشته باشد تا تنفس شما در طی عمل تسهیل شود. اینها موارد بسیار متداولی است که شما ممکن است بعد از عمل تجربه کنید، که طی چند روز فروکش می کند.

لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری

زمان بهبودی جراحی لاپاروسکوپی برای ناباروری

اگر هیچ عارضه ای پس از عمل نداشته باشید، در همان روز مرخص می شوید. پزشک پیشنهاد می کند؛ حداقل دو تا سه روز استراحت کنید. با این حال، ممکن است چند هفته طول بکشد تا کاملا بهبودی پیدا کنید. داروهای مختلفی برای بهبودی سریع به شما داده می شود که ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها و مسکن ها باشد.

در صورت مواجه شدن با علائم زیر، به سرعت به اورژانس یا نزد پزشک بروید:

چرک یا درد شدید در محل برش

تب 101 درجه فارنهایت یا بالاتر

درد و ناراحتی شدید شکم

خطرات و عوارض جانبی لاپاروسکوپی برای ناباروری

درست مانند هر عمل جراحی، برخی از خطرات و عوارض جانبی همراه با لاپاراسکوپی وجود دارد. مشاهده می شود که از هر صد زن، 1 یا 2 زن به طور متوسط ممکن است بعد از لاپاراسکوپی دچار عارضه یا نوع دیگری از عوارض شوند.

در اینجا برخی از عوارض جراحی را که معمولاً تجربه می شوند، توضیح می دهیم:

التهاب پوست در محل برش

عفونت مثانه

چسبندگی

عفونت در محل برش

بروز هماتوم در دیواره های شکم

لاپاروسکوپی برای ناباروری

 لاپاروسکوپی برای ناباروری

 

اینها برخی از عوارض کمتر شناخته شده ای هستند که ممکن است بعد از عمل جراحی ایجاد شوند:

بروز لخته های خون

آسیب شدید به رگ های خونی یا اندام های شکمی

احتباس ادرار

آسیب به اعصاب

عوارض مرتبط با بیهوشی عمومی

مرگ (بسیار نادر)

نتایج لاپاروسکوپی چیست؟

در صورت استخراج یک بافت (بیوپسی) در حین لاپاراسکوپی، آزمایش های بعدی انجام می شود. نتایج تست می تواند نشانه ای از انسداد روده، فتق یا خونریزی شکمی باشد. همچنین شاید نشان دهد که تمام اندام های داخلی شما در وضعیت سالم قرار دارند.

اگر نتایج غیر طبیعی باشد چه می شود؟

در اینجا انواع ناهنجاری هایی وجود دارد که ممکن است در طول عمل لاپاروسکوپی مشاهده شود:

تشخیص فیبروم ها

چسبندگی یا زخم های جراحی

فتق

التهاب روده یا آپاندیسیت

وجود تومورها یا کیست

برخی از انواع تروما یا آسیب دیدگی به یک اندام داخلی خاص

التهاب کیسه صفرا یا کوله سیستیت

یک وضعیت غیر طبیعی که در آن، پوشش داخلی رحم به جای رشد در داخل، خارج از رحم رشد می کند که به نام آندومتریوز نیز شناخته می شود.

عفونت اندام های تولید مثل یا بیماری التهابی لگن

سرطان

آیا لاپاروسکوپی می تواند بر باروری اثر بگذارد؟

لاپاراسکوپی به ندرت می تواند بر توانایی باروری اثر بگذارد و معمولاً مانعی نیز برای باردار شدن ایجاد نمی کند. در برخی موارد، حتی ممکن است شانس بارداری را افزایش دهد.

لاپاراسکوپی گزینه ای مطمئن برای بررسی وضعیت باروری است. پس از اتمام این روش، پزشک در مورد احتمال بارداری طبیعی و سایر گزینه های مرتبط با شما صحبت خواهد کرد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات