آیا می توان در دوران شیردهی محصولات پروبیوتیک مصرف کرد؟

پروبیوتیک ها در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی و عفونت‌های باکتریایی موثر هستند. مکمل‌های پروبیوتیک گزینه درمانی محبوبی هستند که با افزایش باکتری‌های مفید بدن به حفظ سلامتی کمک می‌ کنند.

خبر خوب این که استفاده از پروبیوتیک ها در دوران شیردهی بی خطر است. در این مطلب به توضیح نحوه عملکرد پروبیوتیک ها، مزایای احتمالی و هرگونه اقدامات احتیاطی لازم پرداخته شده است.

پروبیوتیک چیست؟

بدن حاوی دو نوع باکتری‌ خوب (مفید) و بد (بیماری زا) است. بسیاری از باکتری‌های بد منجر به بیماری می شوند (برای نمونه، عفونت ادراری، گلودرد استرپتوکوکی یا مسمومیت غذایی)، اما باکتری‌های مفید با باکتری های بیماری زا مبارزه می کنند و به حفظ سلامت و عملکرد بدن کمک می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها باعث افزایش باکتری‌های مفید می شوند که ممکن است در اثر بیماری یا استرس کاهش یافته باشند. باکتری های مفید به هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

مسئولیت اصلی پروبیوتیک ها حفظ تعادل میکروبی در بدن است. هنگامی که بیمار هستید، باکتری های مفید برای مبارزه با باکتری های بیماری زا عمل می کنند و تعادل لازم را به بدن باز می گردانند و کمک می کنند تا فرد احساس بهتری داشته باشد. این باکتری ها همچنین به هضم غذا، جلوگیری از ورود باکتری های بیماری زا و تجزیه و جذب داروها کمک می کنند.

عمل متعادل کننده بین باکتری های خوب و بد به طور طبیعی در بدن اتفاق می افتد. شما می توانید میزان باکتری های مفید بدن خود را از طریق غذاها (مانند ماست و پنیر)، نوشیدنی ها و مکمل ها افزایش دهید.

منابع طبیعی پروبیوتیک

بسیاری از محصولات حاوی پروبیوتیک هستند، شما می توانید به طور طبیعی با خوردن برخی مواد غذایی، پروبیوتیک های بدن خود را افزایش دهید، از جمله:

– کفیر

– کیمچی

– کومبوچا

– ترشی

– کلم ترش

– نان خمیر مایه

– ماست

مکمل‌های پروبیوتیک به اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص، نوشیدنی و پودر وجود دارد. دو گونه رایج پروبیوتیک‌ لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند.

پروبیوتیک ها می توانند باعث تسکین برخی بیماری های ناشی از باکتری های بد شوند، از جمله اسهال، یبوست، عفونت های قارچی، عفونت های دستگاه ادراری (UTI)، اگزما و بیماری لثه.

آیا مصرف پروبیوتیک در دوران شیردهی بی خطر است؟

به طور کلی مصرف مکمل های پروبیوتیک در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر تلقی می شود. در واقع استفاده از پروبیوتیک برای مادران شیرده مزایای بسیاری دارد.

پژوهش ها نشان داده‌ که مصرف برخی از گونه‌های لاکتوباسیلوس توسط مادر می‌تواند به درمان ورم پستان کمک کند و حتی کولیک را در نوزادان کاهش دهد. همیشه توصیه می شود قبل از شروع هر مکملی با پزشک مشورت کنید.

فواید پروبیوتیک در دوران شیردهی

شیر مادر حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی سالم برای نوزادان است، از جمله پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ها. پژوهش ها همچنین نشان داده که پروبیوتیک ها به طور طبیعی در شیر مادر وجود دارند.

پروبیوتیک ها مستقیم وارد شیر مادر نمی شوند، اما به بهبود سلامت مادر کمک می کنند و ترکیب شیر را تغییر می دهند تا آن را برای نوزاد سالم تر کنند.

در حالی که پژوهش های بیشتری برای تایید قطعی مزایای پروبیوتیک ها در دوران شیردهی مورد نیاز است، برخی مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک می تواند به درمان ورم پستان در مادران شیرده و جلوگیری از اگزما در نوزادان (که از شیر مادر تغذیه می کنند) کمک کند.

تسکین ورم پستان

ورم پستان زمانی رخ می دهد که مجرای شیر مسدود شود یا پستان به اندازه کافی تخلیه نشود. در این وضعیت باکتری ها در ناحیه شروع به رشد می کنند و باعث عفونت، تورم، سوزش، قرمزی یا درد می شوند. متاسفانه، ورم پستان می‌تواند تا 33 درصد از مادران شیرده را تحت تاثیر قرار دهد و دلیل شایعی برای ترک کامل شیردهی باشد.

طبق یک پژوهش مکمل های پروبیوتیک جایگزین موثری برای آنتی بیوتیک ها در درمان ورم پستان هستند. ولی همیشه بهتر است که در مورد مناسب ترین درمان با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از اگزما

اگرچه اثر گذاری داروها در افراد مختلف متفاوت است، ولی مکمل های پروبیوتیک پتانسیل کمک به پیشگیری و درمان اگزما (درماتیت آتوپیک) را نشان داده اند.

پژوهش ها نشان داده که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک در دوران شیردهی می تواند در دو سال اول زندگی از کودک در برابر اگزما محافظت کند.

ملاحضات ایمنی

اگرچه مصرف مکمل‌های پروبیوتیک در دوران شیردهی به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود، مهم است که چند احتیاط ایمنی را در نظر داشته باشید.

سابقه پزشکی

اگرچه پروبیوتیک ها برای بیشتر افراد مفید هستند، اما در صورت وجود برخی شرایط پزشکی می توانند برای برخی مضر باشند.
در برخی موارد مصرف پروبیوتیک ضرر دارد. برای نمونه، اگر مادر دچار نقص ایمنی باشد یا مشکلات گوارشی خاصی مانند سندرم روده کوتاه داشته باشد، مصرف پروبیوتیک خطرناک است. بهترین راه برای تعیین بی خطر بودن شروع مکمل پروبیوتیک مشورت با پزشک است.

اثرات جانبی مصرف پروبیوتیک در دوران شیردهی

مانند روال هر مکمل جدیدی، مهم است که پس از شروع مصرف پروبیوتیک مراقب عوارض جانبی آن باشید.

عوارض جانبی رایج مرتبط با مصرف پروبیوتیک شامل نفخ یا اسهال است. در صورت تشدید علائم یا ادامه یافتن آن تا بیش از 2 هفته با پزشک تماس بگیرید. همچنین برای اثرگذاری بیشتر پروبیوتیک، بر اهمیت رعایت دوزهای مصرفی بسیار تاکید شده است.

خلاصه مطلب

به طور کلی پروبیوتیک ها گزینه ای بی خطر برای دوران شیردهی و بارداری در نظر گرفته می شوند، زیرا به ندرت جذب جریان خون می شوند.

مصرف پروبیوتیک از طریق رژیم غذایی و مکمل ها به درمان مشکلات گوارشی یا عفونت های ادراری کمک می کند. قبل از شروع مصرف مکمل پروبیوتیک، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

4 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات