غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش سوم

اگر نتیجه ی آزمایش استرپتوکوک های گروه ب در حین بارداری مثبت باشد، چه می شود؟

نتیجه ی مثبت تنها به این معنی است که شما ناقل باکتری GBS هستید؛ و حتی اگر درمان هم نشوید، اصلا این معنی را ندارد که خودتان یا فرزندتان مریض می شوید، پس نگران نباشید. اگر بچه کامل باشد، خودتان تب نداشته باشید و کیسه آب تان خیلی قبل تر از زایمان پاره نشود، احتمال ابتلای بچه به بیماری بسیار پایین است.

با این حال، دریافت آنتی بیوتیک در حین زایمان، همین احتمال کم را هم کاهش می دهد. برای مثال، اگر ناقل GBS باشید و هیچ عامل تشدید کننده ی (ریسک فاکتور) دیگری نداشته باشید، احتمال ابتلای فرزندتان بدون هیچ نوع درمان روی مادر، 1 به 200 و در صورت انجام درمان 1 به 4000 است.

علاوه بر این، روش های درمانی میزان احتمال ابتلای خودتان به عفونت GBS (نظیر عفونت مجرای ادرار) را در حین و پس از زایمان نیز کاهش می دهند.

اگر نتیجه ی آزمایش تان مثبت باشد، به محض شروع زایمان یا پاره شدن کیسه آب تان به شما آنتی بیوتیک درون وریدی تجویز می شود. اگر سزارین داشته باشید باز هم آنتی بیوتیک به شما تجویز می شود و میزان دارو به اندازه ای است که عفونت ناشی از GBS را از بین می برد.

اگر قبل از آماده شدن نتیجه ی آزمایش استرپتوکوک های گروه ب وقت زایمانم برسد، چه می شود؟

اگر هنگام زایمان ندانید که ناقل این باکتری هستید یا نه، در صورت مشاهده ی هریک از عوامل زیر، پزشک به شما آنتی بیوتیک تزریق می کند:

زایمان زودرس داشته باشید یا کیسه ی آب تان قبل از هفته ی37 بارداری پاره شود.

• تاخیز زیادی (18 ساعت یا بیشتر) بین پاره شدن کیسه ی آب و زایمان روی دهد.

• طی زایمان تب داشته باشید (100.4 درجه فارنهایت یا بیشتر)

اگر هیچ یک از این علائم را نداشته باشید و در عین حال انجام آزمایشات فوری این بیماری مقدور باشد، پزشک قبل از تزریق آنتی بیوتیک، این آزمایشات را انجام خواهد داد. اگر نتیجه ی آزمایش منفی باشد ولی در حین زایمان، علائم فوق به تدریج در شما بروز کند، سریعا تحت درمان قرار می گیرید زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که آزمایشات فوری، تمام GBS موجود در بدن تان را شناسایی نکرده باشند.

همچنین حتی اگر هیچ یک از علائم فوق را نداشته ولی در بارداری پیشین به این بیماری مبتلا بوده باشید، پزشک پیش از هر چیز، راه درمان با آنتی بیوتیک را با شما در میان می گذارد.

بیماری دیرهنگام GBS به اندازه ی نوع دیگر این بیماری که در روزهای ابتدایی ظهور می کند، خطرناک است و از هر 10.000 بچه، یک بچه به این مشکل دچار می شود. در این حالت نیز، نوزادان نارس نسبت به نوزادان تکامل یافته در معرض خطر بیشتری قرار دارند. علاوه بر این، در GBS دیرهنگام، احتمال بروز منانژیت بیشتر است.

عوارض جانبی و خطات احتمالی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در حین زایمان چیست؟

اگر سابقه ی حساسیت به پنسیلین نداشته باشید از این دارو برای درمان بیماری GBS تان استفاده می شود؛ پنسیلین بهترین گزینه ی دارویی برای این بیماری محسوب می شود و برای بچه نیز خطری ندارد. 10 درصد از زنان در برابر پنسیلین واکنش های حساسیتی خفیفی نظیر جوش از خود بروز می دهند. در مواردی بسیار معدود (1 از 10.000 نفر) واکنش های حساسیتی بالایی بروز می کند که نیاز به مراقبت و درمان فوری دارد.

در صورتی که به پنسیلین حساسیت داشته باشید، آنتی بیوتیک های دیگری نیز برای درمان وجود دارند که برای بچه هم بی خطر هستند. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش اول

غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش دوم

غربالگری استرپتوکوک های گروه ب (Group B streptococcus) – بخش چهارم

 

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات