پاپ اسمیر (Pap smear) – بخش اول

بررسی کلی

پاپ اسمیر که آن را آزمایش پاپ هم می نامند، فرایندی است که بااستفاده از آن سرطان دهانه ی رحم در زنان مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرد.

در این آزمایش، از سلول های دهانه ی رحم نمونه برداری می شود؛ دهانه ی رحم، بخش پایینی و باریکتر رحم است که بالای واژن قرار دارد.

اگر با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر، سرطان دهانه ی رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس زیادی برای درمان آن وجود دارد.

همچنین، این آزمایش می تواند به شناسایی تغییرات صورت گرفته در سلول های دهانه ی رحم کمک کند؛ تغییرات سلولی که می توانند در آینده به سرطان منجر شوند. شناسایی این سلول های ناهنجار با استفاده از پاپ اسمیر، اولین قدم در پیشگیری از بروز احتمالی سرطان دهانه ی رحم است.

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر به چه منظور انجام می گیرد؟

پاپ اسمیر برای تشخیص و غربالگری سرطان دهانه ی رحم به کار می رود. این آزمایش اغلب به همراه معاینه ی لگنی انجام می گیرد. در زنان بالای 30 سال، پاپ اسمیر گاهی همراه با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام می گیرد. این ویروس، یکی از عفونت های شایع است که از طریق روابط جنسی منتقل می گردد و می تواند منجر به سرطان دهانه ی رحم شود. در برخی موارد، به جای پاپ اسمیر، فقط آزمایش (HPV) انجام می گیرد.

چرا باید پاپ اسمیر انجام داد؟

طی گفت و گوهایی که با پزشک خود دارید، با هم تصمیم می گیرید که از چه زمانی انجام پاپ اسمیر را آغاز و هر چندوقت یکبار این آزمایش را تکرار کنید. عموما پزشکان توصیه می کنند که انجام پاپ اسمیر از سن 21 سالگی آغاز شود.

پاپ اسمیر هر چند وقت یکبار باید تکرار شود؟

عموما توصیه پزشکان بر آن است که زنان بین 21 تا 65 سال، هر سه سال یکبار این آزمایش را تکرار کنند.

چنانچه فرایند پاپ اسمیر با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه باشد، زنان بالای 30 سال می توانند هر پنج سال یکبار این آزمایشات را تکرار کنند. یا می توانند فقط آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را انجام دهند.

بهترین غربالگری تهران

پاپ اسمیر (Pap smear) – بخش دوم

پاپ اسمیر (Pap smear) – بخش سوم

اگر برخی از ریسک فاکتورها (عوامل خطرساز) را در خود داشته باشید، صرف نظر از سن تان، پزشک از شما می خواهد که پاپ اسمیر را به دفعات بیشتر و با فاصله ی زمانی کمتری انجام دهید. ریسک فاکتورها، موارد زیر را شامل می شوند:

• تشخیص سرطان دهانه ی رحم یا علائم وجود سلول های پیش سرطانی در نتایج پاپ اسمیر

• قرارگیری در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES /diethylstilbestrol ) پیش از تولد

• داشتن عفونت اچ‌آی‌وی (HIV)

• ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف مداوم کورتیکواستروئید (کورتون)

• سابقه ی استعمال دخانیات

می توانید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات احتمالی پاپ اسمیر صحبت کنید و با توجه به ریسک فاکتورهای مذکور، بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید.

چه کسانی می توانند دیگر پاپ اسمیر ندهند؟

در برخی موارد و موقعیت های خاص، فرد می تواند با نظر پزشک، انجام پاپ اسمیر را متوقف کند. برای نمونه در موارد زیر:

• بعد از انجام هیسترکتومی کامل (hysterectomy).

بعد از انجام هیسترکتومی کامل _ یعنی عمل جراحی برای برداشتن کامل رحم و همینطور دهانه ی رحم_ از پزشک خود مشورت بخواهید که آیا هنوز هم انجام پاپ اسمیر برای تان لازم است یا نه.

پاپ اسمیر

اگر هیسترکتومی برای مواردی غیر از سرطان، نظیر فیبروم رحم انجام گرفته باشد، به احتمال زیاد فرد می تواند انجام پاپ اسمیر را قطع کند.

اما اگر هیسترکتومی برای موارد سرطانی یا پیش سرطانی دهانه ی رحم صورت گرفته باشد، توصیه ی پزشک این است که فرد انجام پاپ اسمیر را ادامه دهد.

• سن بالا

پزشکان عموما بر این عقیده اند که زنان 65 ساله که نتایج پاپ اسمیر قبلی آن ها منفی بوده است، می توانند انجام این آزمایش را متوقف کنند.

شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید و او با توجه به ریسک فاکتورهای تان به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. اگر در حال حاضر با افراد متعددی رابطه ی جنسی داشته باشید، پزشک توصیه خواهد کرد که انجام پاپ اسمیر را ادامه دهید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات