پاپ اسمیر (Pap smear) – بخش دوم

در ابتدا می توانید بخش اول این مقاله را در لینک زیر مطالعه نمایید :

پاپ اسمیر (Pap smear) – بخش اول

خطرات احتمالی

پاپ اسمیر یکی از راه های بی خطر برای غربالگری سرطان دهانه ی رحم است. با این حال، نتایج این آزمایش کاملا قطعی و بدون خطا نیست. ممکن است که نتیجه ی آزمایش منفی کاذب باشد، به این معنی که نتیجه ی آزمایش حاکی از آن است که هیچ ناهنجاری خاصی ندارید ولی در واقع اینطور نیست و سلول های ناهنجار دارید.

نتیجه ی منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی صورت گرفته است. عواملی نظیر موارد زیر می توانند منجر به بروز منفی کاذب شوند:

نمونه برداری ناکافی از سلول ها

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر

شمار پایین سلول های ناهنجار

خون و سلول های ملتهب، شناسایی سلول های ناهنجار را دشوار می سازند

اگرچه ممکن است که سلول های ناهنجار در آزمایش شناسایی نشوند، ولی زمان به نفع شما عمل می کند. سال ها طول می کشد تا کسی به سرطان دهانه ی رحم مبتلا شود و اگر یک آزمایش نتواند سلول های ناهنجار را شناسایی کند، آزمایش بعدی به احتمال زیاد این کار را خواهد کرد.

چطور خودتان را برای پاپ اسمیر آماده کنید؟

برای اطمینان از اینکه پاپ اسمیر به صورت کارامد انجام گیرد، این موارد را قبل از آزمایش رعایت کنید:

• دو روز قبل از انجام پاپ اسمیر، از داشتن رابطه ی جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از هر گونه داروی واژینال یا فوم های اسپرم کش، کرم یا ژل خودداری کنید زیرا این ها ممکن است سبب شسته شدن یا نامشخص گردیدن سلول های ناهنجار شوند.

• سعی کنید طوری برنامه ریزی نمایید که آزمایش پاپ اسمیر در دوران قاعدگی تان قرار نگیرد. بهتر است که در صورت امکان، آزمایش در این دوره ی زمانی انجام نشود.

نحوه ی انجام فرایند آزمایش پاپ اسمیر

حین انجام پاپ اسمیر

این آزمایش در مطب پزشک انجام می گیرد و تنها چند دقیقه طول می کشد. ممکن است از شما خواسته شود که تمام لباس هایتان را در بیاورید یا فقط از کمر به پایین برهنه شوید.

برای انجام آزمایش به پشت، روی تخت می خوابید و زانوهایتان را جمع می کنید و پاشنه های‌تان روی قسمتی قرار می گیرد که به آن رکاب می گویند.

پزشک به آرامی دستگاهی که اسپکولوم (آینه ی طبی) نام دارد را وارد واژن می کند. این دستگاه دیواره های واژن را از هم جدا نگه می دارد تا پزشک بتواند به راحتی داخل دهانه ی رحم را ببیند. هنگام ورود اسپکولوم ممکن است در ناحیه ی لگن کمی احساس فشار داشته باشید.

سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و دستگاه مسطح و تراشنده به نام کاردک (spatula) از لول های دهانه ی رحم نمونه برداری انجام می دهد. این فرایند معمولا درد ندارد.

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر

بعد از انجام پاپ اسمیر

بعد از انجام پاپ اسمیر، می توانید بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های عادی و روزمره ی خود ادامه دهید.

بسته به نوع آزمایش پاپ اسمیری که انجام داده اید، پزشک نمونه ی جمع آوری شده از دهانه ی رحم را یا درون ظرفی محتوی مایعِ خاص نگهدارنده قرار می دهد (پاپ اسمیر در محیط مایع) یا آن را روی اسلایدی شیشه ای می گذارد (پاپ اسمیر به روش سنتی). در نهایت این نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده شده می شوند و حالات سلول ها زیر میکروسکوپ بررسی می شوند تا ویژگی هایی که نشانگر وجود سلول های سرطانی یا پیش سرطانی هستند، شناسایی شوند.

پاپ اسمیر (Pap smear) – بخش سوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات