آیا فشار و درد واژن در دوران بارداری طبیعی است؟

در دوران بارداری، بسیاری از زنان در اطراف واژن احساس فشار یا سنگینی می کنند. این طبیعی است و می تواند در سه ماهه اول، دوم یا سوم رخ دهد.

رحم یک زن باردار از اندازه یک پرتقال تا اندازه یک هندوانه یا بزرگتر در دوران بارداری رشد می کند. در این دوران بدن زن هم نیاز به ایجاد فضای بیشتر برای رشد جنین دارد و هم باید اندام کاملاً جدیدی را به شکل جفت تولید کند.

در دوران باردارای زنان با تغییرات زیادی مواجه می شوند. فشار واژن، لگن یا پایین شکم هم در هر سه ماهه بارداری شایع است.

در ادامه با علل و علائم فشار واژن در هر مرحله از بارداری و همچنین گزینه های درمانی و عوارض احتمالی آشنا خواهید شد.

فشار و درد واژن در بارداری

دلایل فشار واژن و لگن در دوران بارداری

زنان در دوران بارداری تجربه متفاوتی از فشار واژن خواهند داشت.

برخی ممکن است فشار شدیدی را در واژن احساس کنند، در حالی که برخی دیگر در سراسر لگن دچار درد مبهمی می شوند یا احساس می کنند که وزنه ای بر تمام قسمت پایین بدن آنها وارد می شود.

در اواخر دوران بارداری، این فشار اغلب به دلیل فشار وزن نوزاد بر روی لگن است اما بسیاری از عوامل دیگر می توانند باعث فشار لگن در دوران بارداری شوند.

در زیر ما علل مختلف فشار واژن را با توجه به سه ماهه ای که یک زن در آن قرار دارد، بحث می کنیم:

سه ماهه اول

برای اکثر زنان؛ افزایش وزنی که باعث ایجاد فشار در واژن شود در سه ماهه اول رخ نمی دهد.

در عوض سطح هورمون ریلکسین (آرامش بخش) که به شل شدن ماهیچه ها کمک می کند و عبور نوزاد را از ناحیه لگن در هنگام تولد آسان می کند در این دوران افزایش می یابد. با این حال، سطح این هورمون در اوایل بارداری به بالاترین حد خود می رسد. سطوح بالای هورمون ریلکسین ممکن است به تخمک بارور کمک کند تا در لایه داخلی رحم کاشته شود.

فشار و درد واژن در بارداری

برای برخی از زنان، ریلکسین می تواند باعث درد یا گرفتگی عضلانی شود، در نواحی مانند داخل یا اطراف واژن.

بر اساس مطالعات انجام شده در مدلهای حیوانی، ریلکسین همچنین ممکن است رباط هایی را که از لگن حمایت می کنند تضعیف کند که می تواند منجر به احساس فشار شود، گویی چیزی به سمت مهبل فشار می آورد.

سه ماهه دوم و سوم

در سه ماهه دوم و سوم، ترکیب ضعیف شدن کف لگن و افزایش وزن، ایجاد فشار بر لگن می تواند باعث ایجاد فشار واژن شود.

کف لگن شبیه یک تیرک ساخته شده از ماهیچه است. از اندام های لگن، از جمله رحم، واژن، پیشابراه و مثانه پشتیبانی می کند. بارداری می تواند کف لگن را ضعیف کند.

زنانی که قبلاً زایمان کرده اند ممکن است لگن آسیب دیده داشته باشند که با حاملگی بعدی، ممکن است ضعیف تر شود.

فشار و درد واژن در بارداری

وزن اضافی بارداری اغلب در سه ماهه دوم بیشتر مشهود می شود. با پیشرفت حاملگی، رحم فشار بیشتری را به قسمت تحتانی بدن وارد می کند.با تضعیف کف لگن، این فشار می تواند باعث احساس پری در واژن یا درد و فشار عمومی در ناحیه لگن شود.

برای برخی از زنان در مراحل بعدی بارداری، فشار در لگن ممکن است نشانه اولیه زایمان باشد. اگر گرفتگی معده نیز رخ دهد یا احساس کنند چیزی روی رحم فشار می آورد، می تواند به این معنی باشد که زایمان آنها نزدیک است.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات