آیا زمین خوردن مادر در بارداری باعث آسیب به جنین می شود؟

بسیاری از زنان در طول بارداری زمین می خورند. در واقع طبق یک پژوهش، نزدیک به 30 درصد از زنان باردار حداقل یک بار در دوران بارداری خود زمین می خورند.

دلایل زمین خوردن زنان در دوران بارداری

دلیل اصلی زمین خوردن در بارداری تغییر در مرکز ثقل بدن است. این اتفاق معمولا در ماه چهارم بارداری رخ می دهد. گاهی ممکن است به دلیل افزایش وزن، بزرگ شدن شکم یا سست شدن رباط ها و مفاصل بر اثر ترشح هورمون ریلکسین تعادل بدن کمتر از قبل شود.

همه این عوامل در کنار هم می توانند از دلایل شایع از دست دادن تعادل و زمین خوردن در بارداری باشند. خبر خوب این که با چند اقدام ساده می توانید از زمین خوردن در بارداری پیشگیری کنید:

زمین خوردن در بارداری

– کفش مناسب بپوشید: اگر باران یا برف می‌بارد، کفش های تخت و صاف نپوشید. برای حفظ تعادل خود از کفش های پاشنه بلند و شیک استفاده نکنید و کفش های راحت و طبی بپوشید.

– آهسته قدم بردارید: از حرکات ناگهانی خودداری کنید، آهسته و با احتیاط قدم بردارید و بر روی سطوح ناهموار راه نروید. این اقدامات به افزایش ایمنی و جلوگیری از زمین خوردن کمک می کند.

– از چرخش بدن خودداری کنید: در صورت امکان، وسایل را مستقیم و بدون چرخاندن بدن به صورت رو در رو بردارید. از میانبر زدن و کوتاه کردن مسیر خود برای برداشتن اجسام اجتناب کنید. این کار به حفظ تعادل شما خیلی کمک می کند.

– حواس تان به اطراف باشد: مراقب وسایل روی زمین باشید تا غافلگیر نشوید. از آن جا که به دلیل بزرگ شدن شکم تان نمی توانید زیر پاهای خود را ببینید، به جلوی پاهای تان نگاه کنید تا متوجه وسایل روی زمین شوید. همچنین حواس تان به اسباب‌ بازی‌ بچه‌ها، چاله ها یا سراشیبی پیاده ‌روها باشد.

عوارض جانبی زمین خوردن در بارداری

بهتر است بدانید که پس از افتادن ناگهانی، احتمال آسیب به جنین بسیار کم است، زیرا کیسه آمنیوتیک و مایع درون آن به عنوان یک ضد ضربه و سپر محافظ برای جنین عمل می کند و شکم مادر (در حد مشخصی) محیط امنی برای جنین فراهم می کند. تنها تا زمانی که آسیب به بدن مادر در اثر زمین خوردن شدید باشد، به ویژه در سه ماهه اول بارداری، احتمال آسیب به جنین وجود دارد.

زمین خوردن در بارداری

ضربه مستقیم به شکم به ویژه در اواخر بارداری، می تواند برای جنین خطرناک باشد. خطر آسیب به جنین در اثر زمین خوردن مادر در سه ماهه سوم بیشتر است.

در صورتی که در دوران بارداری زمین خوردید، اقدامات احتیاطی را انجام داده و با پزشک یا ماما تماس بگیرید. آن ها ممکن است از شما بخواهند که حرکات جنین را بررسی کنید. به طور کلی، باید مراقب هرگونه لکه بینی یا خونریزی در بارداری باشید و حرکات جنین را تحت نظر داشته باشید.

همچنین مراقب افزایش انقباضات یا هر گونه درد شکمی باشید. به ویژه اگر در سه ماهه سوم بارداری هستید یا به شدت زمین خورده اید، پزشک ممکن است بخواهد مدتی شما و جنین را تحت نظر داشته باشد.

خلاصه مطلب

خوشبختانه در بیشتر موارد، زمین خوردن در دوران بارداری آسیبی به جنین نمی رساند. با این حال در صورت داشتن احساس ناخوشایند یا علائم مشکوک با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.

3 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات