آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

تست‌های سه ماهه سوم بارداری

انجام تست‌های زیر در سه ماهه سوم بارداری رایج هستند:

غربالگری استرپتوکوک‌های گروه ب (Group B streptococcus screening)

از هفتۀ 35 تا هفتۀ 37 بارداری، نمونه‌برداری مقعدی (رکتال سوآب) و واژینال انجام می‌گیرد تا باکتری‌های استرپتوکوک گروه ب در آن‌ها بررسی شود. گرچه این نوع باکتری در میان 30% از زنان سلامت هم دیده می‌شود اما این باکتری می‌تواند عفونت خطرناکی در نوزاد ایجاد کند، همچنین ممکن است منجر به بروز ناتوانی ذهنی، اختلالات بینایی و از دست دادن شنوایی شود.

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری
آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

به زنانی که نتایج این آزمایش‌شان مثبت است، در حین زایمان آنتی‌بیوتیک داده می‌شود تا در حین تولد از ابتلای کودک به عفونت جلوگیری شود. راه دیگر این است که پزشک یا ماما، در ابتدا این آزمایش را تجویز نمی‌کند ولی در حین زایمان در صورت مشاهدۀ عوامل خطرزا، از داروهای لازم برای درمان آن استفاده می‌کند.

مانیتورینگ الکترونیکی ضربان قلب جنین (Electronic fetal heart monitoring)

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

کنترل الکترونیکی ضربان قلب جنین فرایندی است که در طی دوران بارداری، حین و پس از زایمان انجام می‌گیرد و به واسطۀ آن، ضربان قلب جنین کنترل و بررسی می‌شود. نواخت ضربان قلب جنین می‌تواند مشخص کند که در جنین در سلامتی به‌سر می‌برد یا اینکه مشکل دارد؛ این تست در هر زمانی پس از هفتۀ 20 بارداری قابل انجام است.

آزمایشات سه ماهه اول بارداری

آزمایش های سه ماهه دوم بارداری

بهترین سونوگرافی بارداری در تهرانپارس

تست قلب جنین یا تست بدون استرس (Nonstress test)

در بسیاری از بارداری‌های پرخطر، برای مثال در مواردی که زن باردار بیش از یک جنین در رحم دارد، به دیابت مبتلا است یا فشار خون بالا دارد، این تست به صورت هفتگی انجام می‌گیرد. به این منظور، نوار کنترل، دور شکم مادر بسته می‌شود تا نواخت ضربان قلب جنین در حین حرکت اندازه گرفته شود. از این روش برای کنترل جنین در زایمان‌های دیررس یا پس از موعد نیز استفاده می‌گردد.

آزمایش سه ماهه سوم بارداری

تست استرس انقباضی (Contraction stress test)

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری
آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

تست استرس انقباضی نیز همانند تست قبل، در بارداری‌های پرخطر انجام می‌گیرد. برای انجام این تست، دستگاه کنترل جنین (مانیتور جنینی) ، ضربان قلب جنین را در حین واکنش به انقباضات رحمی اندازه می‌گیرد. این انقباضات رحمی توسط اوکسی‌توسین (پیتوسین/ Pitocin) یا تحریک نوک سینه ایجاد می‌شوند. پزشک از این تست و نتایج بدست آمده از آن استفاده می‌کند تا پیش‌بینی کند که بچه تا چه اندازه می‌تواند خودش را با استرس زایمان وفق دهد.

تست بیوفیزیکال پروفایل (Biophysical profile)

این تست را می‌توان تنها با یک سونوگرافی یا با ترکیب تست بدون استرس و سونوگرافی با هم انجام داد.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات