راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه

راه های پیشگیری از سرطان سینه

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که میزان خطر ابتلا در آنان در حد متوسط است.

ایجاد تغییراتی کوچک در زندگی روزانه‌تان می‌تواند سبب شود تا خطر ابتلا به سرطان سینه در شما کاهش پیدا کند. موارد زیر را امتحان کنید:

• از پزشک خود در مورد غربالگری سرطان سینه اطلاعات بگیرید.

با پزشک خود صحبت کنید و ببینید که از چه زمانی باید تست‌های مربوط به غربالگری سرطان سینه نظیر آزمایشات کلینیکی و ماموگرافی را آغاز کنید. با پزشک خود در مورد فواید و خطرات احتمالی غربالگری گفت‌وگو کنید.

با هم می‌توانید بهترین راهکار غربالگری سرطان سینه که برای‌تان مناسب باشد را انتخاب کنید.

راه های پیشگیری از سرطان سینه

سعی کنید که طی معاینات دستی که خودتان روی سینه انجام می‌دهید (خودآزمایی‌های سینه) با سینۀ خود آشنایی بهتری پیدا کنید و
آگاهی‌تان نسبت به آن افزایش پیدا کند. برخی از زنان تصمیم می‌گیرند تا طی معاینات دستی که خودشان انجام می‌دهند، آشنایی بهتری با سینۀ خود پیدا کرده و آگاهی خود را نسبت به آن بالا ببرند. چنانچه حین خودآزمایی، در سینۀ متوجه تغییری جدید نظیر غده یا دیگر علائم غیرمعمول شدید، سریعا با پزشک مشورت کنید.

راه های پیشگیری از سرطان سینه
راه های پیشگیری از سرطان سینه

این نوع آگاهی از سینه، سبب پیشگیری از سرطان نمی‌شود اما به شما کمک می‌کند تا تغییرات نرمالی که در سینه‌هایتان بروز می‌کند را دقیق‌تر شناسایی کنید و علائم و نشانه‌های غیرمعمول را بهتر تشخیص بدهید.

مصرف الکل را کم و در صورت ممکن قطع کنید. میزان مصرف الکل خود را کاهش دهید. اگر تصمیم به ادامۀ مصرف آن دارید، روزانه فقط یک‌بار نوشیدنی الکلی مصرف کنید.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. تلاش کنید که بیشتر روزهای هفته، روزی 30 دقیقه ورزش کنید. اگر اخیرا تحرک فیزیکی زیادی نداشته‌اید، ابتدا با پزشک مشورت کنید و سپس به‌تدریج ورزش را در برنامۀ روزانۀ خود بگنجانید.

هورمون‌درمانی‌های بعد از یائسگی را تا حد امکان محدود کنید. هورمون‌درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد. حتما در خصوص فواید و معایب هورمون‌ درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از زنان به شدت از علائم و نشانه‌ های یائسگی رنج می‌برند و برای رهایی از این موارد آزاردهنده، حاضر هستند که خطر احتمالی ابتلا به سرطان سینه را قبول کنند.

توصیه می‌شود که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، هورمون‌درمانی را با کم‌ترین میان ممکن (دوز مصرفی پایین) و در کوتاه‌ترین بازۀ زمانی ممکن انجام دهید.

وزن خود را مناسب و ثابت نگه‌دارید. اگر در وزن مناسبی قرار دارید، سعی کنید که همان وزن را ثابت نگه‌دارید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، با پزشک مشورت کنید و از راه‌های درست این کار را انجام دهید. میزان کالری دریافتیِ روزانۀ خود را کاهش و به‌تدریج میزان ورزش خود را افزایش دهید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. در زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند و به همراه غذای خود روغن زیتون تصفیه‌نشده و مغزهای خوراکی مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه کم‌تر است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر بر مصرف غذاهای گیاهی نظیر میوه‌ها و سبزیجات، دانه‌های کامل، سبز و مغزهای خوراکی تاکید دارد. افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند به جای کره، از چربی‌های سالم نظیر روغن زیتون و به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده می‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که میزان خطر ابتلا در آنان بالا است

اگر پزشک سابقۀ پزشکی خانوادگی شما را ارزیابی کند و تشخیص دهد که عوامل مشکل ساز دیگری نظیر ضایعات پیش‌سرطانی پستان نیز در پروندۀتان وجود دارد و احتمال ابتلا به سرطان سینه را در شما بالا بداند، ممکن است روش‌های درمانی متفاوتی نظیر موارد زیر را با شما در میان بگذارد:

راه های پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری دارویی (پیشگیری شیمیایی / chemoprevention). مصرف داروهای بازدارندۀ استروژن نظیر تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن (selective estrogen receptor modulators) و مهارکننده‌های آروماتاز (aromatase inhibitors)، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها زیاد است، کاهش می‌دهد.

این داروها عوارض جانبی دارند به همین دلیل پزشکان تنها در مواردی که خطر ابتلا به سرطان سینه بسیار بالا باشد، آن‌ها را برای فرد تجویز می‌کنند. می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص فواید و خطرات احتمالی این داروها از پزشک خود دریافت کنید.

پیشگیری با عمل جراحی. زنانی که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها زیاد است ممکن است تصمیم بگیرند که با عمل جراحی سینه‌های سالم خود را بردارند، به این عمل برداشتن پیشگیرانۀ سینه ( پروفیلکتیک ماستکتومیprophylactic mastectomy) گفته می‌شود. ممکن است، همین عمل جراحی را برای برداشتن تخمدان‌های سالم خود انجام دهند که آن را برداشتن پیشگیرانۀ تخمدان (پروفیلکتیک اوفورکتومی prophylactic oophorectomy) می‌نامند. به واسطۀ این دو عمل جراحی، خطر احتمالی ابتلا به سرطان سینه و تخمدان کاهش پیدا می‌کند.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات