نحوه تزریق آمپول گونادوتروپین جفتی انسان (HCG) برای باروری – بخش اول

تزریق آمپول HCG

HCG چیست؟

گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) به عنوان هورمون شناخته می شود. اما برخلاف برخی از هورمون های معروف زنانه مانند پروژسترون یا استروژن که به مقدار زیاد در بدن موجود هستند، این هورمون همیشه در بدن زن وجود ندارد و در زمان بارداری در بدن ترشح می شود. HCG توسط سلول های موجود در جفت ساخته می شود و هورمون بارداری نام دارد.

هورمون HCG منجر به تولید مقادیر زیادی پروژسترون در بدن می شود، این هورمون از رشد طبیعی یک تخمک در تخمدان حمایت کرده، تخمک گذاری را تحریک می کند و به روند بارداری کمک می کند. هورمون HCG را می توان در صورت گذشت دو هفته از تخمک گذاری، در ادرار و خون تشخیص داد و بارداری را تعیین نمود.

هورمون HCG در دوران بارداری به طور طبیعی توسط سلول های مسئول رشد جفت ترشح می شود. از این هورمون به عنوان درمانی برای برخی بیماری های خاص نیز استفاده می شود. (نسخه های تجاری این هورمون حتی از ادرار زنان باردار گرفته می شود!)

سازمان غذا و داروی (FDA) مصرف HCG را برای زنان و مردان متفاوت دانسته است، اما از این هورمون می توان به عنوان یک درمان ناباروری برای هر دو مورد استفاده کرد.

تزریق آمپول HCG

هدف از تزریق HCG

باروری زن

شایع ترین استفاده از HCG طبق تایید FDA ، تزریق برای درمان ناباروری در زنان است. پزشک ممکن است در صورت وجود مشکل باروری هورمون HCG را در ترکیب با سایر داروها، از جمله منوتروپین (منوپیور، رپرونکس) و یوروفولی تروپین (براول) تجویز کند تا شانس باروری را افزایش دهد.

عملکرد HCG در بدن مشابه هورمون لوتئین کننده (LH) است. LH هورمونی است که توسط غده هیپوفیز آزاد می شود و تخمک گذاری را تحریک می کند.

برخی از مشکلات باروری به این دلیل است که یک زن در تولید LH مشکل دارد، زیرا LH تخمک گذاری را تحریک می کند و تخمک گذاری برای بارداری ضروری است. البته هورمون HCG می تواند به عنوان جایگزین برای درمان ناباروری کمک کند.

در صورت انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) ، پزشک برای تحریک تخمک گذاری در تخمدان و تقویت باروری بیمار چند دوره تزریق HCG تجویز می کند.

HCG به طور معمول به عنوان یک دوز 5،000 تا 10،000 واحد می تواند از طریق دستورالعملی که توسط پزشک تعیین می شود به صورت زیرجلدی یا عضلانی تزریق شود. این نوع درمان ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما ما شما را با چگونگی انجام این تزریقات آشنا خواهیم کرد.

هشدار:

توجه به این نکته مهم است که اگرچه HCG به باروری فرد کمک می کند، اما در دوران بارداری قابل استفاده نیست و می تواند به جنین آسیب برساند. اگر می دانید که باردار هستید از مصرف HCG خودداری کنید و در صورت باردار شدن در حین مصرف HCG سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

همین طور از مصرف بیش از حد مجاز و طولانی مدت HCG بپرهیزید.

تزریق آمپول HCG

تزریق آمپول HCG

باروری مردان

در مردان بالغ، HCG به عنوان تزریقی برای درمان هیپوگنادیسم تجویز می شود، هیپوگنادیسم شرایطی است که باعث می شود بدن فرد در تولید هورمون جنسی مردانه تستوسترون دچار مشکل شود.

افزایش HCG می تواند با تحت تاثیر قرار دادن بیضه ها سبب افزایش تولید تستوسترون و در نتیجه افزایش تولید اسپرم شود و بنابراین، از این هورمون می توان در درمان ناباروری و شرایطی که تعداد اسپرم های مرد کم باشد استفاده کرد.

بیشتر مردان دوز 1000 تا 4000 واحد از HCG عضلانی را دو تا سه بار در هفته به مدت چند هفته یا چند ماه دریافت می کنند.

آماده سازی تزریق

آمپول HCG را از داروخانه به دو صورت مایع یا پودری تهیه کنید.

اگر نوع مایع را تهیه کردید، آن را ظرف سه ساعت پس از دریافت از داروخانه تا زمان استفاده در یخچال نگه دارید.

اگر آمپول در یخچال نگهداری نشده باشد، آن را دور بیندازید و استفاده نکنید. از آن جا که مایع سرد فرد را اذیت می کند، قبل از تزریق آمپول را در دست خود گرم کنید.

اگر HCG از نوع پودری را تهیه کردید، به دارو ضربه بزنید و ویال را با آب مقطر استریل موجود رقیق کرده تا دارو آماده تزریق شود. (شما نمی توانید از آب معمولی یا آب بطری استفاده کنید.)

تزریق آمپول HCG

پودر را قبل از استفاده در دمای اتاق نگه دارید. 1 میلی لیتر (یا سانتی متر مکعب که مخفف آن “cc” که بر روی سرنگ نوشته شده است) آب از ویال را داخل یک سرنگ بکشید و سپس آن را درون ویال پودری بریزید.

آرام آرام ویال را کف دست خود بغلتانید تا حالت یکنواخت پیدا کند، این کار در حل كردن دارو مؤثر است. هرگز ویال ترکیب آب و پودر را تکان ندهید. ( هرچند که این کار منجر به انفجار نمی شود، اما انجام آن توصیه نمی شود زیرا می تواند اثر دارو را از بین ببرد.)

سر سوزن را با دقت و بدون تماس با دیواره بیرونی آمپول وارد آمپول کرده تمام محتویات آن را بکشید، در صورت کشیده شدن حباب هوا به داخل سرنگ، آن را به صورتی که سوزن آن به طرف بالا باشد گرفته توسط چند ضربه آهسته با انگشتان دست به بدنه سرنگ، حباب ها را در قسمت بالای آن جمع کنید . سپس به آرامی با فشار دادن پیستون سرنگ، هوا را به بیرون تخلیه کنید. سپس شما آماده تزریق هستید.

محل تزریق HCG در بدن به تجویز پزشک بستگی دارد. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

3 12 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
6 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

توضیحات خیلی عالی بود. ممنونم. تا حالا اینقدر تمیز ندیده بودم کسی توصیح داده باشه.

سلام منظورازاینکه چهاردهمه پریودبایدترزیق شه ینی چهارده روزبعداتمام پریود یا باروزهایی ک پریودبودی مساحبه بشه

سلام عزیزم، از اولین روز خونریزی باید حساب کنید مثلا اگر 14مهر پریود شدید تزریق رو باید روز 28 مهر انجام بدید

باز هم از دکترت سوال کن

با روز های که پریود بودی محاسبه میشه

درد داره بخوای به شکمت آمپول بزنی