افزایش حس بویایی در دوران حاملگی

بویایی در حاملگی

در دوران بارداری حس بویایی به اوج می رسد و گاهی برخی بوها شمارا آزار میدهند . مطالعات نشان می دهد که در دوران بارداری خصوصا دو ماهه اول بارداری، زنها بسیار حساس شده و نسبت به محیط اطراف خود واکنش بیشتری نشان می دهند .

به طور کلی افزایش حس بویایی در دوران بارداری از چه زمانی آغاز می شود؟

بسیاری از خانم های باردار در سه ماهه اول متوجه تغییر بویایی خود می شوند. اما اهمیت آن تغییرات و تأثیر آنها بر مادران آینده می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ، دانشمندان این فرضیه را مطرح كرده اند كه برای بعضی از زنان ، این حس بویایی بیشتر می تواند باعث تهوع صبح شود. (حتی یک مطالعه نشان داد زنان متولد شده بدون حس بویایی – بیماری به نام آنوسمیا – هنگام بارداری از بیماری صبحگاهی رنج نمی برند. چه کسی این را می داند؟)

چه عواملی باعث افزایش حس بویایی در دوران بارداری می شوند؟

همانند بسیاری از علائم بارداری ، وقتی نوبت به حس بویایی شدیدتری می رسد ، می توانید بار دیگر هورمون های بارداری را مقصر بدانید. در این حالت ، هورمون استروژن می تواند هر بوی کمی را که در راه شما ایجاد می شود ، احساس کند یک حمله همه جانبه به سوراخ های بینی شما است.

بویایی در حاملگی

بویایی در حاملگی

وقتی باردار هستید چگونه باید با عوارض ناشی از افزایش حس بویایی برخورد کنید؟

شما نمی توانید بینی خود را ببرید ، اما می توانید سعی کنید از رایحه هایی که شما را آزار می دهند و باعث تهوع یا سایر علائم بارداری می شوند دوری کنید . در اینجا چند راه حل مناسب برای شما ارائه شده است :

هوشمندانه غذا بخورید

فقط آن دسته از غذاهایی را که تحمل بوییدن آنها را دارید بپزید و بخورید، حتی اگر قبل از بارداری برخی از غذاها را بسیار دوست داشتید اما در این دوران ممکن است باعث آزار شما شوند .

محیط را تازه کنید

در صورت امکان پنجره ها را باز کنید تا از بوی بد پخت و پز اذیت نشوید .

تمیز نگه داشتن

لباس های خود را بیشتر از حد معمول بشویید ، زیرا الیاف تمایل به جذب بو دارند .

دئودورانت

از دئودارنت ها روی لوازم بهداشتی استفاده کنید . البته دئودورانت هایی که بدون بو هستند یا رایحه خوبی دارند و شما را اذیت نمی کنند .

از دیگران کمک بگیرید

ممکن است اطرافیان شما مانند شریک زندگیان ، خانواده یا دوستانتان، از عطر و یا رایحه ای استفاده کرده باشند که شما به آن حساس باشید . از آنها بخواهید کنار شما سیگار نکشند . خود را گرفتار رایحه های آزار دهنده نکنید .

چیزهای خوب را بو کنید

سعی کنید خود را با رایحه هایی که در واقع باعث می شوند احساس بهتری داشته باشید ، احاطه کنید. نعناع ، لیمو ، زنجبیل و دارچین بیشتر از اینکه آن را بدتر کند ، باعث تسکین حالت تهوع می شود. برخی از مادران باردار نیز با رایحه های مرتبط با نوزادان ، مانند پودر بچه ، آرام می شوند. البته ذرات را استنشاق نکنید!

بویایی در حاملگی

بویایی در حاملگی

آیا می توانم از افزایش حس بویایی در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

با عرض پوزش ، اما هیچ راهی برای آموزش بینی شما وجود ندارد تا در حالی که هورمون های شما افزایش می یابد بسیار حساس نباشد. این یکی از آن تجربه های مادر آینده است که باید منتظر ماههای بعدی (یا بعد از تولد کودک) باشید. آن را به عنوان یک ابر قدرت بارداری خود در نظر بگیرید (!) و بدانید که حس بویایی شما برای همیشه اینچنین نمی ماند .

چه زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم که حس بویایی افزایش یافته ما، به حالت طبیعی خود باز می گردد؟

برای بسیاری از خانمهای باردار در اوایل بارداری این حالت شروع به فروکش کردن می کند . اما اگر بهبودی در اوایل بارداری حاصل نشد، بلافاصله بعد از زایمان از بین خواهد رفت .

3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات