مقابله با استرس درمان ناباروری

درمان استرس ناباروری

بسیاری از زنانی که تحت درمان ناباروری قرار می گیرند از استرس رنج می برند. درمان هایی همچون IVF، IUI یا مصرف کلومیفن می تواند از نظر جسمی و عاطفی استرس زا باشند. در طی دوره درمان عوامل زیادی از جمله تغییرات هورمونی، احساس ناامیدی و ترس باعث افزایش اضطراب و استرس می شوند.

هورمون هایی از جهنم

درمان ناباروری به خودی خود بدون مصرف داروهای هورمونی استرس زا است. تفاوت آن مانند ساعت ها ایستادن در زیر آفتاب داغ در یک روز گرم در مقابل ایستادن با همین شرایط زیر یک ذره بین بزرگ است. هورمون های موجود در داروهای باروری می توانند مانند ذره بین عمل کنند و موجب تشدید احساسات شوند.

تغییرات هورمونی برخی از داروهای باروری باعث ایجاد تغییرات خلقی می شود. این دگرگونی فقط در ذهن اتفاق نمی افتد. فکر کردن به این نکته می تواند کمک زیادی به کنترل احساسات شما کند. آگاه کردن عزیزان نزدیک مانند همسر یا بهترین دوست از این اطلاعات نیز کار خوبی است، به این ترتیب آن ها بیشتر شما را درک می کنند.

دوره های درمان باروری زمان مناسبی برای برنامه ریزی هرگونه فضای پرتنش یا احساسی نمی باشند. برای نمونه با یکی از اقوام خود رابطه خوبی ندارید، اما او در اواسط چرخه درمان آی وی اف شما را برای شام دعوت می کند، شاید بهتر باشد تقاضای او را رد کنید. یا فرض کنید که با رئیس خود در مورد افزایش حقوق صحبت دارید، سعی کنید این جلسه را به چند هفته بعد موکول کنید.

بهتر است هر موقعیتی که نیاز به مهار احساس یا عصبانیت دارد را تا بعد از چرخه خود عقب بیندازید. البته اتفاقات همیشه قابل پیش بینی نیستند، پس در موقعیت های تنش زا فقط به خود یادآوری کنید که نفس عمیق بکشید.

درمان استرس ناباروری

درمان استرس ناباروری

نوسانات بین مثبت نگری و منفی نگری

یک دقیقه پر از امید می شوید، “این درمان کارساز خواهد بود! این ماه من با معجزه روبرو می شوم! ”

سپس در لحظه بعد فقط یاس و ناامیدی را می ببینید.

“اگر این کار بی فایده باشد چه؟ اگر هیچ وقت باردار نشوم چه؟ اگر بقیه عمر خود را تنها و افسرده زندگی کنم چه؟

یک دقیقه صبر کنید! چند نفس عمیق بکشید.

نوسان بین احساس امیدواری و ترس کاملاً طبیعی است. به ویژه زمانی که در مرحله یاس و ناامیدی به سر می برید، به خود یادآوری کنید که این فقط یک دوره موقت و گذرا است، حتی اگر سومین یا چهارمین سیکل IVF شما باشد.

بعضی اوقات فراموش می کنیم که قبل از رسیدن به موفقیت، داشتن چند چرخه درمانی امری طبیعی است و گزینه های درمانی بیشتری در پیش رو داریم. گاهی فکر می کنیم به پایان راه رسیده ایم، اما روش های بیشتری وجود دارد که ما هنوز از آن مطلع نیستیم.

حتی اگر بدترین اتفاق رخ دهد و شما نتوانستید باردار شوید، باز هم زندگی ادامه دارد. در ابتدا بسیار سخت است، اما با کمک مشاور و گذشت زمان می توانید آن را پشت سر بگذارید.

زندگی شما با اتمام تجربه درمان ناباروری پایان نخواهد یافت. سعی کنید این نکته را به ویژه پس از آن دو هفته انتظار به خاطر بسپارید.

به خود استراحت دهید

سطح استرس شما بسته به نوع درمانی که انجام می دهید ممکن است روز به روز تغییر کند. روزی که باید سونوگرافی برای بررسی رشد فولیکول انجام دهید، روزی که برای اولین بار تزریق انجام می دهید، همین طور سه تا چهار روز قبل از انجام تست بارداری احتمالا برای تان روزهای پر استرس باشند.

با این حال هر روز یک فشار روانی شدید نخواهید داشت. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما در واقع می توانید به وضعیت خود عادت کنید و روز پنجم تزریق قطعا به سختی روز اول برای تان نخواهد بود.

درمان استرس ناباروری

درمان استرس ناباروری

روند درمان همیشه با گذشت زمان دشوار نمی شود، به ویژه اگر چرخه درمان مثبت (یا در نهایت مثبت پیش برود) باشد. هر وقت که روز خیلی سختی را پشت سر می گذارید، به خودتان استراحت دهید. اگر باید بلافاصله بعد از انجام مراحل درمانی به محل کار بروید، سعی کنید سری به کافه مورد علاقه خود بزنید و یک فنجان شکلات داغ یا دم نوش بنوشید. بعضی از کلینیک ها بعد از ویزیت پزشک درمان های طب سوزنی یا روش های مدیتیشن ارائه می دهند.

احساسات خود را سرکوب نکنید و اگر لازم است قبل از رفتن به جلسه پزشک تنها پنج دقیقه به خود اختصاص دهید و گریه کنید. تحت فشار قرار دادن خود و وانمود کردن روش خوبی برای مقابله با استرس نیست.

استرس

استرس یکی از تناقضات زندگی با مشکل ناباروری است. ترس از داشتن استرس در طول درمان می تواند شانس موفقیت را کاهش دهد. درمان ناباروری استرس آور است، نگرانی درمورد داشتن استرس نیز این وضعیت را تشدید می کند.

خبر خوب این که طبق پژوهش های انجام شده اگرچه ناباروری بسیار استرس زا است، اما استرس موجب کاهش شانس موفقیت نمی شود. یک فراپژوهش در دانشکده روانشناسی دانشگاه کاردیف در انگلیس (که داده های حاصل از 14 تحقیق را بررسی کرده است) بر روی 3583 زن نشان می دهد که سطح اضطراب یا افسردگی قبل از درمان بر باروری تأثیر نمی گذارد. در حین درمان زنان آرام به اندازه زنان با استرس بالا باردار می شوند.

با این که نیازی نیست نگران استرس باشید، ولی در طول درمان نباید سطح استرس خود را نادیده بگیرید. داشتن حامی، یافتن روش های مقابله با استرس و مراجعه به مشاوره، راه های خوبی برای حفظ آرامش است. نه فقط به دلیل افزایش شانس بارداری، بلکه برای داشتن احساس بهتر و سلامت روان با هرگونه استرس و تنش مقابله کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات