لقاح داخل رحمی (IUI) چیست ؟ – بخش اول

روش IUI

IUI یا لقاح داخل رحمی، یک روش درمانی باروری نسبتاً ساده است. این روش ممکن است با داروهای باروری یا بدون آن انجام شود. در آی یو آی، منی شسته شده مستقیم از طریق کاتتر (لوله) نازک، به داخل رحم فرستاده می شود.

چه زمانی از روش IUI استفاده می شود؟

IUI برای درمان بسیاری از انواع ناباروری استفاده می شود و اغلب در چند دوره مختلف تا زمان حاملگی انجام می شود. IUI اغلب اولین روشی است که قبل از رفتن به گزینه های تهاجمی تر مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، امتحان می شود.

دوره های IUI ممکن است برای درمان هر یک از موارد ناباروری زیر توصیه شود:

مشکلات و اختلالات دهانه رحم (سرویکس)

اگر از اسپرم اهدایی استفاده می شود

اگر درد هنگام رابطه ی جنسی، مقاربت را غیر ممکن می کند

اگر درمان با داروهای باروری به تنهایی موفقیت آمیز نباشد

ناباروری مردان

ناباروری بدون دلیل

IUI برای کسانی که دارای موارد زیر هستند توصیه نمی شود:

لوله های فالوپ مسدود شده

سابقه ی عفونت لگن

آندومتریوز شدید

روش IUI

روش IUI

هزینه درمانی آی یو آی

به طور معمول IUI جزء پیشنهادات نخست به زوجینی است که شرایط لازم برای این کار را دارند زیرا انجام آن آسانتر از IVF و هزینه ی کمتری را نیز دارد. برخی از طرح های بیمه IUI (و احتمالاً سایر درمان های ناباروری) را پوشش می دهند، در حالی که برخی دیگر این پوشش را ندارند. قبل از شروع کار، پوشش و تمام هزینه های خود را بررسی کنید تا بتوانید از نظر مالی تصمیم بگیرید.

معمولا هزینه های آی یو آی شامل خود روش، داروهای باروری، سونوگرافی و سایر هزینه های احتمالی را نیز شامل می شود.

چرخه های درمانی

چرخه درمان شما (و اینکه چند چرخه قصد انجام آن را دارید) به دلیل توصیه پزشک توسط IUI و همچنین مصرف داروهای باروری بستگی دارد. دو چرخه درمانی متداول که شامل داروهای باروری است عبارتند از:

کلومید یا لتروزول با IUI

IUI ممکن است به چرخه درمان کلومید یا فمارا (لتروزول) اضافه شود. در این شرایط، به محض شروع قاعدگی بعدی، آزمایش خون خواهید داد. همچنین ممکن است سونوگرافی انجام دهید. این برای تأیید این است که شما باردار نیستید و هیچ کیستی در تخمدان ندارید.

معرفی بهترین مرکز سونوگرافی تهران

با فرض اینکه همه چیز خوب به نظر برسد، شما در روزهای تجویز شده توسط پزشک شروع به مصرف داروهای باروری می کنید. با پیشرفت چرخه ممکن است سونوگرافی نیز لازم داشته باشید.
اگر پزشک چرخه شما را کنترل کند، روش IUI را دقیقاً قبل از تخمک گذاری تعیین می کند یا ممکن است پزشک از شما بخواهد از کیت تخمک گذاری در خانه استفاده کنید. هنگامی که کیت نشان می دهد تخمک گذاری نزدیک است، برای ادامه کار، احتمالاً سونوگرافی و روش IUI، با مطب پزشک تماس می گیرید.

گنادوتروپین ها با IUI

گنادوتروپین ها داروهای تزریقی باروری از جمله FSH ، LH ، hMG و hCG هستند. نام های تجاری که ممکن است بدانید Gonal-F ، Follistim و Ovidrel است. وقتی پریود شدید ، با پزشک خود تماس می گیرید تا یک سونوگرافی و آزمایش خون را برای شما تعیین کند. (همانطور که در بالا ذکر شد، این آزمایشات به منظور تأیید بارداری شما و نداشتن کیست تخمدان مشکل ساز است.) تزریق داروی باروری را طبق دستور پزشک انجام می دهید و در طول درمان سونوگرافی از طریق واژن و خون انجام می دهید.

سونوگرافی از طریق واژن به دنبال فولیکول های تخمدان است. سونوگرافی بررسی خواهد کرد تا تعداد آنها را ببینید و اینکه با چه سرعتی رشد می کند. آزمایش خون استرادیول (E2) ، LH و پروژسترون را اندازه گیری می کند .داروهای شما ممکن است بر اساس سطح هورمون و اندازه و تعداد فولیکول های رشد یافته در تخمدان تنظیم شوند. هنگامی که یک یا چند فولیکول به بلوغ رسیدند، پزشک برای شروع تخمدان به بلوغ و ترشح تخمک، یک آمپول hCG تزریق می کند. سپس برای روش IUI را برنامه ریزی می کند.

درباره این روش

این عمل بسیار ساده و تقریبا بدون درد است . البته کمی نگرانی طبیعی است. این کار در کلینیک باروری انجام می شود. (برای انجام این عمل نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارید.) به دارو و مسکن نیاز ندارد و انجام آن فقط چند دقیقه طول می کشد.

روش IUI

مایع منی

اگر از اسپرم اهدایی استفاده می کنید، اسپرم از قبل آماده می شود. در غیر این صورت، همسرتان در آن روز به کلینیک می رود تا نمونه منی بدهد. نمونه منی مشابه نحوه تجزیه و تحلیل اسپرم گرفته می شود.

اسپرم به دو روش خودارضایی یا نزدیکی جمع آوری می شود. اگر همسرتان به دلایل جسمی، فرهنگی یا مذهبی حاضر به خودارضایی در کلینیک نیست، بهتر است روش نزدیکی را برگزینید. برای این روش، باید نمونه را ظرف یک ساعت پس از جمع آوری به مطب برسانید و در طول راه نیز باید آن را در دمای بدن نگه داشت.

اگر همسر شما خارج از شهر باشد یا اگر در تهیه نمونه مشکل داشته باشد، ممکن است بتواند نمونه مایع منی را قبل از روز IUI تهیه کند. در این حالت، نمونه منجمد می شود تا زمانی که زمان آب شدن و آماده شدن آن فرا رسد.

شستشوی مایع منی

مایع منی بیش از حد اسپرم دارد. پزشک شما مایع منی را با یک روش “شستشو” خاص، مواد ناخالصی را از بین می برد، جدا می کند و فقط موارد لازم برای بارداری را می گذارد.

لقاح داخل رحمی (IUI) چیست ؟ – بخش دوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات