لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری

لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

اگر مدتی برای بارداری تلاش کرده اید اما نتیجه ای دریافت نکردید، احتمال آن وجود دارد که دچار مشکلات باروری باشید. خبر خوب این است که گزینه های بسیاری برای درمان ناباروری وجود دارد و لاپاراسکوپی یکی از این روش ها است که ممکن است شانس بارداری شما را بهبود بخشد.

اگر شش ماه از تلاش شما برای بارداری گذشته است اما باردار نشده اید؛ این روش ایده ی خوبی برای درمان است. عوامل زیادی می توانند روی باروری یا عدم آن اثر بگذارند، بهتر است اطمینان حاصل کنید که هم شما و هم همسرتان از سلامتی جسمی کافی برخوردار هستید.
در صورت بروز هرگونه مشکل، تشخیص زود هنگام سبب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و شما می توانید از گزینه های درمانی مناسب و بهتری استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر شما بیش از 35 سال سن دارید، ممکن است نیاز باشد اقدامات دیگری را نیز انجام دهید.

لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

لاپاروسکوپی چیست؟

لاپاروسکوپی روشی تهاجمی است که برای تشخیص و متعاقبا درمان ناباروری استفاده می شود. در این جراحی، پزشک ممکن است دو تا سه برش در ناحیه شکم شما ایجاد کند. برای این فرایند از لاپاروسکوپ استفاده می شود که یک ابزار جراحی بسیار نازک است که با یک دوربین و نور کار می کند. این به پزشک کمک می کند تا مشکل را شناسایی و برای درمان اقدام کند. در بعضی موارد، پزشک حتی ممکن است برش های بزرگتری را برای جراحی ایجاد کند و شاید نیاز باشد چند روز در بیمارستان بمانید.

چه زمانی روش لاپاروسکوپی توصیه می شود؟

لاپاروسکوپی اولین روش درمانی برای ناباروری نیست. پزشک شما ممکن است این روش را پس از آزمایش روشهای مختلف دیگر یا پیشنهاد سایر گزینه های ناباروری توصیه کند. در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است پزشک به شما لاپاروسکوپی را پیشنهاد کند؛ توضیح می دهیم:

وجود بارداری خارج رحمی که یک وضعیت کشنده است.

اگر پزشک نسبت به وضعیت شما، مشکوک به چسبندگی لگن یا بیماری التهابی لگن باشد.

تشخیص آندومتریوز متوسط یا شدید.

لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

درد و ناراحتی هنگام رابطه زناشویی

درد و گرفتگی شدید در دوره عادت ماهانه

در بسیاری موارد، پزشک ممکن است در طول عمل جراحی لاپاروسکوپی مشکل را درمان کند (البته نه در همه موارد).

لاپاروسکوپی برای موارد زیر نیز کاربرد دارد؛ این موارد از دلایل ناباروری محسوب می شود:

اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS دارید.در چنین حالتی ممکن است پزشک شما درمان تخمدان را توصیه کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک مانع تخمک گذاری می شود. برای اصلاح این موضوع، پزشک شما ممکن است در نقاط مختلف تخمدان ها حفره ایجاد کند.

اگر فیبروئیدی دارید که باعث درد شدید یا انسداد در لوله های فالوپ می شود (که در حفره رحم نیز تأثیر دارد).

لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

اگر کیست تخمدان دارید که لوله های فالوپ را مسدود کرده و باعث درد شدید می شود. در بعضی موارد، پزشک شما حتی ممکن است با سونوگرافی و استفاده از یک سوزن کیست را تخلیه کند. با این وجود، برداشتن یا تخلیه کیست های بزرگ آندومتر ممکن است بر ذخایر تخمدان شما تأثیر منفی بگذارد.

در صورتی که رسوب آندومتر علت ناباروری باشد. در حالی که برخی پزشکان تصور می کنند که برداشتن رسوب ها احتمال بارداری را بهبود می بخشد، برخی دیگر می گویند که فقط در صورت ایجاد درد و ناراحتی شدید باید رسوب ها را از بین برد.

در صورت مسدود شدن لوله های فالوپ. میزان موفقیت لاپاروسکوپی در درمان ناباروری از طریق ترمیم لوله تا حد زیادی متفاوت است.

اگر شما می خواهید بعد از انجام لاپاراسكوپی؛ لقاح آزمایشگاهی IVF انجام دهید، پزشك ممكن است توصیه كند كه این روش را انجام ندهید و فقط روش آی وی اف را انجام دهید.

در صورتی که پزشک شما به هیدروسالپینکس مشکوک باشد که در آن لوله فالوپ نوع خاصی از انسداد را ایجاد کرده باشد؛ پزشک شما ممکن است با این جراحی بخواهد لوله را جدا کند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات