واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

آنفولانزا گرفتن در هر زمان از دوران بارداری ممکن است. زدن واکسن آنفولانزا در حین بارداری می تواند از شما و جنین تان در مقابل این بیماری محافظت می کند. اگر تصمیم به واکسن زدن گرفتید، بهتر است این کار را تا پایان ماه مهر انجام دهید.

آیا واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی خطر است؟

طبق بررسی های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سایر سازمان های بهداشتی و دولتی، واکسن آنفولانزا برای زنان باردار و نوزادان آن ها در تمام مراحل بارداری از جمله سه ماهه اول مفید و موثر است.

نه تنها زدن این واکسن در دوران بارداری باعث به خطر افتادن نوزاد شما نمی شود، بلکه به شدت توصیه می شود. در شرایط عادی شما می توانید از اقدامات پیشگیرانه – مانند شستن دست ها و دوری از افرادی که مریض هستند – استفاده کنید، اما هنگامی که بحث آنفولانزا در دوران بارداری است، واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خود است.

یک مزیت مهم برای جنین شما نیز وجود دارد: آنتی بادی هایی که در دوران بارداری در پاسخ به آنفولانزا در بدن ایجاد می شود به جنین شما منتقل شده و برای چند ماه پس از تولد آنتی بادی ها از نوزاد شما در ابتلا به آنفولانزا محافظت می کنند که می تواند فرایندی بسیار حیاتی باشد، زیرا نوزادان با طول عمر کمتر از 6 ماه، در برابر آنفولانزا به ویژه در برابر عوارض آن ها آسیب پذیر هستند.

توجه: استفاده از اسپری بینی برای خانم های باردار توصیه نمی شود زیرا حاوی مقدار کمی ویروس زنده ضعیف است.

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

آیا خطر ابتلا به آنفولانزا پس از زدن واکسن وجود دارد؟

احتمال آن صفر است، واکسن های آنفولانزا حاوی ویروس زنده نیستند و ویروس های زنده تنها عاملی هستند که می تواند باعث بروز آنفولانزا شود.

واکسن های آنفولانزا شامل قطعات ویروس کشته شده هستند که بدن شما را به تولید آنتی بادی هایی علیه ویروس های زنده، تحریک می کند؛ بنابراین امکان ابتلا به آنفولانزا از طریق واکسن، وجود ندارد.

واکسن های آنفولانزا چقدر مؤثر است؟

واکسن های آنفولانزا احتمال ابتلا به آنفولانزای شدید را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و در محافظت از جنین شما بسیار مؤثر هستند.

یک مطالعه جدید نشان داده که در صورت دریافت واکسن آنفولانزا، احتمال بستری شدن زنان باردار مبتلا به آنفولانزا را به طور متوسط 40 درصد کاهش می یابد. همچنین، واکسیناسیون خطر ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی را که ممکن است در اثر آنفولانزا ایجاد شود، کاهش می دهد.

بررسی ها نشان می دهد، خطر ابتلا به آنفولانزا در نوزادان، قبل از 6 ماهگی، در مادرانی که در دوران بارداری واکسینه شده بودند، 70 درصد کمتر از مادرانی است که واکسینه نشده بودند.

ویروس های آنفولانزای مختلف زیادی وجود دارد و هر ساله واکسن آنفولانزا فقط برای محافظت در برابر سه یا چهار نوع رایج آن ها تزریق می شود. این بدان معناست که حتی اگر واکسینه شده اید، باز هم امکان ابتلا به آنفولانزا در شما وجوددارد؛ اما پژوهش ها نشان می دهد که واکس آنفولانزا می تواند شدت بیماری شما را کاهش دهد.

واکسن آنفولانزا در بارداری

بهترین زمان واکسینه شدن چه وقت است؟

شما به واکسن آنفلوانزا هر سال احتیاج پیدا می کنید؛ چرا که انواع مختلفی از آنفولانزا وجود دارد و هر ساله با توجه به شرایط محیطی نوع خاصی از آن رواج پیدا می کند.

مهم نیست که در کدام سه ماهه از سال قرار دارید، خود را واکسینه کنید – ترجیحاً تا پایان شهریور – با این کار قبل از شروع فصل آنفولانزا آنتی بادی ها در بدن شما ساخته می شوند. (ساختن آنتی بادی ها در بدن شما حدود دو هفته طول می کشد). حتی اگر در فصل پاییز باشید، هنوز هم واکسن زدن ارزشمند است زیرا فصل آنفولانزا می تواند تا خرداد ادامه داشته باشد.

از کجا می توانم واکسن آنفولانزا را تهیه کنم؟

می توانید از پزشک معالج خود این درخواست را داشته باشید که داروخانه یا مرکز بهداشت معتبری را برای تهیه واکسن آنفولانزا به شما معرفی کند.

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا چیست؟

عوارض جانبی این واکسن ها به طور معمول خفیف است. عوارض مشترک می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق

• سردرد

• دردهای عضلانی

• تب

• حالت تهوع

• غش

عوارض جانبی، بعد از تزریق واکسن شروع می شوند و ممکن است یک تا دو روز ادامه یابند.

برخی ممکن است به واکس واکنش های آلرژیک نشان بدهند که بسیار نادر است مانند:

• مشکلات تنفسی

• خشکی یا خس خس سینه

• کهیر

• رنگ پریدگی

• ضعف

• ضربان قلب سریع

• سرگیجه

واکنش های شدید به طور معمول بعد از تزریق واکسن، در طی چند دقیقه تا چند ساعت بروز می کند. در صورت بروز هرگونه علائم واکنش جدی، با اورژانس تماس بگیرید.

واکسن آنفولانزا در بارداری

آیا واکسن آنفولانزا حاوی تیمروزال است؟

به برخی از واکسن های آنفولانزا برای محافظت در برابر آلودگی در ویال (ویال به ظروف شیشه‌ای کوچک گفته می‌شود که برای نگهداری داروها به ‌صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود) تیمروزال (ماده نگهدارنده حاوی نوعی جیوه) در دوزهای کم اضافه می شود. از سال 2001 استفاده از تریمروزال در واكسن های کودکان به غیر از ویال هایی حاوی دوز بالای واکسن آنفولانزا متوقف شده است. بیشتر ویال های تک دوز و مانند اسپری های بینی حاوی مواد نگهدارنده نیستند زیرا قرار است یک بار از آن ها استفاده شود.

تیمروزال را برای زنان باردار و جنین در حال رشد آن ها بی خطر می داند، اما اگر می خواهید یک واکسن بدون تیمروزال دریافت کنید، باید قبل از تزریق از آن آگاهی پیدا کنید.

چه کسی نباید واکسن آنفولانزا بزند؟

اگر:

شما یک واکنش آلرژیک شدید نسبت به واکسن آنفولانزا داشته اید.

شما به تخم مرغ حساسیت دارید. (البته اگر فقط کهیر می زنید، می توانید واکسینه شوید) یک واکنش آلرژیک جدی به تخم مرغ دارید، می توانید واکسن را تحت نظر پزشک دریافت کنید. (تخم مرغ، یک محیط برای رشد ویروس آنفولانزا است که در بیشتر واکسن ها مورد استفاده قرار می گیرد.)

آلرژی های شدید دیگری دارید یا به سندرم گیلن باره (نارسایی عصبی _عضلانی حاد) مبتلا هستید قبل از اقدام به واکسیناسیون به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

ترجمه: واحد تولید محتوا سئو پارسی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات