در آزمایش غربالگری سندروم داون چه چیزهایی بررسی می شود؟

آزمایش سندرم داون

غربالگری سندروم داون پیش از تولد اغلب با ترکیب نتایج چندین تست صورت می‌گیرد. نتایج ترکیبی این تست‌ها به برآورد احتمال ابتلای جنین به سندروم داون، سندروم ادوارد و سندروم پاتو کمک می‌کند.

نوع تستی که انجام می‌دهید به مرحلۀ بارداری‌تان بستگی دارد. یک سری از تست‌ها در سه ماهۀ اول بارداری توصیه می‌شوند درحالیکه بقیۀ تست‌ها باید بعد از هفتۀ 15 بارداری انجام بگیرند.

تست‌های غربالگری اولیه که پیش از هفتۀ 14 بارداری صورت می‌گیرند عبارتند از:

آزمایش خون برای بررسی دو پروتئین خاص: اچ سی جی یا گنادوتروفین جفتی انسانی (hCG/human chorionic gonadotrophin) و پروتئین پلاسمایی A وابسته به حاملگی (PAPP-A) بعلاوۀ سونوگرافی ان‌ تی (سونوگرافی ترانس‌لوسنسی) که یک سونوگرافی فراصوتی است و ضخامت مایع زجاجی جمع شده پشت گردن جنین را اندازه می‌گیرد.

آزمایش سندروم داون

آزمایش سندرم داون

نتایج این دو تست در کنار هم آنالیز می‌شوند و به همراه آن تاثیر عواملی نظیر سن، وزن و سابقۀ پزشکی‌تان نیز در نظر گرفته می‌شود. به مجموع این تست‌ها، تست ترکیبی گفته می‌شود. نتایج این تست طی دو هفته آماده و تحویل داده می‌شود. اگر احتمال ابتلای جنین به سندروم داون بالا باشد، ممکن است زودتر و در اولین فرصت در این بازۀ زمانی دو هفته‌ای نتایج را به شما تحویل بدهند.

مزیت انجام این تست‌های غربالگری در اولین مراحل بارداری این است که به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و راحت‌تر بتوانید برای اقدامات بعدی خود تصمیم بگیرید. ممکن است بخواهید که ادامه بدهید و تست‌های بیشتری را انجام دهید.

اگر تست‌های غربالگری اولیه که قبل از هفتۀ 14 بارداری صورت می‌ گیرند را انجام ندادید باز هم این فرصت را دارید تا تست غربالگری دیگری که باید تا قبل از هفتۀ 20 بارداری صورت بگیرد را انجام دهید. این تست غربالگری، تست چهارگانه سلامت جنین نام دارد و از این جهت این نام را بر خود دارد که چهار مادۀ شیمیایی زیر را در خون‌تان بررسی می‌کند:

• هورمون بتا- اچ سی جی (گنادوتروفین جفتی انسانی)

• آلفا فیتوپروتئین (AFP)

• اینهیبین آ (inhibin-A)

• استریول آزاد یا غیر کنژوگه (uE3)

آزمایش سندرم داون

اگر بچه‌ای که در شکم دارید به سندروم داون مبتلا باشد، میزان اچ سی جی و اینهیبین آ در خون‌تان بالاتر از سطح معمول خواهد بود. به همین شکل، میزان AFP و uE3 پایین‌تری خواهید داشت.

برای اعلام نتیجۀ نهایی، نتیجۀ این آزمایش خون به همراه سابقۀ پزشکی و تست غربالگری اولیه‌تان با هم ترکیب و بررسی می‌شوند. لازم به ذکر است که تست چهارگانۀ سلامت جنین از تست ترکیبی دقت پایین‌تری دارد.

سونوگرافی بارداری در سونوگرافی تهرانپارس

سونوگرافی غربالگری در سونوگرافی در تهرانپارس

تست‌های غربالگری چه اطلاعاتی به من می‌دهند؟

نتایج تست غربالگری نمی‌توانند بطور قطعی مشخص کنند که جنین به سندروم داون مبتلا است یا نه. این تست تنها یک غربالگری اولیه است تا جنین‌هایی که احتمال ابتلای آن‌ها به سندروم داون کم‌تر است را از آن‌هایی که احتمال ابتلا به این سندروم در آن‌ها بالاتر است جدا کنند. نمی‌توان 100 درصد به نتایج تست غربالگری اعتماد کرد. گاهی ممکن است نتایج به غلط نشانگر آن باشد که احتمال ابتلای یک جنین به سندروم داون پایین است و در نهایت همان جنین مبتلا به سندروم داون متولد ‌شود.

آزمایش سندروم داون
آزمایش سندروم داون

این‌جا نقطه‌ای است که به توافق می‌رسیم که مزایای انجام تست‌های تشخیصی بیشتر نظیر CVS و آمنیوسنتز بر آسیب‌های احتمالی که این نوع تست‌ها می‌توانند در پی داشته باشند، ارجحیت دارند. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که نتایج تست غربالگری نشانگر احتمال یک در 150 یا بالاتر ابتلای جنین به سندروم داون باشد. اگر نتیجۀ تست غربالگری‌تان این چنین باشد، پزشک به شما توصیه می‌کند که برای گرفتن جوابی قطعی، تست‌های تشخیصی را هم انجام بدهید.

پرشک یا مامای‌تان مزایا و معایب انجام تست‌های تشخیصی را برای‌تان توضیح خواهند داد. متاسفانه تست‌های تشخیصی خطر احتمالی سقط جنین را در پی دارند و به همین دلیل تصمیم به انجام آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی، تمام سوالات لازم را بپرسید و خوب به انتخاب‌تان فکر کنید. تصمیم‌تان هر چه که باشد، متخصص زنان و زایمان و ماما در کل مسیر بارداری‌ شما را مورد حمایت قرار خواهند داد.

مترجم: ملوک دانشمند

آزمایش سندرم داون

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات