تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

تبخال دستگاه تناسلی (هرپس/ herpes) نوعی بیماری عفونی است که از راه رابطه ی جنسی انتقال پیدا می کند و در اثر عملکرد دو نوع ویروس سیمپلکس هرپس (herpes simplex) ایجاد می شود؛ ویروس نوع اول (HSV-1) و نوع دوم (HSV-2).

HSV-2 اغلب منجر به بروز تبخال تناسلی می شود که معمولا به شکل تاول یا زخم در ناحیه ی تناسلی ظاهر می گردد. در صورت برقراری رابطه ی جنسی با فردی که مبتلا به این بیماری است، حتی اگر هیچ زخم و تاولی در ناحیه ی تناسلی دیده نشود، ممکن است به این بیماری واگیردار دچار شوید. براساس گزارشات مرکز کنترل بیماری (CDC) از هر پنج زن آمریکاییِ 14 تا 49 ساله، یک نفر به تبخال تناسلی ناشی از ویروس HSV-2 مبتلا است.

HSV-1 در واقع ویروسی است که منجر به بروز تبخال دهانی می شود که به شکل تاول و زخم در اطراف یا داخل دهان ظاهر می شود. این نوع از بیماری اغلب توسط ارتباط مستقیم با زخم ها، مثلا از راه بوسیدن انتقال پیدا می کند. ویروس HSV-1 می تواند منجر به بروز تبخال تناسلی نیز بشود؛ به این شکل که اگر همسرتان تبخال دهانی داشته باشد و با شما رابطه ی جنسی دهانی برقرار نماید، این بیماری می تواند به ناحیه ی تناسلی نیز انتقال پیدا کند. طبق گزارشات مرکز کنترل بیماری، بسیاری از موارد تبخال تناسلی از همین راه ایجاد می شوند.

علائم و نشانه های تبخال تناسلی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به تبخال تناسلی یا هیچ نشانه ی خاصی ندارند یا اگر هم داشته باشند، علائم بسیار خفیف هستند و فرد مبتلا متوجه آن ها نمی شود. بنابر گزارشات مرکز کنترل بیماری، 90 درصد از بیماران، از ابتلای خود به این بیماری بی خبر هستند.

تبخال دستگاه تناسلی چیست

علائم و نشانه های بیماری، در صورت بروز، بسیار متنوع و گوناگون هستند. معمولا اولین دفعه ای که فرد به این بیماری مبتلا می شود، به دلیل نبود پادتن ویروس در بدن فرد مبتلا، علائم و نشانه ها به صورت شدیدتری بروز می کنند.

بین دو تا 14 روز پس از قرارگیری در معرض ویروس، برآمدگی های قرمز رنگی روی واژن و لبه های آن ظاهر می شود که به تدریج به تاول بدل شده و در نهایت می ترکد و ایجاد سوزش و درد می کند. در اولین دوره ی ابتلا به این عفونت، ممکن است تنها چند تاول یا یک دسته تاول داشته باشید که بهبودشان چندین هفته طول می کشد.

علائم و نشانه های دیگر، مواردی نظیر احساس سوزش، خارش و درد در ناحیه واژن یا هنگام ترشحات واژنی و التهاب و متورم شدن غدد لنفاوی در کشاله ی ران ها را شامل می گردد. همچنین ممکن است که ادرار با سوزش همراه باشد.

عفونت تبخال در مراحل اولیه می تواند علائم و نشانه هایی نظیر آنفولانزا داشته باشد که تب، سردرد و دردهای عضلانی را شامل می شود. برخی از زنان باردار زمانیکه برای اولین بار به تبخال دچار می شوند، مریض می شوند و حال بدی دارند و نیاز است که داروی ضد‌ویروس اسیکلوویر (acyclovir) به صورت درون وریدی به آن ها تزریق شود.

آیا تبخال می تواند بر بارداری و نوزاد تاثیر داشته باشد؟

بله. انتقال عفونت به بچه در حین زایمان یکی از بزرگترین نگرانی هایی است که در رابطه با تبخال تناسلی وجود دارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، فرندتان با مشکل حادی رو به رو خواهد بود. اگرچه تبخال تناسلی مشکل بسیار رایجی است ولی خوشبختانه از هر 10000 نوزاد تنها یکی به این بیماری مبتلا می گردد.

تبخال دستگاه تناسلی چیست

تبخال دستگاه تناسلی چیست

اگر در حین زایمان بدن تان در حال انتقال ویروس فعال هرپس باشد (یعنی اگر بیماری تان در وضعیت وارگیردار قرار داشته باشد)، بیماری به فرزندتان انتقال می یابد. اگر برای اولین بار، در سه ماهه ی سوم بارداری به این بیماری مبتلا شوید، احتمال انتقال آن به بچه بسیار بالاتر می رود. در موارد بسیار نادر، ممکن است که مادر در گذشته به این بیماری مبتلا بوده باشد و سپس در حین زایمان دوباره ویروس فعال شده و به بچه انتقال پیدا کند.

در برخی موارد معدود، اگر در سه ماهه ی اول بارداری یه این بیماری دچار شوید، ممکن است بیماری به جفت انتقال پیدا کند و منجر به بروز سقط جنین یا نارسایی های حاد مادرزادی در جنین شود. تبخال می تواند پس از زایمان نیز به بچه انتقال پیدا کند؛ اختلالات ناشی از آن شدید و خطرناک است.

با این حال، با کمی احتیاط و مصرف داروهای مناسب، می توانید احتمال انتقال بیماری به فرزندتان را به حداقل برسانید. همچنین، اگر خود یا همسرتان به این بیماری مبتلا هستید، باید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات